logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...
  • Februárová inflácia zrýchlila a po tretíkrát sa medziročne dostala na rekordných 15,4 %....
  • Aké sú negatívne trendy, ktoré ovplyvnili retail? Ako prvé asi každého napadne pandémia...

Doba slovenská sa v reálnych číslach obchodných reťazcov zatiaľ neprejavila

2. júla 2020
Správy 0
2682
Doba slovenská sa v reálnych číslach obchodných reťazcov zatiaľ neprejavila

Potravinárska komora Slovenska (PKS) preskúmala vystavenie slovenských výrobkov v maloobchode. Prieskum, ktorý sa uskutočňuje už od roku 2011, bol realizovaný prostredníctvom agentúry Go4insight. Výsledky naznačujú, že podiel slovenských potravín na pultoch predajní oproti minulému roku vzrástol o viac než jedno percento.

PKS uskutočnila prostredníctvom agentúry Go4insight prieskum vystavenia slovenských výrobkov v maloobchodných predajniach. Rovnako ako po minulé roky, aj tento rok sa prieskum uskutočnil osobným zberom dát prostredníctvom anketárov v 297 predajniach po celom Slovensku.

Potravinári mali vyššie očakávania

Podľa výsledkov prieskumu dosiahol podiel vystavenia slovenských výrobkov v roku 2020 úroveň 39,9 %, čo predstavuje nárast o 1,3 percentuálneho bodu v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Dlhodobé merania ukazujú, že pokles podielu slovenských potravín sa v roku 2017 zastavil. Odvtedy mierne rastie, podľa PKS však ďaleko zaostáva za potenciálom slovenskej ekonomiky.

„Po dlhoročnom poklese v rokoch 2011 až 2017 síce tohtoročné výsledky pokračujú v mierom raste podielu slovenských výrobkov na pultoch predajní, avšak detailné čísla ukázali, že medziročne sa jedná o stagnáciu. Naše očakávania boli podstatne vyššie, pretože obchodné siete proklamujú zvýšenú podporu slovenským produktom, informujú o nových slovenských dodávateľoch a nových regáloch so slovenskými potravinami. Reálne sa to však na pultoch obchodných reťazcov neprejavuje. Viditeľný medziročný nárast bol zaznamenaný len u najviac zaostávajúceho reťazca Lidl, a to na úroveň 26 %, “ uviedol Daniel Poturnay, prezident PKS.  Zároveň dodáva, že v čase koronakrízy a z pohľadu potreby budovania potravinovej sebestačnosti Slovenska je tento podiel veľmi nízky.

Aké zastúpenie majú slovenské potraviny v obchodných sieťach ?

Jasným lídrom slovenských potravín sú podľa prieskumu agentúry Go4insight domáce reťazce Coop Jednota s podielom 56 % a CBA s podielom slovenských potravín vo výške 49 %. Naopak jednoznačne najnižší podiel slovenských potravín ponúka reťazec Lidl, v ktorom zákazníci nájdu 26 % podiel slovenských potravín.  Spomedzi obchodných reťazcov však v poslednom roku zaznamenal najvýraznejšie zvýšenie, a to o osem percentuálnych bodov.

Z hľadiska typu predajní sú slovenské potraviny najviac zastúpené v malých predajniach, a to v podiele 57 %. S rastúcou veľkosťou predajne podiel klesá, najnižší je v diskontných predajniach a veľkoskladoch, ktorých úroveň dosiahla len 28 %.

Podiel domácich potravín na predajných pultoch vybraných obchodných reťazcov

Zdroj: PKS

Spotrebiteľ je citlivý na značku a pôvod

Najväčšie zastúpenie spomedzi slovenských potravín má mlieko, vody vrátane minerálnych vôd, víno a pivo. Naopak medzi najmenej zastúpené slovenské výrobky na regáloch sú v rámci kategórií cukrovinky, oleje a konzervované produkty. Toto zastúpenie výrobkov sa oproti poslednému roku nezmenilo.

„Výsledky podľa jednotlivých kategórií výrobkov ukazujú, že mlieko, vody a minerálky sú kategórie, kde je na regáloch stabilne zastúpených najviac slovenských výrobkov. Slovensko má však rezervy vo výrobe nečokoládových cukroviniek, olejov a konzervovaných produktov, čo sa prejavuje v ich nízkom podiele na pultoch. Výsledky zároveň ukazujú, že vyšší slovenský podiel majú potraviny, u ktorých je spotrebiteľ citlivý na značku alebo pôvod (víno, pivo). Naopak, čím je vyšší stupeň spracovania potraviny a vyššia pridaná hodnota, tým je podiel slovenských výrobkov nižší,“ komentoval Branislav Cvik, člen predstavenstva PKS.

Podiel slovenských výrobkov na pultoch predajní SR podľa kategórií:

Zdroj: PKS

Vystavenie slovenských potravín zrejme nesúvisí s ich cenou

Z prieskumu vyplýva, že najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je v Trnavskom (43 %) a Banskobystrickom kraji (42 %). Nasleduje Prešovský, Nitrianský a Košický kraj so 41 %, najnižší podiel má naopak Bratislavský kraj, kde spotrebiteľ nájde len 36 % podiel slovenských potravín.

„Pri porovnaní výsledkov za jednotlivé samosprávne kraje je zaujímavý fakt, že kraje s relatívne nižšími príjmami obyvateľstva majú dokonca vyššie zastúpenie slovenských potravín. Je preto zrejmé, že vyšší alebo nižší podiel slovenských výrobkov žiadnym spôsobom nesúvisí s cenou domácich alebo zahraničných potravín. Za rozhodujúce kritérium podielu ponúkaných slovenských výrobkov preto považujeme obchodnú politiku konkrétneho obchodného reťazca. Aj z týchto dôvodov v roku 2020 očakávame ďalší negatívny rekord v deficite obchodnej bilancie Slovenska v oblasti potravín na úrovni 2 mld. eur,“ uzavrel Daniel Poturnay.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera