
Ročne sa na Slovensku uvedie do predaja približne miliarda PET fliaš a 345 miliónov plechoviek od nápojov. Miera recyklácie PET fliaš pritom dosahuje asi 62 %. Znečistenie plastovým odpadom je podľa Slovákov najväčšou hrozbou pre životné prostredie a až tri štvrtiny ľudí je toho názoru, že kontrolovať a obmedzovať plastový odpad je aj zodpovednosť zákazníkov. Spoločnosť Lidl Slovenská republika sa preto rozhodla umožniť svojim zákazníkom recyklovať PET fľaše a plechovky od nápojov priamo v predajni.
Ročne sa na Slovensku podľa Ministerstva životného prostredia predá asi miliarda PET fliaš a 345 miliónov plechoviek od nápojov, pričom miera recyklácie PET fliaš dosahuje o niečo viac než 60 %. Znamená to, že stovky miliónov plastových fliaš končia v lepšom prípade v komunálnom odpade a teda na skládkach, v horšom prípade v prírode a doba ich rozkladu sa odhaduje možno až na 500 rokov. V rámci projektu „Bude z toho haluz“ pomôžu obyvatelia bratislavského Ružinova životnému prostrediu hneď dvakrát. Budú mať istotu, že odovzdané obaly od nápojov budú správne recyklované a Lidl sa zároveň zaviazal prispieť desiatimi centami za každý odovzdaný obal na obnovu zelene v miestnom parku Ostredky.
„Tento projekt je našou ďalšou aktivitou v oblasti boja proti nadužívaniu plastov. Každý deň podnikáme konkrétne kroky s cieľom obmedzovať a nahrádzať plasty pri našej činnosti a ročne ušetríme našej krajine viac ako 420 ton týchto obalov. Zároveň vnímame našu úlohu v oblasti edukácie zákazníkov a pravidelne informujeme o triedení odpadu na našich sociálnych sieťach či v letákoch. Verím, že aj týmto projektom prispejeme do debaty ohľadom používania a zhodnocovania plastov,“ povedal pri predstavení projektu Matúš Gála, generálny riaditeľ Lidl Slovenská republika.
Fungovanie projektu „Bude z toho haluz“
Diskont všetky vytriedené obaly v rámci projektu odovzdá mestskej spoločnosti OLO. Náklady na realizáciu projektu „Bude z toho haluz“ predstavujú približne 60 000 € a vybavovanie potrebných povolení trvalo viac ako jeden a pol roka. Partnerom iniciatívy je aj Mestská časť Bratislava – Ružinov, ktorej starosta Martin Chren a generálny riaditeľ spoločnosti Lidl podpísali v utorok memorandum o spolupráci.
„Je veľa projektov, ktoré nám ukazujú ako sa zodpovedne správať k prostrediu, v ktorom žijeme. Ale je len málo takých, kde ľudia sami, rýchlo a vo svojom bezprostrednom okolí uvidia, že práve vďaka nim budeme mať u nás v Ružinove krajší park. Som veľmi rád, že spoločnosť Lidl sa rozhodla začať s týmto projektom práve v našej mestskej časti,“ uviedol Martin Chren, starosta Mestskej časti Bratislava – Ružinov.
Projekt „Bude z toho haluz“ sa bude realizovať v dvoch predajniach spoločnosti Lidl v Ružinove – na Ružinovskej a Trenčianskej ulici. Zákazníci môžu do automatov určených na výkup vratných obalov odteraz odovzdať aj PET fľaše a plechovky od nápojov. V oboch predajniach sa nachádza obrazovka s denne aktualizovaným prehľadom odovzdaných obalov. Projekt bude fungovať počas rokov 2020 a 2021, teda až do predpokladaného spustenia zálohovania PET fliaš a plechoviek.
Akým spôsobom Lidl obmedzuje plastový odpad?
Obchodný reťazec predstavil svoju stratégiu obmedzovania plastov na jar 2018. V rámci nej si Lidl stanovil ambiciózne ciele znížiť objem plastov vo vlastných prevádzkach o najmenej 20% a zároveň dosiahnuť 100% recyklovateľnosť plastových obalov vlastných značiek do roku 2025.
Prvým krokom diskontu pri redukcii plastov bolo odstránenie najtenších igelitiek z predaja koncom roka 2018. Lidl odstránením týchto tašiek, ktoré nikdy zákazníkom nerozdával zadarmo, z ponuky ušetril 125 ton plastov ročne. Ďalším krokom bolo zmenšenie obalov pracích gélov, orechov, sušených plodov, hranolčekov, detských plienok či nahradenie plastovej paličky pri vatových tyčinkách za papierovú. Tieto úpravy viedli k úspore viac ako 260 ton plastov. Lidl taktiež prestal objednávať jednorazový plastový riad ako sú poháre, taniere, príbory, ale aj plastové slamky. Nahradenie plastového materiálu ekologickejšími alternatívami odbremení životné prostredie o 35 ton plastov ročne.
Lidl zároveň v obchodnom roku 2019 recykloval takmer 1000 ton plastov. Projekty spoločnosti Lidl v téme plasty sú súčasťou iniciatívy REset Plastic, ktorá je spoločnou pre všetky súčasti skupiny Schwarz.