
Tržby obchodníkov s potravinami a drogériou na Slovensku stúpli v tomto roku v jednotkách percent. Príčinou je krátkodobá zvýšená intenzita nákupov do zásob v marci 2020 v dôsledku vypuknutia pandémie Covid-19. Podľa údajov spoločnosti Nielsen dosiahol nárast tržieb vybraných predajcov potravín a drogérie v období od začiatku roka do polovice apríla nárast v prieme 5,9 % oproti minulému roku.
Situácia spôsobená šírením koronavírusu so sebou priniesla i zmeny v predajoch a nákupnom správaní spotrebiteľov. Spoločnosť Nielsen uvádza rastúci trend nákupov a zvýšenie tržieb za obdobie začiatku roka až do polovice apríla, a to až vo výške 5,9 %. Mierne sa zvýšili v období od marca do polovice apríla 2020, keď sa priemerný rast tržieb v predajoch potravín a drogérie zvýšil o 11,2 %. V apríli však došlo k obratu, keď tieto tržby medziročne poklesli v priemere o -1,3 %.
„Tržby obchodníkov s potravinárskym a drogistickým tovarom v danom období súviseli s viacerými okolnosťami. Po vypuknutí pandémie sa ľudia prirodzene predzásobovali najmä trvanlivými potravinami, hygienickými a dezinfekčnými prostriedkami, v dôsledku čoho tržby stúpli. Neskôr, po uzatvorení reštaurácií, si nákupom potravín navyše zabezpečovali aj stravovanie,“ uvádza Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO).
Stúpli bezhotovostné transakcie
Pre uvedené obdobie je príznačná ďalšia zmena, a to zvýšenie frekvencie používania bezhotovostných platieb za nákup tovarov. „Stalo sa tak práve na základe výzvy samotných obchodníkov v súvislosti s ohľaduplným správaním sa v obchode. Našou snahou bolo čo najviac eliminovať platby v hotovosti a zmierniť tak ohrozenie našich zamestnancov v pokladniach a tiež samotných zákazníkov,“ vysvetľuje Martin Krajčovič.
V apríli došlo k ďalším zmenám
Aprílový pokles tržieb predajcov potravín a drogérie po jednorazovom náraste v polovici marca ovplyvnila najmä zmena pravidiel pre nakupovanie v obchodoch. „Určitý vplyv malo aj to, že zákazníci sa dostatočne predzásobili v marci, takže neskôr čerpali z týchto zásob a nakupovali menej a iba základné tovary. Na tržby však mali omnoho zásadnejší vplyv regulácie vydané hlavným hygienikom ÚVZ SR,“ hovorí Martin Krajčovič. Vymedzením nákupných hodín pre dôchodcov, obmedzením počtu zákazníkov v predajni, čiže jeden zákazník na 25 metrov štvorcových, zatvorenými nákupnými centrami alebo povinne uzavretými predajňami počas nedieľ došlo totiž k výraznému úbytku množstva obslúžených zákazníkov oproti bežnému stavu. K výraznému zmierneniu rastu tržieb obchodníkov prispela navyše aj zmena nákupného správania zákazníkov, ktorí sa začali zameriavať hlavne na nákup tovarov s nižšou pridanou hodnotou, pričom výrazne obmedzili nákup zvyšných tovarov.
Obchodníkov trápia zvýšené náklady a obmedzenia
V tejto súvislosti sa obchodníci združení v SAMO obrátili na príslušné štátne orgány so žiadosťou o zmiernenie niektorých regulácií. Ide napríklad o zmeny týkajúce sa nákupných hodín pre dôchodcov alebo zníženie limitu na meter štvorcový na zákazníka, a to na štandardnú úroveň platnú v európskych krajinách s porovnateľne priaznivými výsledkami vo vývoji pandémie koronavírusu.
Na hospodárske výsledky obchodníkov majú negatívny vplyv aj výrazne vyššie náklady súvisiace s dodržiavaním uvedených regulácií a sprísnených hygienických štandardov. „Tento stav je pre obchodníkov dlhodobo neudržateľný. Ak dôjde k zmenám, ktoré umožnia v rýchlom čase sprístupniť obchody vyššiemu počtu zákazníkov, obchodníci budú nútení pristúpiť k optimalizácii svojich nákladov,“ upozorňuje Martin Krajčovič. To môže mať podľa jeho slov negatívny dopad tak na hospodárenie dodávateľov, zamestnanosť v obchode, ako aj na sociálnu situáciu spotrebiteľov na Slovensku.