logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Organizátor Czech & Slovak Sustainability Summit, skupina ATOZ, zverejnil kompletný program...
  • Snažíte sa, aby ste prilákali stále nových zákazníkov do svojej predajne a tým zvýšili svoje...
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...

Fred Bosch, generálny riaditeľ Coop Supermarkten Nederland: Spojili sme sa s konkurenciou

12. júna 2020
Profily 0
3085
Fred Bosch, generálny riaditeľ Coop Supermarkten Nederland: Spojili sme sa s konkurenciou

Holandská sieť Coop začala písať svoju históriu v roku 1891. Napriek bohatým skúsenostiam sa aj ona musela vyrovnávať s rýchlym rastom konkurencie na trhu. Podarilo sa jej to revitalizáciou i strategickými partnerstvami. Aj vďaka tomu sa zo „starého družstva“ stal moderný hráč, ktorý zväčšuje svoj podiel na trhu. S novou aplikáciou sa darí aj jeho e-shopu, ktorý počas koronakrízy potvrdzuje svoju dôležitosť.

V posledných rokoch ste venovali mnoho úsilia, aby ste naštartovali „staré družstvo“. Ako sa vám darí?

Naša spoločnosť má za sebou dlhú históriu, ale cítili sme, že ju musíme oživiť. Špeciálne v poslednej dekáde sa nám darí hrať stále dôležitejšiu úlohu na holandskom maloobchodnom trhu. Rozbehli sme viaceré partnerstvá, ktoré sa týkajú nákupu, dodávateľského reťazca či technologických riešení. S inými sieťami zdieľame napríklad logistiku a distribúciu mrazených potravín. Aj vďaka tomu výrazne rastieme a zdvojnásobili sme svoj podiel na trhu.

Trvalo to desať rokov?

Nie je to len desať rokov. Niektoré inovácie sme spustili relatívne nedávno. Koncom minulého roka sme sa ako prvý reťazec v Holandsku zapojili do aplikácie Too good to go, ktorá bojuje proti plytvaniu jedlom. Naopak iné kroky sme rozbehli podstatne skôr. S franšízantmi spolupracujeme už od začiatku  milénia.

Ako vyzerali vaše predajne predtým a aké sú dnes?

Predajne vyzerali ako priemerné supermarkety. Zákazníci vošli do oddelenia čerstvých produktov, za rohom boli trvanlivé potraviny. Pristúpili sme však k redizajnu, ktorý namiesto nakupovania dáva do popredia stravovanie a jeho jednotlivé momenty, ako raňajky, obedy či posedenie pri káve. V najnovších predajniach sme pridali malé kuchyne a varíme. Ponuka sa líši podľa toho, aký je moment dňa. Kým kedysi sme používali modré a červené farby, dnes máme všetko oranžové. Všetko sme prefarbili, dokonca aj nákladné autá. Teraz nám zákazníci vravia, že máme dobré zásobovanie, pretože stále vidia naše nákladiaky. Pritom stačilo iba zmeniť farbu.

Takáto zmena si však musela vyžiadať veľké investície.

Stále hovorím, že nemusíme vlastniť, radšej investujme. Za posledné roky sme predali veľa majetku a okrem toho sme súčasťou franšízingového biznisu. Je veľa možností ako získať peniaze. Vstúpili sme do nákupnej únie a, samozrejme, za investície nemusíte platiť okamžite. Treba platiť načas, ale dá sa to rozložiť.

Máte viac ako 300 predajní. Ide iba o supermarkety?

Áno, ale prevádzkujeme tri typy. Klasický supermarket, menší supermarket v susedstve na spôsob convenience a tiež mestský formát, ktorý poskytuje jednoduché a rýchle nakupovanie.

V súčasnosti všetci zdôrazňujú dôležitosť internetového predaja. Ako sa vám darí na tomto kanáli?

