logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Najkrajšie sviatky roka sú tu a s nimi prichádza aj hviezdna novinka zo série IQOS ILUMA –...
  • Správa o otvorení talianskeho supermarketu Cortelazzi v Bratislave zaujala v novembri čitateľov...
  • V najväčšom prieskume spotrebiteľskej dôvery si Slováci po ôsmy raz zvolili značky, ktorým veria...
  • Už v prvom štvrťroku budúceho roka by všetky predajne Fresh Plus, ktoré patria spoločnosti...

Jakub Berčík: Moderné formy platieb spôsobujú väčší zážitok z nákupu

18. júna 2020
Blog 0
2175
Jakub Berčík: Moderné formy platieb spôsobujú väčší zážitok z nákupu

Skúmanie vplyvu formátu peňazí na emocionálnu odozvu a vnímanie hodnoty nakúpenej veci je mimoriadne dôležité v našej spoločnosti, ktorá sa vyznačuje postupným rozširovaním elektronických peňazí. Štúdie z oblasti ekonómie, financií a psychológie zistili, že hedonické výhody spojené s nákupom tovaru a služieb sú nižšie pri používaní hotovosti v porovnaní s platobnou kartou, pretože sa očakáva, že keď človek fyzicky vidí stimul či peniaze vynaložené na výrobky a služby, spôsobuje mu to takzvanú „platobnú bolesť“.

Bezkontaktné platby boli dlhodobo považované za bezpečnejšie ako hotovosť. Revolúciu však priniesli digitálne platby mobilom či hodinkami, ktoré využívajú ešte vyššiu úroveň zabezpečenia ako bežné kartové transakcie. Najmä v súčasnej situácii môže používanie hotovosti prinášať aj ďalšie riziká spojené so šírením chorôb alebo nervozity, keďže bankovky zvyčajne prechádzajú rukami obrovského množstva ľudí. V tomto kontexte Svetová zdravotnícka organizácia najmä v súvislosti so šírením koronavírusu odporúča ľuďom, aby obmedzili manipuláciu s bankovkami a namiesto toho prešli na bezkontaktné platby.

Minieme použitím moderných foriem platieb viac peňazí?

Väčšina štúdií v tejto oblasti venuje pozornosť pochopeniu vplyvu rôznych foriem platieb na rozhodovanie človeka, avšak do popredia sa čoraz častejšie dostáva interdisciplinárny pohľad s využitím neurozobrazovacích nástrojov, ktorý umožňuje lepšie pochopiť to, ako sú v mozgu spracované fyzické a digitálne spôsoby platieb a ktoré formy vyvolávajú viac negatívnych reakcií.

Relatívne nová štúdia Ceravolo MG, Fabri M, Fattobene L, Polonara G, Raggetti G. (2019) s využitím funkčnej magnetickej rezonancie (fMRI) priniesla nový pohľad na to, ako ľudský mozog reaguje na rôzne spôsoby platieb (hotovosť, platobná karta, smartfón) a tiež sumu zaplatených peňazí (10 EUR, 50 EUR, 150 EUR). Skenovania sa zúčastnilo 16 zdravých respondentov vo veku od 22 do 30 rokov (50 % mužov a 50 % žien). Táto štúdia preukázala, že platba v hotovosti je spojená so silnejšou aktiváciou oblastí mozgu zapojených do výpočtových úloh a spracovania averzívnych podnetov v porovnaní s tým, ako keď je ten istý človek vystavený platbe kartou alebo smartfónom. Zároveň sa podarilo zistiť, že tento účinok sa postupne zvyšuje s narastajúcou sumou/hodnotou produktu.

Výsledky naznačujú, že platba v hotovosti je ľudským mozgom vnímaná ako podstatne väčší stimul ako platba kartou alebo smartfónom a skutočne zvyšuje negatívne pocity kupujúcich. V praxi to potvrdzuje už známy fakt, že moderné a digitálne platby sú síce bezpečnejšie a rýchlejšie, ale s ich využívaním konzumenti utratia viac. Je to spojené nielen s tým, že proces úhrady modernou formou je pre človeka väčším zážitkom, ale je aj nižšou kognitívnou záťažou a v neposlednom rade spôsobuje menej negatívne pocity pri konkrétnej útrate. Ak to príjem dovoľuje, využívaním moderných foriem platieb minieme viac, či sa nám to páči alebo nie.

