Koronakríza a znovuoživenie predaja, ktoré práve nastáva, prináša množstvo nových príležitostí a výziev, ktoré na predajcov čakajú. Aj keď sa môže zdať, že vývoj je optimistický, je potrebné sa pripraviť na silnejúcu konkurenciu a zmenené správanie spotrebiteľov. Určite nestačí byť rovnaký ako pred krízou, dnes je potrebné byť smart.
Zatvorenie prevádzok prinútilo podnikateľov zamyslieť sa nad fungovaním ich biznisu a pouvažovať, ako ich ponuku zlepšiť a zdokonaliť, aby sa priblížila viac aktuálnym očakávaniam a potrebám zákazníkov. Teraz je dôležitejšie ako kedykoľvek predtým prehodnotiť svoju ponuku tovaru, logistiku, dodávateľskú základňu, technickú podporu, kvalitu produktov aj zamestnancov. Ľudia sa postupne vracajú do každodenných činností, ale sú obozretnejší, čo sa ukázalo na disciplinovanosti Slovákov, ktorí sú ochotní nosiť rúška všade a nepoľavujú ani po týždňoch príkazov. Sú opatrní a citliví na zdravie svojej rodiny, blízkych a rovnako opatrní sú aj pri nakupovaní. Chcú si byť istí, že výrobky, ktoré kupujú, sú bez rizika. Na čo sa teda sústrediť?
Venujte pocit bezpečia
Pocit bezpečia môžete zákazníkovi venovať prostredníctvom doručenia tovaru, hygienických postupoch aj v komunikácii. Spojte sa s miestnymi dodávateľmi a predávajte ich produkty – spotrebitelia radšej podporia niečo lokálne, slovenské, keď vedia, že je to čerstvé. Ak máte produkty, ktoré by im mohli ešte viac skvalitniť ich život, dajte im vedieť.
Podporujte inovácie a zvýšte interakcie so zákazníkmi.
Prineste produkty a služby, ktoré podnietia udržať zákazníkov v obchode (či už kamennom alebo online). Je potrebné oživovať zmiešané služby a maloobchodný zážitok z nákupu, preto sa nebojte začať pracovať s miestnou komunitou remeselníkov či umelcov. Možno by stálo za to zamyslieť sa, či k výberu topánok neponúknuť zákazníkovi v predajni príjemnú kávičku, alebo pri doručení online netradičný malý šperk od miestneho umelca.
Zľavy sú cesta do pekla
Je to možno nadnesené tvrdenie, ale je potrebné si uvedomiť, že zľavy bude ponúkať teraz väčšina obchodov. Preto odporúčam zamerať sa na iné benefity, pridané hodnoty, ktoré môžete priniesť svojim zákazníkom. Myslite na to, že stres je všade, ľudia nezískali ani o kúsok viac času a budú s ním chcieť nakladať hospodárne. Dajte im teda to, čo hľadajú – praktické rady, tipy, inšpiráciu, zážitky. Kúpil si zákazník nohavice na jogu? Čo tak mu ponúknuť knihu o joge alebo fľašu na vodu na cvičenie? Povzbudzujte ho, aby u vás opakovane nakupoval poskytnutím odporúčaní a rád, ktoré by mohol potrebovať.
Kto nie je online, nie je
Eshopy počas koronakrízy zaznamenali boom. Viac ako 300 %-tný nárast hlásilo napríklad Planeo Elektro, ktoré zatvorilo 50 predajní a záujem svojich zákazníkov úspešne presunulo na svoj online obchod. Digitálna komunikácia, sociálne médiá, rýchla a kvalitná komunikácia so zákazníkmi nielen pri vybavovaní online objednávok, ale aj po zrealizovaní nákupu je a bude kľúčová. Nezabudnite však ukázať ľudskú výhodu technologických inovácií.
Aj online predaj môže „voňať“
Iste, najlepšie je tovar ohmatať a vyskúšať, ale je potrebné si uvedomiť, že predaj cez e-shopy bude mať rastúcu tendenciu. Zachyťte trendy a uvažujte, akým smerom sa budú uberať. Čo tak tovar pre seniorov alebo baby boom? Teraz je čas upútať pozornosť týchto cieľových skupín a pomôcť im získať prístup k produktom a službám, ktoré nikdy predtým nepoužili. Nebojte sa tiež uistiť vašich zákazníkov, že váš produkt nielen vyzerá, ale aj je neodolateľný – stavte na kvalitné, neskresľujúce fotografie, pridajte blogy a videá plné inšpirácie a tipov na nové koníčky, na zútulnenie domovov alebo možnosť poradiť sa priamo s dizajnérmi a inými odborníkmi. Samostatnou kapitolou je rozšírená realita, vďaka ktorej si bude možné aj v pohodlí svojho domova predstaviť, ako bude nová pohovka pasovať do vašej obývačky, alebo nová blúzka ladiť s nohavicami.
Etika, sociálna podpora, aj eko predaj
Práve toto sú oblasti, ktoré si už teraz získavajú srdcia spotrebiteľov. Napríklad spoločnosť Tchibo, známa svojou kávou, sa v uplynulom roku stala tretím najväčším predajcom biobavlny na svete a vo svojom eko trende neúnavne pokračuje aj naďalej. Niet sa prečo diviť, že aj počas zatvorenia jej predajní, aj naďalej pokračuje v úspešnom online predaji. Predpokladá sa tiež zvyšujúca úroveň stresu a osamelosti, preto sa často skloňuje aj slovo duševné zdravie. Môžete pouvažovať, ako sa dá vaša značka ešte viac zhumanizovať. Čo tak priniesť zákazníkom sociálnu interakciu a možnosť virtuálneho stretnutia so špecialistami na dýchacie a uvoľňovacie techniky či sebarozvoj?
Odmena za vernosť
Prieskumy uvádzajú, že získať si nového zákazníka je desaťkrát nákladnejšie, ako si udržať vernosť toho starého. Podporte lojalitu stálych kupujúcich, za ktorou sa skrýva nielen pohodlnosť, ale aj hrdosť a spokojnosť s vašou značkou. Uvedomte si, že verný zákazník sa k vám vracia nie kvôli zľavám, ale preto, že je s vami spokojný. Nesklamte ho, radšej ho odmeňte a dodajte mu radosť. K zásielke objednaného tovaru by ste mohli pridať ďalší milý malý darček alebo k emailu s potvrdením o doručení objednaného športového oblečenia bezplatný video návod na cvičenie. Možnosti sú nekonečné, stačí len zapojiť svoju fantáziu.
Komunikujte aktívne
Aj keď to môže byť pre vás časovo náročnejšie. O to viac sa to však vypláca – vďaka pravidelnej komunikácii upevníte dôveru zákazníkov vo vašu značku a súčasne zistíte ich potreby a očakávania. Ľudia hľadajú praktické, relevantné informácie a dôveryhodné spoločnosti, ktoré sa im nebudú vyhýbať, ale budú im rovnocenným partnerom.
V akomkoľvek predaji a biznise sa nevypláca zostať na mieste, je dôležité prispôsobiť sa neustále meniacej situácii a hľadať nové príležitosti. Len tí, ktorí správne zareagujú, získajú. Rozhodnite sa už teraz pre správne podnikanie – dajte svojich zákazníkov do centra vašej stratégie a uspejete.