logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Predaje prvého kvartálu tohto roka lámali rekordy v celej Európe

16. júna 2020
Správy 0
1697
Predaje prvého kvartálu tohto roka lámali rekordy v celej Európe

Pandémia koronavírusu ovplyvnila vývoj ekonomiky aj spotrebiteľské správanie v celej Európe. Po pomalom štarte na začiatku tohto roka mala pandémia dramatický dopad na maloobchodné predaje rýchloobrátkového tovaru a prvý štvrťrok skončil s výrazným rastom o takmer desať percent v porovnaní s prvým kvartálom minulého roka. Európania sa vo februári a v marci pripravovali na reštrikcie panickým zásobovaním. Slovensko nebolo výnimkou  

Z aktuálneho reportu kvartálnej štúdie Nielsen Growth Reporter, ktorá porovnáva dynamiku európskeho maloobchodného trhu FCMG, vyplýva, že v prvom štvrťroku tohto roka sa maloobchodná spotreba rýchloobrátkového tovaru na celoeurópskej úrovni ocitla vo výrazných pozitívnych číslach.

Najvýraznejší nárast predaja za posledné roky

„Predaný objem rýchloobrátkového tovaru narástol v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2019 o 7,5 percenta, čo je najvýraznejší nárast za posledné roky. V predchádzajúcich kvartáloch roku 2019 sme boli svedkami skôr opačného trendu, kedy spotreba v Európe dokonca mierne klesala,“ vysvetľuje európsky kontext dynamiky maloobchodého trhu s rýchloobrátkovým tovarom Karel Týra, generálny riaditeľ spoločnosti Nielsen Česko a Slovensko. Zároveň dodáva, že zvýšená spotreba sa podpísala spolu s priemerným nárastom cien o 2,2 % na takmer dvojcifernom nominálnom raste, čo pravdepodobne ostane ešte nejakú dobu novým európskym rekordom.

Z vybraných európskycj krajín dosiahli najvýraznejšie navýšenie tržieb počas prvých troch mesiacov roka Maďarsko (17,7 %), Portugalsko (14,5 %), Grécko (13,2 %) a Írsko (12,3 %). Na opačnej strane škály sú s najpomalším nominálnym rastom pod siedmimi percentami najmä Dánsko s 5,9 %, Spojené kráľovstvo so šiestimi percentami a Nórsko s 6,8 %. Slovensko sa umiestnilo s nominálnym rastom 9,5 % tesne pred európskym priemerom, čím sa dynamikou trhu od európskeho trendu neodlišuje. Za rastom tržieb slovenských obchodníkov je rovnako ako v prípade všetkých ostatných krajín predovšetkým navýšenie objemov (6,9 %), kým cenová hladina rýchloobrátkového tovaru sa na Slovensku zvýšila v prvom štvrťroku o 2,6 %.

Zmena spotrebiteľského správania a vlny panických nákupov  

Prvý kvartál bol podľa údajov spoločnosti NIelsen extrémne odlišný od predchádzajúcich rokov. Neštandardná situácia zmenila spotrebiteľské správanie, ktoré sa začalo meniť hlavne vo februári a následne v marci s pribúdajúcimi opatreniami, keď pracujúci aj deti ostávali doma a možnosť stravovania sa rovnako obmedzila len na domov. Z analýzy elektronických pokladničných dát spoločnosti Nielsen vybraných hypermarketov a supermarketov slovenského trhu  vyplýva, že počas koronakrízy už máme za sebou vlny panických nákupov aj následného upokojenia. Typickým obrazom marcových aj aprílových predajov bolo navýšenie veľkosti nákupného koša a zároveň výrazne menší počet návštev v obchodoch.

Obmedzenia sa však postupne uvoľňovali, čo ovplyvnilo aj spotrebiteľské správanie v predchádzajúcich týždňoch. Optický výkyv v treťom a štvrtom aprílovom týždni je zapríčinený posunom Veľkej noci v roku 2020 o týždeň skôr, čo spôsobilo skokovité spomalenie a následné zrýchlenie tempa rastu tržieb, čo je prirodzeným prejavom pri každoročnom posune veľkonočných sviatkov.

Domáce varenie vplýva na výšku tržieb v maloobchode

Na prelome apríla a mája už nedosahovali tržby reťazcov také výrazné výkyvy ako zaznamenávali od konca februára tohto roka. Stále sa však zdržiavame doma viac ako pred rokom,  viac varíme a aj limitácie v stravovaní mimo domova vplývajú na výšku tržieb v maloobchode. Tie boli v májových týždňoch o päť až jedenásť percent vyššie ako minulý rok a zdá sa, že sa zastabilizovali. Nasledujúci trend vývoja v maloobchode bude závisieť od viacerých faktorov. Okrem situácie s pandémiou a uvoľňovaním opatrení aj od počasia, keďže v letných mesiacoch práve sezónne kategórie výrazne ovplyvňujú maloobchodné tržby.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera