logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...
  • Februárová inflácia zrýchlila a po tretíkrát sa medziročne dostala na rekordných 15,4 %....
  • Aké sú negatívne trendy, ktoré ovplyvnili retail? Ako prvé asi každého napadne pandémia...

Segment nealko nápojov má pred sebou dôležitú sezónu

15. júla 2020
Správy 0
2402
Segment nealko nápojov má pred sebou dôležitú sezónu

Letné obdobie so sebou prináša rast dopytu po sezónnych kategóriách, pre ktoré sú mesiace jún až august najsilnejším obdobím roka. Po prvom kvartáli každoročne dochádza spolu v ruka v ruke so zvyšovaním teplôt k nárastom predajov aj pri nealkoholických nápojoch. Pandémia koronavírusu však zamiešala karty a predaje sa dnes štandardnému vývoju vymykajú.

Maloobchodné tržby za nealkoholické nápoje dosiahli za posledných dvanásť mesiacov hodnotu 372 miliónov eur. Vyplýva to z aktuálnej analýzy pokladničných dát maloobchodných predajní realizovanej spoločnosťou Nielsen. V medziročnom porovnaní to znamená pokles o jedno percento a celkový ročný obrat bol nižší o 3,2 milióny eur. Celý nealko segment z hľadiska objemu klesol ešte výraznejšie a postihol všetky druhy nealkoholických nápojov. Slovenskí spotrebitelia nakúpili takmer 775 miliónov litrov nealko nápojov ročne, čím sa maloobchodná spotreba znížila o štyri percentá oproti predchádzajúcemu obdobiu.

Počas pandémie Covid-19 rástol predaj nealka pomalšie

Začiatok roka bol pre celú skupinu nealko segmentu menej dramatický z hľadiska poklesu spotreby v maloobchode, kedy sa predaje počas prvých troch mesiacov znížili len o necelé percento. Počas pandemických marcových nákupov však išiel predaj nealko nápojov pomalšie. Spotrebitelia utrácali oveľa viac na iné skupiny trvanlivých potravín či drogistického tovaru. Koronavírusová pandémia ešte výraznejšie ovplyvnila prvé dva mesiace druhého štvrťroka, ktoré boli pod minuloročným priemerom. V podobnom duchu sa rozbehol jún, u ktorého budú zrejme taktiež nižšie predaje ako minulý rok.

Najčastejšie nakupujeme balené vody

V rámci nealko segmentu nakupujú Slováci najviac balené vody, to znamená minerálne, stolové, pramenité či dojčenské vody, ktoré tvoria dominantnú časť spotreby, a to až 60 %, a putujú na ne štyri z desiatich eur vynaložených na nealko. Spotreba vôd sa medziročne znížila o tri percentá na úroveň 457 miliónov litrov, čo v prepočte na jedného obyvateľa predstavuje priemerne 84 litrov vôd ročne. Pre porovnanie, v susednom Česku je to až 97 litrov na obyvateľa.

Z celkovej predajnosti vôd majú dlhodobú prevahu práve minerálne vody, ktoré tvoria až 58 %. Nasledujú stolové a pramenité vody s 35 % a menší segment predstavujú dojčenské vody so siedmimi percentami. V rámci typov vôd majú slovenskí spotrebitelia najradšej jemne perlivé vody, ktoré tvoria takmer dve pätiny z nákupov a záujem o ne z roka na rok rastie. Perlivé vody si ukrajujú 37 % z celkového objemu vôd a najmenšiu časť tvoria neperlivé vody, ktoré predstavujú necelú štvrtinu. Trendom ostáva aj dlhodobý záujem o neochutené vody, ktoré tvoria viac ako tri štvrtiny z celkových predajov. Ak sa už spotrebiteľ rozhodne pre ochutenú vodu, pri výbere preferuje hlavne pomarančovú, citrónovú a jahodovú príchuť.

Favoritom zostáva kolová príchuť

Druhým najpopulárnejším typom nealko nápojov po vodách sú malinovky. Patria sem predovšetkým kolové, pomarančové, citrónové či iné ochutené sýtené nápoje. Ich ročná spotreba je na úrovni 225 miliónov litrov, čo je o päť percent menej ako pred rokom. Za poklesom celej kategórie sú všetky príchute od kolovej po hroznovú, s výnimkou menšinovej tonikovej príchute,  ktorej predaj ako jedinej stagnoval. Kolová príchuť však ostáva suverénne najobľúbenejšia a tvorí takmer dve tretiny z celkového predanému objemu malinoviek.

Džúsy predstavujú tretiu najpredávanejšiu skupinu nealko nápojov. Tie zaznamenali medziročný pokles spotreby o sedem percent a tržieb o tri percentá. Slovenskí spotrebitelia nakúpili v maloobchode za posledný rok 56,6 miliónov litrov džúsov a zaplatili za ne viac ako 67 miliónov eur. V rámci príchutí vedie pomaranč, multivitamín a trojicu dominantných preferencií uzatvára jablková príchuť.

Slováci míňajú najmenej za ľadové čaje

Dynamický vývoj zaznamenali v posledných rokoch najmä energetické nápoje, a to i napriek najvyššej priemernej cene v rámci nealko nápojov. Ich maloobchodná spotreba aj tržby však v posledných dvanástich mesiacoch poklesli. Spotreba klesla približne o sedem percent na 19 miliónov litrov a obrat o tri percentá v porovnaní s predchádzajúcim rokom. V najmenšej miere Slováci míňajú na ľadové čaje, za ktoré sme ročne minuli jedenásť miliónov eur a ich maloobchodná spotreba bola nižšia než pri energetických nápojoch, čo predstavuje 17 miliónov eur.

Na rozdiel od väčšiny produktových skupín potravín zaznamenali nealkoholické nápoje medziročných pokles tržieb, a tak bude úspech tohtoročných predajov celého nealko segmentu závisieť od nasledujúcich prázdninových mesiacov. Pre celý segment bude dôležitý predovšetkým záujem spotrebiteľov o balené vody, pre ktoré sú letné mesiace najdôležitejšie.

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera