logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Po pol roku fungovania zálohového systému sa od 1. júla 2022 na Slovensku končí prechodné...
  • Finančná správa zverejnila novú aplikáciu Virtuálna registračná pokladnica 2 (VRP 2) na...
  • Služobný telefón či možnosť pracovať z domu sú dnes už bežné benefity, ktoré ponúkajú mnohí...
  • Packeta spustila službu, vďaka ktorej budú zákazníci vedieť presný čas doručenia zásielky....

Obchodníci navrhujú zrušiť používanie drobných mincí

16. júna 2020
Správy 0
1439
Obchodníci navrhujú zrušiť používanie drobných mincí

Zrušenie používania jedno- a dvojcentových mincí pri platení v hotovosti je v obchodnom sektore aktuálne diskutovanou témou. Zväz obchodu SR (ZO SR) trvá na eliminácií drobných mincí v dôsledku neustále sa vyskytujúcich problémov pri operáciách s týmito platidlami. Z prieskumu Eurobarometer vyplýva, že za ich zrušenie je až 74 % Slovákov, čo je viac než priemer v eurozóne.

Národná banka Slovenska (NBS) uvádza, že ku koncu apríla bolo na Slovensku v obehu približne 870 miliónov kusov euromincí. Z toho viac než 60 % kusov tvoria práve jedno- a dvojcentovky. Z celkovej nominálnej hodnoty týchto mincí však tvoria len tri až štyri percentá. Na jedného obyvateľa Slovenska tak pripadá až 92 kusov týchto najmenších euromincí. Podľa NBS majú vysokú mieru straty z obehu, čo znamená, že sa jej z obehu nevracajú. Strata pri jednocentovke je približne 60 %, pri dvojcentovke ide o stratu 40 %.

Slovákov centovky obťažujú

Úspora pre banky či obchodníkov by pri zaokrúhľovaní cien mohla dosiahnuť 15 – 20 % z celkových nákladov na manipuláciu s euromincami a ich spracovanie. Pavol Konštiak, viceprezident ZO SR, uviedol, že obchodné prevádzky jednak veľmi zaťažuje samotná manipulácia s týmito mincami, avšak oveľa závažnejšie ťažkosti a vysoké náklady sú spojené predovšetkým s odovzdávaním mincí do komerčných bánk, kde poplatky dosahujú neprimeranú výšku až do hodnoty samotného vkladu. „Najvypuklejšie je to v prípade jednocentoviek, kde odovzdanie 100 ks mincí býva spoplatnené poplatkom až do výšky jedného eura. Prakticky ide o celú hodnotu vložených mincí.“

Podľa prieskumu Eurobarometer obyvateľov Slovenska jednocentovky a dvojcentovky obťažujú najviac z celej eurozóny. Z prieskumu zároveň vyplýva, že až 74 % Slovákov je za zrušenie ich používania, priemer v eurozóne je pritom 65 %. V rovnakom prieskume Slováci vedú aj pri uvádzaní, ktorá eurominca ich obťažuje najviac. Pri jednocentovke je to 88 % a druhé miesto obsadila dvojcentovka s 87 %.

Riešením môže byť povinné zaokrúhľovanie

Národná banka Slovenska navrhuje zmeniť legislatívu tak, aby sa v praxi eliminovalo použitie dvoch najmenších euromincí, a to pomocou povinného zaokrúhľovania výslednej sumy pri platbe v hotovosti na najbližšiu nulu alebo 5 centov. Dosah na domácnosti by bol zanedbateľný. Podľa simulácií NBS by domácnosti na nákupoch zaplatili o približne nula až dva centy mesačne viac v porovnaní s pôvodným stavom. Porovnateľná situácia bola pri rušení 10 a 20-halierových mincí v roku 2003, keď nedošlo k nárastu cien tovarov a služieb.

Ako je to v iných štátoch?

ZO SR uvádza, že vo viacerých členských štátoch EÚ boli tieto drobné mince vyradené z obehu, čo veľmi prispelo k zjednodušeniu operácií s hotovosťou. Samotné zrušenie jedno- a dvojcentoviek môže však navrhnúť až Európska komisia. Obmedzenie ich použitia v praxi, napríklad formou zaokrúhľovania, však môžu navrhnúť aj jednotlivé štáty. Doteraz tak urobilo Taliansko, Belgicko, Írsko, Fínsko a Holandsko, zvažuje to aj Estónsko.

Návrh NBS si vyžaduje zmeny v Zákone o cenách, ktorý je v gescii Ministerstva financií SR. Preto budú potrebné vzájomné rokovania. NBS uvádza, že o zaokrúhľovaní cien hovorí aj Programové vyhlásenie vlády SR na obdobie 2020 – 2024.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

CHEP

Paletový pooling CHEP: Efektívny systém s jasnými pravidlami

Stretli ste sa niekedy v sklade alebo obchode s modrou prepravnou alebo displejovou paletou? Ak áno, narazili ste na prepravnú platformu, ktorá patrí do paletového fondu spoločnosti CHEP. Paletový pooling je systém zdieľania a opätovného používania prepravných alebo displejových paliet, ktorý predstavuje efektívne a udržateľné riešenie pre firmy, ktoré sa rozhodli zadať správu svojich paletových […]
Káva Nestlé

Káva ako pomocník pre zvýšenie tržieb

Viete, že káva vám môže pomôcť navýšiť zisk a prilákať nových zákazníkov? Káva nie je len výborný pomocník pri nadväzovaní komunikácie, ale aj druhá najobchodovateľnejšia komodita, ktorej obľuba každoročne rastie. Boli doby, kedy ste na kávu narazili iba v kaviarňach, hoteloch a reštauráciách. Dnes už na ňu narazíte prakticky všade. Je to predovšetkým pochutina, a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera