logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Správa o otvorení talianskeho supermarketu Cortelazzi v Bratislave zaujala v novembri čitateľov...
  • V najväčšom prieskume spotrebiteľskej dôvery si Slováci po ôsmy raz zvolili značky, ktorým veria...
  • Už v prvom štvrťroku budúceho roka by všetky predajne Fresh Plus, ktoré patria spoločnosti...
  • Prezidentom Zväzu obchodu SR je od decembra Filip Kasana, podpredseda predstavenstva Coop...

Doba slovenská sa v reálnych číslach obchodných reťazcov zatiaľ neprejavila

2. júla 2020
Správy 0
2840
Doba slovenská sa v reálnych číslach obchodných reťazcov zatiaľ neprejavila

Potravinárska komora Slovenska (PKS) preskúmala vystavenie slovenských výrobkov v maloobchode. Prieskum, ktorý sa uskutočňuje už od roku 2011, bol realizovaný prostredníctvom agentúry Go4insight. Výsledky naznačujú, že podiel slovenských potravín na pultoch predajní oproti minulému roku vzrástol o viac než jedno percento.

PKS uskutočnila prostredníctvom agentúry Go4insight prieskum vystavenia slovenských výrobkov v maloobchodných predajniach. Rovnako ako po minulé roky, aj tento rok sa prieskum uskutočnil osobným zberom dát prostredníctvom anketárov v 297 predajniach po celom Slovensku.

Potravinári mali vyššie očakávania

Podľa výsledkov prieskumu dosiahol podiel vystavenia slovenských výrobkov v roku 2020 úroveň 39,9 %, čo predstavuje nárast o 1,3 percentuálneho bodu v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Dlhodobé merania ukazujú, že pokles podielu slovenských potravín sa v roku 2017 zastavil. Odvtedy mierne rastie, podľa PKS však ďaleko zaostáva za potenciálom slovenskej ekonomiky.

„Po dlhoročnom poklese v rokoch 2011 až 2017 síce tohtoročné výsledky pokračujú v mierom raste podielu slovenských výrobkov na pultoch predajní, avšak detailné čísla ukázali, že medziročne sa jedná o stagnáciu. Naše očakávania boli podstatne vyššie, pretože obchodné siete proklamujú zvýšenú podporu slovenským produktom, informujú o nových slovenských dodávateľoch a nových regáloch so slovenskými potravinami. Reálne sa to však na pultoch obchodných reťazcov neprejavuje. Viditeľný medziročný nárast bol zaznamenaný len u najviac zaostávajúceho reťazca Lidl, a to na úroveň 26 %, “ uviedol Daniel Poturnay, prezident PKS.  Zároveň dodáva, že v čase koronakrízy a z pohľadu potreby budovania potravinovej sebestačnosti Slovenska je tento podiel veľmi nízky.

Aké zastúpenie majú slovenské potraviny v obchodných sieťach ?

Jasným lídrom slovenských potravín sú podľa prieskumu agentúry Go4insight domáce reťazce Coop Jednota s podielom 56 % a CBA s podielom slovenských potravín vo výške 49 %. Naopak jednoznačne najnižší podiel slovenských potravín ponúka reťazec Lidl, v ktorom zákazníci nájdu 26 % podiel slovenských potravín.  Spomedzi obchodných reťazcov však v poslednom roku zaznamenal najvýraznejšie zvýšenie, a to o osem percentuálnych bodov.

Z hľadiska typu predajní sú slovenské potraviny najviac zastúpené v malých predajniach, a to v podiele 57 %. S rastúcou veľkosťou predajne podiel klesá, najnižší je v diskontných predajniach a veľkoskladoch, ktorých úroveň dosiahla len 28 %.

Podiel domácich potravín na predajných pultoch vybraných obchodných reťazcov

Zdroj: PKS

Spotrebiteľ je citlivý na značku a pôvod

Najväčšie zastúpenie spomedzi slovenských potravín má mlieko, vody vrátane minerálnych vôd, víno a pivo. Naopak medzi najmenej zastúpené slovenské výrobky na regáloch sú v rámci kategórií cukrovinky, oleje a konzervované produkty. Toto zastúpenie výrobkov sa oproti poslednému roku nezmenilo.

„Výsledky podľa jednotlivých kategórií výrobkov ukazujú, že mlieko, vody a minerálky sú kategórie, kde je na regáloch stabilne zastúpených najviac slovenských výrobkov. Slovensko má však rezervy vo výrobe nečokoládových cukroviniek, olejov a konzervovaných produktov, čo sa prejavuje v ich nízkom podiele na pultoch. Výsledky zároveň ukazujú, že vyšší slovenský podiel majú potraviny, u ktorých je spotrebiteľ citlivý na značku alebo pôvod (víno, pivo). Naopak, čím je vyšší stupeň spracovania potraviny a vyššia pridaná hodnota, tým je podiel slovenských výrobkov nižší,“ komentoval Branislav Cvik, člen predstavenstva PKS.

Podiel slovenských výrobkov na pultoch predajní SR podľa kategórií:

Zdroj: PKS

Vystavenie slovenských potravín zrejme nesúvisí s ich cenou

Z prieskumu vyplýva, že najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je v Trnavskom (43 %) a Banskobystrickom kraji (42 %). Nasleduje Prešovský, Nitrianský a Košický kraj so 41 %, najnižší podiel má naopak Bratislavský kraj, kde spotrebiteľ nájde len 36 % podiel slovenských potravín.

„Pri porovnaní výsledkov za jednotlivé samosprávne kraje je zaujímavý fakt, že kraje s relatívne nižšími príjmami obyvateľstva majú dokonca vyššie zastúpenie slovenských potravín. Je preto zrejmé, že vyšší alebo nižší podiel slovenských výrobkov žiadnym spôsobom nesúvisí s cenou domácich alebo zahraničných potravín. Za rozhodujúce kritérium podielu ponúkaných slovenských výrobkov preto považujeme obchodnú politiku konkrétneho obchodného reťazca. Aj z týchto dôvodov v roku 2020 očakávame ďalší negatívny rekord v deficite obchodnej bilancie Slovenska v oblasti potravín na úrovni 2 mld. eur,“ uzavrel Daniel Poturnay.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Kontroly SOI odhalili vážny problém. Cigarety si kúpi každé tretie dieťa

K cigaretám sa stále bez problémov dostanú nielen tínedžeri, ale aj deti. Nepýtajú si len klasické cigarety, ale stále častejšie siahajú po e-cigaretách či nikotínových vrecúškach. Potvrdili to aj aktuálne kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktoré v spolupráci s iniciatívou Na veku záleží prebiehali po celom Slovensku. Tie odhalili vážny problém. Cigarety či iné produkty určené na fajčenie si […]

Slovensko bez ohorkov? Tabakové spoločnosti vytvárajú systém, ktorý má znížiť negatívne vplyvy odpadu z ich výrobkov.

Menej voľne pohodených cigaretových ohorkov, osveta o environmentálnych rizikách a správnom nakladaní s týmto druhom odpadu, ale i podpora inovatívnych spôsobov jeho využitia. To sú ciele novovzniknutej spoločnosti SPAK-EKO, a.s., ktorá zastrešuje aktivity tabakových spoločností zamerané na znižovanie vplyvu odpadu z ich výrobkov na životné prostredie. Vytvorenie špecializovanej spoločnosti má pomôcť naplniť prísne požiadavky, ktoré prináša nová […]

Sodastream je opäť bližšie k zákazníkom, kúpiť sa dá už aj v predajniach Billa

V predajniach BILLA si zákazníci môžu zakúpiť už aj sortiment SodaStream a vymeniť originálne bombičky. Spoluprácou BILLA rozšírila svoje portfólio udržateľného tovaru, SodaStream dostupnosť svojich výrobkov a služieb. Od novembra pribudol k viac než 1000 autorizovaným predajcom SodaStream nový partner. V sieti potravín BILLA si zákazníci môžu spolu s bežným nákupom zakúpiť aj prístroj SodaStream, […]

Kongres SLOVLOG 16 odhalil potenciál umelej inteligencie v logistike

Kongres SLOVLOG 16 odhalil potenciál umelej inteligencie v logistike Umelá inteligencia už nie je konceptom neurčitej budúcnosti, ale reálnym nástrojom s každodenným využitím aj v plánovaní a riadení logistických procesov. Poodhaliť potenciál tejto technológie bolo cieľom, ktorý si stanovil tohoročný prestížny logistický kongres SLOVLOG. O dôležitosti a aktuálnosti hlavnej témy 16. ročníka kongresu svedčí aj fakt, že počet účastníkov, ktorí […]

ELESKO aktivuje vínom básnikov

Vinárstvo ELESKO vstúpilo na slovenský trh s vínami v roku 2009. Vlastní a starostlivo obrába vinohrady v Malokarpatskej vinohradníckej oblasti a vo Vinohradníckej oblasti Tokaj na ploche 150 hektárov. V porovnaní s domácou i medzinárodnou konkurenciou sa môže pochváliť jedným z najmodernejších vinárskych parkov v strednej Európe. Charakterizuje ho kvalita, za ktorou stojí výroba vína založená na spracovaní zdravého […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

30. 11. 2023, galavečer Dôveryhodné značky, Bratislava

20. – 21. 3. 2024, kongres Samoška, Košice

25. 4. 2024, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

Profily

Obchod očami

Obchod očami Štefana Mácsadiho, predsedu predstavenstva Coop Jednoty Nové Zámky: Bratislavský zákazník vyhľadáva akciový tovar menej

8. novembra 2023

Martin Krajčovič, predseda, Slovenská aliancia moderného obchodu: Obchodníci infláciu tlmili

19. októbra 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera