Potravinárska komora Slovenska (PKS) preskúmala vystavenie slovenských výrobkov v maloobchode. Prieskum, ktorý sa uskutočňuje už od roku 2011, bol realizovaný prostredníctvom agentúry Go4insight. Výsledky naznačujú, že podiel slovenských potravín na pultoch predajní oproti minulému roku vzrástol o viac než jedno percento.
PKS uskutočnila prostredníctvom agentúry Go4insight prieskum vystavenia slovenských výrobkov v maloobchodných predajniach. Rovnako ako po minulé roky, aj tento rok sa prieskum uskutočnil osobným zberom dát prostredníctvom anketárov v 297 predajniach po celom Slovensku.
Potravinári mali vyššie očakávania
Podľa výsledkov prieskumu dosiahol podiel vystavenia slovenských výrobkov v roku 2020 úroveň 39,9 %, čo predstavuje nárast o 1,3 percentuálneho bodu v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Dlhodobé merania ukazujú, že pokles podielu slovenských potravín sa v roku 2017 zastavil. Odvtedy mierne rastie, podľa PKS však ďaleko zaostáva za potenciálom slovenskej ekonomiky.
„Po dlhoročnom poklese v rokoch 2011 až 2017 síce tohtoročné výsledky pokračujú v mierom raste podielu slovenských výrobkov na pultoch predajní, avšak detailné čísla ukázali, že medziročne sa jedná o stagnáciu. Naše očakávania boli podstatne vyššie, pretože obchodné siete proklamujú zvýšenú podporu slovenským produktom, informujú o nových slovenských dodávateľoch a nových regáloch so slovenskými potravinami. Reálne sa to však na pultoch obchodných reťazcov neprejavuje. Viditeľný medziročný nárast bol zaznamenaný len u najviac zaostávajúceho reťazca Lidl, a to na úroveň 26 %, “ uviedol Daniel Poturnay, prezident PKS. Zároveň dodáva, že v čase koronakrízy a z pohľadu potreby budovania potravinovej sebestačnosti Slovenska je tento podiel veľmi nízky.
Aké zastúpenie majú slovenské potraviny v obchodných sieťach ?
Jasným lídrom slovenských potravín sú podľa prieskumu agentúry Go4insight domáce reťazce Coop Jednota s podielom 56 % a CBA s podielom slovenských potravín vo výške 49 %. Naopak jednoznačne najnižší podiel slovenských potravín ponúka reťazec Lidl, v ktorom zákazníci nájdu 26 % podiel slovenských potravín. Spomedzi obchodných reťazcov však v poslednom roku zaznamenal najvýraznejšie zvýšenie, a to o osem percentuálnych bodov.
Z hľadiska typu predajní sú slovenské potraviny najviac zastúpené v malých predajniach, a to v podiele 57 %. S rastúcou veľkosťou predajne podiel klesá, najnižší je v diskontných predajniach a veľkoskladoch, ktorých úroveň dosiahla len 28 %.
Podiel domácich potravín na predajných pultoch vybraných obchodných reťazcov
Zdroj: PKS
Spotrebiteľ je citlivý na značku a pôvod
Najväčšie zastúpenie spomedzi slovenských potravín má mlieko, vody vrátane minerálnych vôd, víno a pivo. Naopak medzi najmenej zastúpené slovenské výrobky na regáloch sú v rámci kategórií cukrovinky, oleje a konzervované produkty. Toto zastúpenie výrobkov sa oproti poslednému roku nezmenilo.
„Výsledky podľa jednotlivých kategórií výrobkov ukazujú, že mlieko, vody a minerálky sú kategórie, kde je na regáloch stabilne zastúpených najviac slovenských výrobkov. Slovensko má však rezervy vo výrobe nečokoládových cukroviniek, olejov a konzervovaných produktov, čo sa prejavuje v ich nízkom podiele na pultoch. Výsledky zároveň ukazujú, že vyšší slovenský podiel majú potraviny, u ktorých je spotrebiteľ citlivý na značku alebo pôvod (víno, pivo). Naopak, čím je vyšší stupeň spracovania potraviny a vyššia pridaná hodnota, tým je podiel slovenských výrobkov nižší,“ komentoval Branislav Cvik, člen predstavenstva PKS.
Podiel slovenských výrobkov na pultoch predajní SR podľa kategórií:
Zdroj: PKS
Vystavenie slovenských potravín zrejme nesúvisí s ich cenou
Z prieskumu vyplýva, že najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je v Trnavskom (43 %) a Banskobystrickom kraji (42 %). Nasleduje Prešovský, Nitrianský a Košický kraj so 41 %, najnižší podiel má naopak Bratislavský kraj, kde spotrebiteľ nájde len 36 % podiel slovenských potravín.
„Pri porovnaní výsledkov za jednotlivé samosprávne kraje je zaujímavý fakt, že kraje s relatívne nižšími príjmami obyvateľstva majú dokonca vyššie zastúpenie slovenských potravín. Je preto zrejmé, že vyšší alebo nižší podiel slovenských výrobkov žiadnym spôsobom nesúvisí s cenou domácich alebo zahraničných potravín. Za rozhodujúce kritérium podielu ponúkaných slovenských výrobkov preto považujeme obchodnú politiku konkrétneho obchodného reťazca. Aj z týchto dôvodov v roku 2020 očakávame ďalší negatívny rekord v deficite obchodnej bilancie Slovenska v oblasti potravín na úrovni 2 mld. eur,“ uzavrel Daniel Poturnay.