logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Nákupné správanie spotrebiteľov sa vplyvom pandémie zmenilo

12. mája 2020
Správy 0
2171
Nákupné správanie spotrebiteľov sa vplyvom pandémie zmenilo

Takmer tri štvrtiny ľudí zmenili od vypuknutia pandémie svoje nákupné zvyklosti. Prieskum realizovaný agentúrou 2muse pre spoločnosť Billa prichádza so zaujímavými zisteniami. Spotrebitelia dnes nakupujú menej často, sú ochotní nakúpiť aj pre staršieho človeka mimo vlastnej rodiny, zvýšili frekvenciu domáceho varenia a prácu predavačov a predavačiek oceňujú.

Spoločnosť 2muse v spolupráci s Billou realizovala počas apríla reprezentatívny prieskum spotrebiteľských preferencií na vzorke 500 respondentov. Prišli so zásadnými zisteniami. Viac ako osem z desiatich ľudí ešte pred pár mesiacmi nakupovalo denne alebo aspoň dvakrát týždenne. To sa zmenilo a dnes nakupujeme menej často. Počet tých, ktorí uviedli, že nakupujú len raz za týždeň vzrástol viac ako dvojnásobne. Len raz za týždeň alebo ešte zriedkavejšie nakupuje takmer polovica oslovených. Za najdôležitejšie spôsoby ochrany počas nákupu v obchodoch sú považované rúška a dezinfekcia rúk.

Keď nákup, tak vo veľkom

Okrem zníženia frekvencie nakupovania počas pandémie sa zmenili preferencie ľudí aj vzhľadom na veľkosť nákupu. Zaujímavé je, že takmer dve pätiny ľudí tvrdia, že nakupujú potraviny v menšom množstve. A to hlavne preto, že majú nižšiu spotrebu a snažia sa chodiť do obchodov menej často, respektíve dbajú aj o svoju bezpečnosť. Viacerí z tejto skupiny tvrdili, že sedia doma, majú obmedzený pohyb a nešportujú. Nechcú však pribrať, preto sa snažia jesť menej.  Pre takmer polovicu opýtaných sa ich nákupné zvyklosti nezmenili. Stravujú sa ako predtým a neprejavila sa u nich ani zvýšená spotreba potravín. Nepodliehajú panike a neboja sa, že by nebolo dostatok potravín. Len asi 15 % po vypuknutí pandémie nakupuje viac ako predtým. Hlavne preto, že si robia zásoby a chodia do obchodov v nižšej frekvencii ako predtým.

„Pre niekoho sú to možno prekvapivé zistenia, ale treba si uvedomiť, že zber údajov prebiehal začiatkom  apríla, teda už po prvej veľkej vlne nákupov do zásob. Ľudia boli už väčšinou pokojnejší, prvé veľké nákupy základných potravín mali za sebou. Sústreďovali sa preto na cielenejšie nakupovanie širšieho sortimentu potravín, z ktorých dokážu doma vyčariť pestrejší jedálniček pre svoje rodiny. Potvrdzujú to údaje z našich predajní, keď sa po vlne nákupov trvanlivých potravín začali zákazníci opäť vracať k nákupom čerstvých potravín ako je ovocie, zelenina, pečivo, mäso a lahôdky,“ uvádza hovorkyňa spoločnosti Billa Kvetoslava Kirchnerová. Zároveň  však dodáva, že cieľom spoločnosti Billa je podporiť slovenských farmárov, pestovateľov a producentov, a tým podporiť i slovenskú ekonomiku a udržanie pracovných miest v slovenských firmách. V Bille preto posilnili i sortiment privátnej značky Slovenská farma, v ktorej zákazníci nájdu ovocie, zeleninu a mäso od slovenských dodávateľov.

V domácnostiach sa pripravujú slovenské jedlá i polotovary

Predpoklad, že viacero spotrebiteľov dnes varí v domácnostiach potvrdili aj ďalšie dáta z prieskumu. Len dve percentá ľudí uviedli, že využívajú donášku jedál, teda len dvaja ľudia zo sto čakajú na svojho kuriéra s obedom. Naopak, dve tretiny spotrebiteľov v súčasnosti varí v domácnosti. Zvyšní sa spoliehajú na polotovary. Takmer polovica opýtaných tvrdí, že do prípravy jedál sa zapájajú aj najmenší členovia rodiny. Tí, ktorí varia doma, sa zameriavajú skôr na prípravu klasických slovenských jedál a rýchlych jedál, ktoré obsahujú dostupné ingrediencie. Dôležité je však pre nich pripravovať zároveň zdravé pokrmy. Z menej tradičných jedál vyhrávajú rôzne zahraničné mäsové jedlá, cestoviny a pokrmy, ktoré si vyžadujú viac času na prípravu.

Zdroj: Billa

Dezinfekcia a vlastné rukavice vo vrecku

Prieskum okrem iného poukázal aj na to, ako sa spotrebitelia chránia v čase pandémie. „Oslovení v podstate deklarovali, že obmedzenia prijaté na úrovni štátu akceptujú a zobrali si ich za svoje. Drvivá väčšina opýtaných uviedla, že používa rúško. Pre troch zo štyroch ľudí je dôležité dodržovania dvojmetrových odstupov pri pokladni, potom nasledovala dezinfekcia rúk, ktorú uviedli takmer dve tretiny opýtaných,“ vysvetľuje Michal Vyšinský z agentúry 2muse. V prieskume bola však aj otázka týkajúca sa najdôležitejších opatrení na ochranu počas pandémie. Zaujímavým zistením bolo, že už viac ako polovica ľudí si nosí do obchodov vlastné rukavice a nespolieha sa na jednorazové rukavice a dezinfekciu pri vchode do obchodu. Medzi najdôležitejšie aktivity, ktorými potravinové reťazce môžu prispieť k zlepšeniu aktuálnej situácie patrí hlavne dezinfekcia priestorov a dodržiavanie štátom stanovených pravidiel. Rovnako si radi prečítajú informácie o opatreniach, ktoré robia obchody pre zvyšovanie bezpečnosti nakupovania.

Zdroj: Billa

Sociálna izolácia ľudí paradoxne mnohokrát zbližuje

S pandémiou v mnohých prípadoch rastie aj ľudská spolupatričnosť. Podľa výsledkov realizovaného prieskumu sú ľudia ochotní nakúpiť pre starších, ktorí to najviac potrebujú. Dokonca aj pre starších ľudí mimo ich rodinných príslušníkov, čo tvrdí až 85 % respondentov. Zásluhu a ocenenie za vykonanú prácu dnes spotrebitelia pripisujú najmä predavačom, predavačkám a všetkým pracovníkom v predajniach. Viac ako 86 % opýtaných si myslí, že si zaslúžia za svoju denno-dennú snahu ocenenie, a to nielen od zamestnávateľa, ale aj štátu. „Vážime si ohľaduplnosť, milé slová podpory a ústretovosť zo strany našich zákazníkov voči našim zamestnancom, veľa to pre nich znamená,“ hovorí Kvetoslava Kirchnerová.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera