
Medzinárodné obchodné reťazce tvrdia, že podpora a spolupráca so slovenskými dodávateľmi patrí k ich dlhodobým prioritám. Spoločnosť Tesco uvádza, že rozširuje ponuku slovenských potravín od malých lokálnych výrobcov, o výraznejšej spolupráci hovorí aj Lidl a Kaufland na Slovensku.
Obchodnému reťazcu Tesco na Slovensku sa tento rok podarilo rozšíriť spoluprácu s poľnohospodárskym družstvom Slatina nad Bebravou, ktoré dodáva do obchodov Tesca mliečne výrobky. Pribudli aj úplne noví partneri, ako napríklad výrobca mäsových a mliečnych výrobkov Loišov Dvor z Bašky pri Košiciach, kozie výrobky od rodinnej Farmy Bardy pri Rajci či mäsové výrobky Danubius.
„V súčasnosti už 40 percent výrobkov zaradených do programu Jedinečné chute Slovenska nájdu zákazníci vo všetkých 42 predajniach Tesca, kde je tento sortiment k dispozícii. Zvyšná ponuka sa tak naďalej odlišuje podľa konkrétnych oblastí Slovenska, v ktorých si zákazníci Tesca môžu nakúpiť obľúbené lokálne potraviny pochádzajúce z ich regiónu,“ uviedol Pavol Kiss, manažér nákupu Tesca na Slovensku. Projekt podpory malý farmárov Jedinečné chute Slovenska spustilo Tesco pred troma rokmi a odvtedy sa rozrástlo do 42 predajní naprieč Slovenskom. Súčasťou ponuky sú lokálne produkty od trvanlivých až po čerstvé potraviny. Vlani reťazec predal takmer 630 miliónov kusov slovenských potravín v hodnote viac ako 460 miliónov eur.
Husi, kačice a morky sú dovážaným sortimentom
Dlhodobú podporu slovenských dodávateľov potvrdzuje aj spoločnosť Kaufland na Slovensku. Primárne ide najmä o ponuku hydiny a vajec. „Podiel predaja kurčiat a kuracích dielov pochádzajúcich zo Slovenska na našich pultoch bol v roku 2019 viac ako 76 percent, dvadsaťtripercentný podiel tvorili produkty s českým pôvodom a zvyšný podiel jedno percento tvoria produkty so slovinským pôvodom. Z iných krajín tieto produkty neodoberáme,“ zdôraznila Lucia Langová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland Slovensko. Zároveň uvádza, že jediným sortimentom, ktorý je potrebné dovážať, sú husi, kačice a morky, ktoré slovenskí dodávatelia v zásade neponúkajú.
Z dát prieskumu GfK z júla 2019 o podiele vystavených slovenských produktov v reťazcoch vyplynulo, že kým priemerný podiel v rámci hydiny je 59 %, v Kauflande ide o 62 % podiel. V absolútnych číslach vystavení slovenských výrobkov Kaufland uvádza, že má oproti celoslovenskému priemeru na úrovni 44 v predaniach 130 výrobkov.
Projekty na podporu slovenských dodávateľov
Spoločnosť Lidl uvádza, že od slovenských dodávateľov nakúpila v obchodnom roku 2019 tovar za viac ako 321 500 000 €. Ide pritom o nákupné, a nie predajné ceny. Spomenutých vyše 320 miliónov je teda suma, ktorá putovala na účty slovenských firiem. V porovnaní s predošlým obchodným rokom ide o viac ako trinásťpercentný nárast.
Diskontný reťazec taktiež realizuje viacero projektov určených na podporu slovenských dodávateľov. Okrem iného ich taktiež oslovil s výzvou „Dajte o sebe vedieť“, ktorú komunikoval aj prostredníctvom Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky. „V súčasných náročných časoch sme opätovne oslovili slovenských výrobcov, od ktorých pre šírenie koronavírusu prestali odoberať tovar hotely či reštaurácie, alebo im významne klesli objednávky zo zahraničia,“ uviedol Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika za oblasť nákupu a marketingu.