Vlani nám online predaj narástol dvojnásobne, ale stále je to relatívne malá časť biznisu. Tvorí iba dve percentá z našich celkových tržieb, ktoré sú 1,5 miliardy eur. Doposiaľ sme objednávky vybavovali z predajní, ale snažíme sa vytvoriť hub v centrálnom Holandsku, z ktorého by sme obsluhovali online a zefektívnili jeho fungovanie. A zároveň by sme tak mohli zákazníkom dať lepšie ponuky a servis. V obchodoch sme zaviedli službu klikni a vyzdvihni. Zákazníci ju majú radi. Veríme, že online aj offline kanál dokáže byť efektívny. Nemusíme vytvárať nové pick-up pointy, pretože už ich máme v 315 predajniach.

Ako sa vám podarilo rozbehnúť online predaj?

E-shop rastie odkedy sme predstavili novú aplikáciu. Odvtedy tvoria polovicu predajov na internete obyčajní zákazníci. Zvyšok sú kantíny, reštaurácie, kancelárie. Aplikácia má dokonca funkciu, vďaka ktorej si zákazník môže odfotiť banán a ten sa automaticky zapíše do nákupného zoznamu.

Ale keď si chcete kúpiť banán, zvyčajne ho nemáte a nemôžete ho odfotiť.

V takom prípade ho stále môžete vyťukať. Ale aplikácia, samozrejme, ponúka aj ďalšie funkcie, napríklad päťtisíc receptov.

Ako vyzerá váš typický zákazník?

Je ťažké ho definovať. Nakupujú u nás mladí i starí, rodiny s deťmi, ale aj slobodní ľudia. Ich návyky sa líšia aj podľa toho, z akej časti krajiny sú. Aktuálne sa snažíme ponúkať viac produktov podľa lokálnych stravovacích preferencií. Iné pivo sa pije na východe než na západe. Nesnažíme sa preto zložiť sortiment v predajniach na základe veku spotrebiteľov, ale na základe oblasti, v ktorej sa nachádzajú. Vďaka internetovému predaju vieme presne, čo nakupujú. Tam im ponúkame aj mnohé doplnkové akcie.

Aké?

Nadviazali sme spoluprácu s viacerými internetovými predajcami, ako napríklad Zalando. Zákazníci sa prihlásia na našej stránke, cez ňu sa dostanú na Zalando a keď si tam niečo kúpia, formou poukážky  dostanú zľavu, ktorú si môžu uplatniť v našich obchodoch. Ak zákazníci veľa nakupujú online, ako naša rodina, tak majú veľké výhody. Ja som mal vďaka týmto zľavám celý náš decembrový nákup potravín zadarmo.

Zameriavate sa na ponuku lokálnych produktov?

Je ťažké určiť, čo je skutočne lokálne. Máme holandskú hovädzinu, bravčovinu, hydinu, zeleninu, mliečne výrobky. Aj našich franšízantov povzbudzujeme k tomu, aby mali na svojich pultoch lokálne produkty. Ak máte vo svojom okolí dobrú pekáreň, mali by ste predávať jej výrobky.

Majú voľnú ruku v tom, čo vyberú do sortimentu?

Franšízanti áno, v našich obchodoch nakupujeme centrálne.

Aký podiel u vás tvoria privátne značky?

Podiel je asi 25 percent a naďalej rastie, ešte pred dekádou to bolo o polovicu menej. Máme prémiové produkty, niektoré privátne značky zdieľame aj s inými obchodníkmi z nákupnej aliancie. Vždy ide o dobrú kvalitu za rozumnú cenu.

Sú pre vás diskonty silnou konkurenciou?

V Holandsku máme Aldi a Lidl. Minulý rok zvýšili počet predajní, ale napriek tomu ich trhový podiel klesol. Nie nejako zásadne, ale predsa. Lidl stagnoval a Aldi poklesol. Aktuálne majú asi 16 percent. Naša sieť má podiel štyri percentá a celá naša nákupná aliancia 27 percent. Musíme však veľa investovať, aby sme boli konkurencieschopní aj kvôli súčasnej situácii. Nezamestnanosť v Holandsku je na trojpercentnej úrovni, čo znamená, že nájsť zamestnancov je veľmi ťažké. Aj v tom však dokážu pomôcť moderné technológie.

Aké dopady má aktuálny boj s koronavírusom Covid-19 na vaše podnikanie?

Od zavedenia karantény našou vládou evidujeme nárast obratu približne o 15 percent, online predaj potravín vzrástol zhruba o 350 percent. Tieto tržby sa samozrejme budú postupne znižovať,  akonáhle dôjde k uvoľňovaniu prijatých opatrení a k čiastočnému opätovnému naštartovaniu potravinárskeho priemyslu a ďalších odvetví. Ale očakávame, že vírus môže trvale podporiť náš online predaj, pretože zákazníkom vyhovuje ľahkosť a pohodlie nakupovania na internete a doručovanie do ich domovov.

Dotazník

Môj obľúbený obchod:

Samozrejme Coop.

Aký som zákazník:

Som veľmi lojálny k našej značke, ale napríklad pri autách to neplatí.

Ako najčastejšie nakupujem:

Online i offline. Doma nakupujeme na internete, ale chodíme aj do predajní.

Čo ma na nakupovaní nebaví:

Nemám rád nakupovanie, rád riadim spoločnosť. Ale keď už to musí byť, preferujem jednoduché convenience nakupovanie.

Čo mi v obchode chýba:

Zábava.

Opatrenia, ktoré prijala holandská sieť Coop v súvislosti s pandémiou koronavírusu

Holandský Coop prijal sociálnu zodpovednosť za svoju a prísne dodržiava všetky pokyny vlády a Holandského národného inštitútu pre verejné zdravie a životné prostredie. Zvláštnu pozornosť venuje dodržiavaniu hygieny v predajniach.

  • Zamestnanci si pravidelne umývajú ruky.
  • Kašlú a kýchajú do ohybu lakťa.
  • Nepodávajú si ruky a vyhýbajú sa fyzickému kontaktu dodržiavaním minimálnej vzdialenosti 1,5 m.
  • Pokladne sú vybavené zástenami, ktoré minimalizujú fyzický kontakt medzi zákazníkmi a pokladníkmi.
  • Žiadajú zákazníkov, aby čo možno najčastejšie používali platbu kartou. Pri platbe v hotovosti je potrebné položiť peniaze na priehradku, aby nedošlo k fyzickému kontaktu.
  • Prostredníctvom plagátov a podlahových samolepiek upozorňujú zákazníkov na hygienické opatrenia.
  • Priestory pre deti, na pitie kávy, a na sedenie sú uzavreté. Detské nákupné vozíky nie sú dočasne k dispozícii.
  • V obchode môže byť maximálne jeden zákazník na 10 m². Presný počet zákazníkov sa v jednotlivých pobočkách líši. Je to vždy uvedené pri vstupe do supermarketu Coop. Výnimkou sú deti do 12 rokov a doprovod, v prípade potreby môžu vstúpiť.
  • Používanie nákupného vozíka alebo košíka je povinné pre každého zákazníka. K dispozícii je toľko nákupných vozíkov / košíkov, koľko je maximálny počet povolených zákazníkov. Pokiaľ nie sú k dispozícii, je nutné počkať vonku.
  • Online objednávky doručujú k dverám.
  • Zamestnanci, ktorí majú kašeľ / sú nachladení, zostávajú doma.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Czech & Slovak Sustainability Summit predstavuje kompletný konferenčný program

Organizátor Czech & Slovak Sustainability Summit, skupina ATOZ, zverejnil kompletný program prvého ročníka summitu, ktorý sa uskutoční 20. apríla 2023 v kongresovom centre WPP Campus v Prahe. V dopoludňajšom programe vystúpia špičkoví odborníci na udržateľnosť s inšpiratívnymi prezentáciami a panelovými diskusiami na rôzne témy súvisiace s udržateľnosťou a podnikaním. V popoludňajšom programe bude predstavených 12 […]
Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera