
Jahňacina pochádzajúca zo Slovenska sa po desaťročiach opäť vracia na pulty slovenských obchodov. Dôvodom je uzavretie hraníc Talianska, ktoré je popredným odberateľom slovenskej jahňaciny. Na Slovensku tak nastala kríza, ktorá však predstavila i príležitosť, ako sa oslobodiť od zahraničného trhu. Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR) Ján Mičovský spolu so zástupcami chovateľov a obchodníkov predstavil nové označenie stopercentnej slovenskej jahňaciny.
Taliansko, ako tradičný odberateľ slovenskej jahňaciny od slovenských ovčiarov, bolo nútené v dôsledku šírenia koronavírusu uzavrieť hranice. Na Slovensku tak nastala kríza chovateľov oviec, ktorí nevedeli svoju produkciu nikde umiestniť. Slovenskí chovatelia preto prijali pomocnú ruku agrorezortu. Táto udalosť je však podľa MPRV SR zároveň aj príležitosťou, ako sa oslobodiť od zahraničného trhu a môcť umiestniť celú produkciu na slovenský trh.
„To čo bolo pre mnohých roky nemožné, sa nám podarilo vyriešiť za mesiac poctivej práce. Navyše v časoch, kedy nás intenzívne zamestnáva riešenie pandémie. Zachránili sme tak desiatky poľnohospodárov pred krachom a stovky ľudí pred stratou zamestnania. Výsledok je však ešte oveľa lepší, zdravý slovenský vidiek prináša zdravie aj do miest vo forme kvalitnej, výživnej a na slovenských lúkach chovanej jahňaciny,“ uviedol Ján Mičovský, minister MPRV SR.
Slovenská jahňacina už nebude len sezónnym tovarom
„Pred pár týždňami bola situácia v chove oviec kritická, potrebovali sme umiestniť približne 90 tisíc jahniat. Oslovili sme o pomoc každého, koho sme mohli. Spustili sme mediálnu propagáciu tejto situácie a výsledok je neuveriteľný. Záujem o kúpu jahňacieho mäsa na Slovensku nebol roky tak výrazný. Chovateľom volajú ľudia z celého Slovenska a mnohí majú záujem jahňacinu vyskúšať prvýkrát. Máme už aj odozvy od ľudí, ktorí vyskúšali jahňacinu prvýkrát na Veľkú noc, zachutila im a teraz chcú ďalšie mäso na sezónu letných grilovačiek,“ tvrdí Slavomír Reľovský, riaditeľ Zväzu chovateľov oviec a kôz na Slovensku.
Slovenskí spotrebitelia vďaka tejto spolupráci nájdu slovenskú jahňacinu na pultoch predajní pod spoločným označením „Zlaté jahňa – 100 % slovenské“ a označením Značky kvality. Agrorezort plánuje vidiecke produkty postupne uviesť do viacerých oblastí. Jahňacina sa tak stane nielen sezónnou záležitosťou, ale bude dostupná po celý rok. Chovatelia sa prispôsobia zvýšenému dopytu.