Investovať do moderných foriem platieb sa oplatí

Z pohľadu predajcu sa určite oplatí investovať do systémov umožňujúcich moderné formy platieb, a to nielen v zmysle zmien, ktoré nastali za uplynulé obdobie v súvislosti s pandémiou COVID-19. Dá sa predpokladať, že počiatočné vyššie náklady, resp. prevádzkové náklady sa spoločnosti vrátia v podobe väčších nákupov svojich zákazníkov a taktiež znížením nákladov spojených s hotovostnou manipuláciou (napr. drahšie doplnkové vybavenie samoobslužných pokladní pre hotovostný príjem). V tejto súvislosti sa aj finančné inštitúcie snažia nasledovať trend a neustále prichádzajú s inováciami, ktoré umožňujú nielen moderné formy platenia, ale tiež napríklad rýchle zriadenie splátkového úveru v online prostredí pomocou aplikácie z pohodlia domova, kde sa rýchlosť zriadenia približuje rýchlosti platenia kartou. Takýto formát platenia určite ovplyvňuje individuálne vnímanie hodnoty peňazí, čo je často spojené aj s vyššou útratou na strane konzumenta, ale zároveň vyššími tržbami na strane podnikateľského subjektu.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Vianoce bez dymu a aj cigaretového zápachu. IQOS uviedol vianočnú limitovanú edíciu STARDRIFT

Najkrajšie sviatky roka sú tu a s nimi prichádza aj hviezdna novinka zo série IQOS ILUMA – limitovaná edícia STARDRIFT. V predaji je od 4. decembra. Vianočná nákupná horúčka je tu. Darčeky, hľadanie inšpirácii a vo finále obdarovanie svojich najbližších je tiež dôležitou súčasťou decembrového kolobehu. Nájsť to pravé pre osobu, na ktorej záleží, môže byť […]

Kontroly SOI odhalili vážny problém. Cigarety si kúpi každé tretie dieťa

K cigaretám sa stále bez problémov dostanú nielen tínedžeri, ale aj deti. Nepýtajú si len klasické cigarety, ale stále častejšie siahajú po e-cigaretách či nikotínových vrecúškach. Potvrdili to aj aktuálne kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktoré v spolupráci s iniciatívou Na veku záleží prebiehali po celom Slovensku. Tie odhalili vážny problém. Cigarety či iné produkty určené na fajčenie si […]

Slovensko bez ohorkov? Tabakové spoločnosti vytvárajú systém, ktorý má znížiť negatívne vplyvy odpadu z ich výrobkov.

Menej voľne pohodených cigaretových ohorkov, osveta o environmentálnych rizikách a správnom nakladaní s týmto druhom odpadu, ale i podpora inovatívnych spôsobov jeho využitia. To sú ciele novovzniknutej spoločnosti SPAK-EKO, a.s., ktorá zastrešuje aktivity tabakových spoločností zamerané na znižovanie vplyvu odpadu z ich výrobkov na životné prostredie. Vytvorenie špecializovanej spoločnosti má pomôcť naplniť prísne požiadavky, ktoré prináša nová […]

Sodastream je opäť bližšie k zákazníkom, kúpiť sa dá už aj v predajniach Billa

V predajniach BILLA si zákazníci môžu zakúpiť už aj sortiment SodaStream a vymeniť originálne bombičky. Spoluprácou BILLA rozšírila svoje portfólio udržateľného tovaru, SodaStream dostupnosť svojich výrobkov a služieb. Od novembra pribudol k viac než 1000 autorizovaným predajcom SodaStream nový partner. V sieti potravín BILLA si zákazníci môžu spolu s bežným nákupom zakúpiť aj prístroj SodaStream, […]

Kongres SLOVLOG 16 odhalil potenciál umelej inteligencie v logistike

Kongres SLOVLOG 16 odhalil potenciál umelej inteligencie v logistike Umelá inteligencia už nie je konceptom neurčitej budúcnosti, ale reálnym nástrojom s každodenným využitím aj v plánovaní a riadení logistických procesov. Poodhaliť potenciál tejto technológie bolo cieľom, ktorý si stanovil tohoročný prestížny logistický kongres SLOVLOG. O dôležitosti a aktuálnosti hlavnej témy 16. ročníka kongresu svedčí aj fakt, že počet účastníkov, ktorí […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

30. 11. 2023, galavečer Dôveryhodné značky, Bratislava

20. – 21. 3. 2024, kongres Samoška, Košice

25. 4. 2024, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

Profily

Obchod očami

Obchod očami Štefana Mácsadiho, predsedu predstavenstva Coop Jednoty Nové Zámky: Bratislavský zákazník vyhľadáva akciový tovar menej

8. novembra 2023

Martin Krajčovič, predseda, Slovenská aliancia moderného obchodu: Obchodníci infláciu tlmili

19. októbra 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera