Obmedzenia v súvislosti s pandémiou sa v jednotlivých fázach uvoľňujú a život sa postupne vracia do normálu. Aj keď sa ekonomika postupne otvára, pandémia zmenila naše myslenie a tiež nákupné správanie. Čo všetko sa teda za ten čas zmenilo? Vrátime sa ešte do zabehnutého „normálu“?
Katedra marketingu o obchodu FEM SPU v Nitre vykonala prieskum na vzorke 520 respondentov v mesiaci apríl, kde 85 % opýtaných považuje opatrenia v súvislosti so šírením vírusu za primerané. Podľa tohto prieskumu sa najväčšia zmena z hľadiska nákupného správania prejavila v objeme realizovaných nákupov či vytvárania zásob, ako aj zvýšení využívania kuriérskych služieb, používania platobných kariet, online bankovníctva, nákupe trvanlivých potravín a tiež zvýšení nákupu dezinfekčných prostriedkov, vitamínov a výživových doplnkov.
Pri otázke „Kedy si myslíte, že sa vrátime k predchádzajúcemu spôsobu života?“ odpovedalo takmer 25 % opýtaných, že to bude v lete, takmer 40 % si myslí, že na jeseň 2020, 3 % si myslia, že o dva roky a 4 % ľudí sa vyjadrilo, že už nikdy a budeme si musieť zvyknúť na život s obmedzeniami.
Odpoveď prichádza v podobe technológie
Tak či onak, ďalší vývoj bude závisieť od vývoja vakcíny. Zatiaľ sa napriek uvoľňovaniu obmedzení do popredia dostáva otázka prevencie, ktorá môže jednoduchým a účinným spôsobom prispieť k ochrane zamestnancov, ale aj zákazníkov a klientov v danom priestore. Firmy postupne prichádzajú s technológiami, ktoré ponúkajú preventívne riešenia v súvislosti so šírením vírusových ochorení, napr. obmedzený počet ľudí v priestore, nosenie rúška, automatická dezinfekcia, bezdotykové meranie teploty atď. Jedným z nich je aj QEHeC – systém na kontrolu telesnej teploty a rozpoznávania ochrany tváre. Ide o relatívne lacné a rýchle riešenie pomocou systému, ktorý rozpoznáva, či má zákazník ochranu tváre a zároveň mu zmeria telesnú teplotu pomocou termovízie (tá umožňuje bezkontaktne zisťovať povrchovú teplotu).
Systém môže byť priamo prepojený s navádzačom pri vstupe do prevádzky, ktorý umožní vstúpiť len osobe, ktorá spĺňa vyššie spomínané kritériá, pričom v opačnom prípade sa ozve varovný signál. Toto zariadenie pri meraní telesnej teploty zohľadňuje aj okolité prostredie (kvalitu vzduchu a počasie), ktoré môžu bezprostredne ovplyvniť telesnú teplotu človeka. Taktiež myšlienka merania teploty bola vylepšená o automatické nastavenie výšky zariadenia, aby technológia správne zosnímala ľudí rôznych výšok (meranie teploty v glabelle) a v prípade detekcie osoby so zvýšenou teplotou vie zariadenie preventívne spustiť aromatizačnú jednotku s náplňou, ktorá má dezinfekčný účinok. Samozrejme, podobné technológie ako je QEHeC sa už na trhu objavili, pričom väčšina z nich bola vyrobená v Číne, avšak toto konkrétne zariadenie je vylepšené o niekoľko funkcionalít, ktoré môžu zabezpečiť obchodníkovi či prevádzkovateľovi využiteľnosť počas celého roka. Samozrejmosťou je počítanie osôb, pričom trvalá udržateľnosť spočíva vo vyhodnocovaní zákazníckej spokojnosti na prevádzke (emocionálny index EI prevádzky). Spoločnosť či prevádzkovateľ tak okrem prevencie a ochrany svojich zamestnancov a zákazníkov získa aj pridanú hodnotu v podobe pravidelných reportov o zákazníckej spokojnosti, a to porovnaním dát na vstupe a výstupe.
Prevencia a automatizované systémy
Obmedzenie množstva ľudí v priestore na 25 m2/osoba, ktoré bude po novom 15 m2/osoba je v niektorých prevádzkach zabezpečené vyčlenením určitého počtu nákupných vozíkov a košíkov a vo väčších priestoroch manuálnym počítaním zákazníkov, ktorí prichádzajú a odchádzajú z predajnej plochy. Osobu, ktorá zabezpečuje kontrolu počtu osôb na predajni niekedy dopĺňa aj brigádnik, ktorý manuálne podáva ľuďom dezinfekciu. Prevádzke tak vznikajú značné dodatočné náklady, ktoré by mohli byť časom nahradené automatizovaným systémom s viacerými funkcionalitami. Dá sa predpokladať, že prevencia sa stane dôležitou súčasťou našich životov počas celého roka rovnako ako systémy, ktoré dokážu rýchlo odhaliť príznaky ochorenia. Aj keď infikovaný človek nemusí mať príznaky spojené s vyššou teplotou, vo všeobecnosti sa asi zhodneme na tvrdení, že preventívne meranie teploty pred vstupom do priestoru predajne nikomu uškodiť nemôže, práve naopak, môže zvýšiť bezpečnosť a preventívne zabrániť aj šíreniu bežných vírusových ochorení.