
V stredu 24. júna spoločnosť dm drogerie markt na Slovensku otvorila v poradí už 152. filiálku, tentokrát v obci Ľubotice v blízkosti Prešova. Jej kompletné personálne obsadenie však predstavujú absolventky odborného výcviku, s ktorými dm spolupracuje už od ich nástupu na strednú školu. Ide tak nielen o historicky prvú filiálku dm, ktorú riadia len absolventi, ale aj o prvú obchodnú prevádzku tohto druhu na Slovensku.
dm pokračuje vo vzdelávaní žiakov a v spolupráci so strednými odbornými školami už v poradí ôsmym rokom. V školskom roku 2019/2020 v systéme duálneho vzdelávania pre dm študuje
91 žiakov, pričom 44 z nich nastúpilo do prvého ročníka. Oproti predchádzajúcemu roku je to o 57 % viac, čo hovorí o pretrvávajúcom záujme o toto štúdium. Okrem Obchodnej akadémie spolupracuje dm s ďalšími 13 strednými odbornými školami v rámci celého Slovenska, kde žiaci študujú v odbore obchodný pracovník.
Ako funguje duálne vzdelávanie?
Žiaci zaradení do tohto projektu vykonávajú svoj odborný výcvik priamo vo filiálkach spoločnosti, kde vysokú úroveň odborného vzdelávania zabezpečujú certifikované inštruktorky nielen z radov vedúcich filiálok, ale aj z radov kolegýň na prevádzke. Aktuálne sprevádza žiakov v systéme
134 spolupracovníkov, ktorí získali certifikát inštruktora v duálnom vzdelávaní. Osvedčenie o spôsobilosti zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania získala v uplynulom obchodnom roku aj centrála spoločnosti a zároveň ním disponuje 109 filiálok a logistické centrum v Senci. Žiaci dm sú hneď od prvého dňa na odbornom výcviku súčasťou tímu predajne. Sú teda zapájaní do riadneho procesu kompletnej práce v predajniach, aby si teóriu získanú v škole mohli hneď čo najviac prepájať s praxou. Ale aj v predajniach prebieha ich vyučovací deň v zmysle vysvetľovania teoretických poznatkov k daným témam z tematických celkov učebných osnov v danom odbore, ktoré sa prenášajú hneď do praktického nácviku a osvojovania si konkrétnej témy.
Vo všeobecnosti si dm vyberá žiakov na odbory obchodný pracovník a obchodná akadémia. Tieto odbory majú všeobecné učebné osnovy pre obchodné spoločnosti či reťazce, v ktorých je presne dané, čo všetko by mal absolvent tohto odboru po skončení štúdia vedieť. Počas odborného výcviku sa žiaci učia to, čo k týmto osnovám potrebujú, a navyše aj procesy a činnosti dm tak, aby dostali komplexne všetky potrebné informácie, čo s čím súvisí. To, čo však dm v spomínaných osnovách chýba a čo takisto nevie zrealizovať ani na svojej prevádzke, prípadne na centrále, rieši cez rôzne doplnkové vzdelávacie aktivity, ktoré vytvára a prispôsobuje svojim potrebám.
Prví absolventi vedú filiálku
Pracovníčky novootvorenej dm filiálky v obci Ľubotice študovali na Strednej odbornej škole obchodu a služieb v Prešove s podporou dm. Všetky počas štyroch rokov na strednej odbornej škole praxovali v dm a po maturite ihneď nastúpili do trvalého pracovného pomeru, odkedy pracovali na rôznych filiálkach v rámci mesta Prešov. Počas svojej práce v dm od ukončenia štúdia aktívne pracujú aj so svojimi mladšími spolužiakmi – žiakmi duálneho štúdia, ktorí praxujú vo filiálkach dm. Jedna zo žiačok dm sa úspešne kariérne vypracovala cez absolventku štúdia, predavačku, zástupkyňu až na manažérsku pozíciu vedúcej filiálky, čo poukazuje na opodstatnenosť takéhoto typu štúdia.
„Na začiatku práce v oblasti vzdelávania mladých ľudí sme si definovali víziu, aby absolventi nášho vzdelávacieho programu pôsobili na vedúcich pozíciách spoločnosti. Prešlo osem rokov a naši bývalí žiaci, prví absolventi vzdelávacieho programu, samostatne vedú filiálku. Naša vízia sa naplnila. A to je zároveň dobrou správou pre mladých ľudí, ktorí sú ešte žiakmi základných škôl, že v dm sa to dá,“ uviedol Marcel Blaščák, manažér rezortu Spolupracovník spoločnosti dm drogerie markt.
Výhody duálneho vzdelávania pre oblasť retailu
Výhodou duálneho vzdelávania pre je podľa spločnosti dm drogerie markt najmä príprava kvalifikovaných a do pracovného života pripravených mladých ľudí, ktorí po úspešnom ukončení štúdia môžu ihneď nastúpiť do pracovného pomeru. Taktiež je prínosom intenzívnejšia komunikácia a spolupráca so strednými odbornými školami v prepájaní teórie s praxou, čo v konečnom dôsledku prináša väčšiu spokojnosť nielen mladých žiakov, ale následne aj zákazníkov. Zamestnávateľ má totiž možnosť ovplyvňovať a meniť vzorové učebné plány a učebné osnovy a tým si napasovať tematické plány a procesy na svoje potreby. Za prínos možno považovať aj dotáciu hodín odborného výcviku a väčší priestor na nácvik teoretických poznatkov v praxi.