
Letné obdobie so sebou prináša rast dopytu po sezónnych kategóriách, pre ktoré sú mesiace jún až august najsilnejším obdobím roka. Po prvom kvartáli každoročne dochádza spolu v ruka v ruke so zvyšovaním teplôt k nárastom predajov aj pri nealkoholických nápojoch. Pandémia koronavírusu však zamiešala karty a predaje sa dnes štandardnému vývoju vymykajú.
Maloobchodné tržby za nealkoholické nápoje dosiahli za posledných dvanásť mesiacov hodnotu 372 miliónov eur. Vyplýva to z aktuálnej analýzy pokladničných dát maloobchodných predajní realizovanej spoločnosťou Nielsen. V medziročnom porovnaní to znamená pokles o jedno percento a celkový ročný obrat bol nižší o 3,2 milióny eur. Celý nealko segment z hľadiska objemu klesol ešte výraznejšie a postihol všetky druhy nealkoholických nápojov. Slovenskí spotrebitelia nakúpili takmer 775 miliónov litrov nealko nápojov ročne, čím sa maloobchodná spotreba znížila o štyri percentá oproti predchádzajúcemu obdobiu.
Počas pandémie Covid-19 rástol predaj nealka pomalšie
Začiatok roka bol pre celú skupinu nealko segmentu menej dramatický z hľadiska poklesu spotreby v maloobchode, kedy sa predaje počas prvých troch mesiacov znížili len o necelé percento. Počas pandemických marcových nákupov však išiel predaj nealko nápojov pomalšie. Spotrebitelia utrácali oveľa viac na iné skupiny trvanlivých potravín či drogistického tovaru. Koronavírusová pandémia ešte výraznejšie ovplyvnila prvé dva mesiace druhého štvrťroka, ktoré boli pod minuloročným priemerom. V podobnom duchu sa rozbehol jún, u ktorého budú zrejme taktiež nižšie predaje ako minulý rok.
Najčastejšie nakupujeme balené vody
V rámci nealko segmentu nakupujú Slováci najviac balené vody, to znamená minerálne, stolové, pramenité či dojčenské vody, ktoré tvoria dominantnú časť spotreby, a to až 60 %, a putujú na ne štyri z desiatich eur vynaložených na nealko. Spotreba vôd sa medziročne znížila o tri percentá na úroveň 457 miliónov litrov, čo v prepočte na jedného obyvateľa predstavuje priemerne 84 litrov vôd ročne. Pre porovnanie, v susednom Česku je to až 97 litrov na obyvateľa.
Z celkovej predajnosti vôd majú dlhodobú prevahu práve minerálne vody, ktoré tvoria až 58 %. Nasledujú stolové a pramenité vody s 35 % a menší segment predstavujú dojčenské vody so siedmimi percentami. V rámci typov vôd majú slovenskí spotrebitelia najradšej jemne perlivé vody, ktoré tvoria takmer dve pätiny z nákupov a záujem o ne z roka na rok rastie. Perlivé vody si ukrajujú 37 % z celkového objemu vôd a najmenšiu časť tvoria neperlivé vody, ktoré predstavujú necelú štvrtinu. Trendom ostáva aj dlhodobý záujem o neochutené vody, ktoré tvoria viac ako tri štvrtiny z celkových predajov. Ak sa už spotrebiteľ rozhodne pre ochutenú vodu, pri výbere preferuje hlavne pomarančovú, citrónovú a jahodovú príchuť.
Favoritom zostáva kolová príchuť
Druhým najpopulárnejším typom nealko nápojov po vodách sú malinovky. Patria sem predovšetkým kolové, pomarančové, citrónové či iné ochutené sýtené nápoje. Ich ročná spotreba je na úrovni 225 miliónov litrov, čo je o päť percent menej ako pred rokom. Za poklesom celej kategórie sú všetky príchute od kolovej po hroznovú, s výnimkou menšinovej tonikovej príchute, ktorej predaj ako jedinej stagnoval. Kolová príchuť však ostáva suverénne najobľúbenejšia a tvorí takmer dve tretiny z celkového predanému objemu malinoviek.
Džúsy predstavujú tretiu najpredávanejšiu skupinu nealko nápojov. Tie zaznamenali medziročný pokles spotreby o sedem percent a tržieb o tri percentá. Slovenskí spotrebitelia nakúpili v maloobchode za posledný rok 56,6 miliónov litrov džúsov a zaplatili za ne viac ako 67 miliónov eur. V rámci príchutí vedie pomaranč, multivitamín a trojicu dominantných preferencií uzatvára jablková príchuť.
Slováci míňajú najmenej za ľadové čaje
Dynamický vývoj zaznamenali v posledných rokoch najmä energetické nápoje, a to i napriek najvyššej priemernej cene v rámci nealko nápojov. Ich maloobchodná spotreba aj tržby však v posledných dvanástich mesiacoch poklesli. Spotreba klesla približne o sedem percent na 19 miliónov litrov a obrat o tri percentá v porovnaní s predchádzajúcim rokom. V najmenšej miere Slováci míňajú na ľadové čaje, za ktoré sme ročne minuli jedenásť miliónov eur a ich maloobchodná spotreba bola nižšia než pri energetických nápojoch, čo predstavuje 17 miliónov eur.
Na rozdiel od väčšiny produktových skupín potravín zaznamenali nealkoholické nápoje medziročných pokles tržieb, a tak bude úspech tohtoročných predajov celého nealko segmentu závisieť od nasledujúcich prázdninových mesiacov. Pre celý segment bude dôležitý predovšetkým záujem spotrebiteľov o balené vody, pre ktoré sú letné mesiace najdôležitejšie.