logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Packeta zahájila spoluprácu s obchodnými reťazcami Tesco a Lidl. V prvej fáze spolupráce...
  • Aj keď si výroba a udržiavanie domáceho kvásku našli svojich priaznivcov už pred mnohými rokmi,...
  • Po pol roku fungovania zálohového systému sa od 1. júla 2022 na Slovensku končí prechodné...
  • Finančná správa zverejnila novú aplikáciu Virtuálna registračná pokladnica 2 (VRP 2) na...

Pandémia priniesla obchodníkom zvýšené náklady aj výkyvy v tržbách

11. mája 2020
Správy 0
1020
Pandémia priniesla obchodníkom zvýšené náklady aj výkyvy v tržbách

Tržby obchodníkov s potravinami a drogériou na Slovensku stúpli v tomto roku v jednotkách percent. Príčinou je krátkodobá zvýšená intenzita nákupov do zásob v marci 2020 v dôsledku vypuknutia pandémie Covid-19. Podľa údajov spoločnosti Nielsen dosiahol nárast tržieb vybraných predajcov potravín a drogérie v období od začiatku roka do polovice apríla nárast v prieme 5,9 % oproti minulému roku.

Situácia spôsobená šírením koronavírusu so sebou priniesla i zmeny v predajoch a nákupnom správaní spotrebiteľov. Spoločnosť Nielsen uvádza rastúci trend nákupov  a zvýšenie tržieb za obdobie začiatku roka až do polovice apríla, a to až vo výške 5,9 %. Mierne sa zvýšili v období od marca do polovice apríla 2020, keď sa priemerný rast tržieb v predajoch potravín a drogérie zvýšil o 11,2 %. V apríli však došlo k obratu, keď tieto tržby medziročne poklesli v priemere o -1,3 %.

„Tržby obchodníkov s potravinárskym a drogistickým tovarom v danom období súviseli s viacerými okolnosťami. Po vypuknutí pandémie sa ľudia prirodzene predzásobovali najmä trvanlivými potravinami, hygienickými a dezinfekčnými prostriedkami, v dôsledku čoho tržby stúpli. Neskôr, po uzatvorení reštaurácií, si nákupom potravín navyše zabezpečovali aj stravovanie,“ uvádza Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO).

Stúpli bezhotovostné transakcie

Pre uvedené obdobie je príznačná ďalšia zmena, a to zvýšenie frekvencie používania bezhotovostných platieb za nákup tovarov. „Stalo sa tak práve na základe výzvy samotných obchodníkov v súvislosti s ohľaduplným správaním sa v obchode. Našou snahou bolo čo najviac eliminovať platby v hotovosti a zmierniť tak ohrozenie našich zamestnancov v pokladniach a tiež samotných zákazníkov,“ vysvetľuje Martin Krajčovič.

V apríli došlo k ďalším zmenám

Aprílový pokles tržieb predajcov potravín a drogérie po jednorazovom náraste v polovici marca ovplyvnila najmä zmena pravidiel pre nakupovanie v obchodoch. „Určitý vplyv malo aj to, že zákazníci sa dostatočne predzásobili v marci, takže neskôr čerpali z týchto zásob a nakupovali menej a iba základné tovary. Na tržby však mali omnoho zásadnejší vplyv regulácie vydané hlavným hygienikom ÚVZ SR,“ hovorí Martin Krajčovič. Vymedzením nákupných hodín pre dôchodcov, obmedzením počtu zákazníkov v predajni, čiže jeden zákazník na 25 metrov štvorcových, zatvorenými nákupnými centrami alebo povinne uzavretými predajňami počas nedieľ došlo totiž k výraznému úbytku množstva obslúžených zákazníkov oproti bežnému stavu. K výraznému zmierneniu rastu tržieb obchodníkov prispela navyše aj zmena nákupného správania zákazníkov, ktorí sa začali zameriavať hlavne na nákup tovarov s nižšou pridanou hodnotou, pričom výrazne obmedzili nákup zvyšných tovarov.

Obchodníkov trápia zvýšené náklady a obmedzenia  

V tejto súvislosti sa obchodníci združení v SAMO obrátili na príslušné štátne orgány so žiadosťou o zmiernenie niektorých regulácií. Ide napríklad o zmeny týkajúce sa nákupných hodín pre dôchodcov alebo zníženie limitu na meter štvorcový na zákazníka, a to na štandardnú úroveň platnú v európskych krajinách s porovnateľne priaznivými výsledkami vo vývoji pandémie koronavírusu.

Na hospodárske výsledky obchodníkov majú negatívny vplyv aj výrazne vyššie náklady súvisiace s dodržiavaním uvedených regulácií a sprísnených hygienických štandardov. „Tento stav je pre obchodníkov dlhodobo neudržateľný. Ak dôjde k zmenám, ktoré umožnia v rýchlom čase sprístupniť obchody vyššiemu počtu zákazníkov, obchodníci budú nútení pristúpiť k optimalizácii svojich nákladov,“ upozorňuje Martin Krajčovič. To môže mať podľa jeho slov negatívny dopad tak na hospodárenie dodávateľov, zamestnanosť v obchode, ako aj na sociálnu situáciu spotrebiteľov na Slovensku.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

13. – 14. 10. 2022, Kongres Obalko, Praha

15. – 19. 10. 2022, Veľtrh SIAL Paris, Paríž

Profily

Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera