V posledných dňoch sme na Slovensku zaznamenali uvoľnenie protikaranténnych opatrení a tak sa spoločnosťou začala šíriť vlna optimizmu a nádeje, že sa všetko vráti do starých koľají. Žiaľ, nevráti. Už natrvalo zmení životy nielen v domácnostiach, ale aj v maloobchode či akomkoľvek inom biznise.
Už v polovici marca som písala, ako by sa firmy mali pripraviť na život počas koronakrízy. Obdobie, ktoré nastalo, spomalilo náš život, no zároveň nám poskytlo čas na zamyslenie sa, ako zmeniť svoj biznis, jeho fungovanie a ešte viac a lepšie ho prispôsobiť očakávaniam zákazníkov.
Prijaté vládne opatrenia a zatvorené prevádzky značne zmenili fungovanie spoločnosti a spôsob života, nakupovania, správania aj myslenia nakupujúcich. Množstvo z nás zostalo pracovať z domu, kde sme zistili, že nie je až také nutné chodiť do obchodu každý deň, dokonca, že veľa vecí nie je až takých potrebných pre život. Nemusíme mať v skrini 20 riflí, ani 50 párov topánok. A tiež to, že ak niečo potrebujem, je vcelku pohodlné si to objednať online a dať si to doručiť domov alebo do zásielkovne. Ušetrí sa tým množstvo času, ktorý sa dá využiť zmysluplnejšie. Rodinu a zdravie sme postavili na prvé miesto. A práve to je podstatné si uvedomiť aj pre fungovanie vašej firmy, obchodu – zaužívané zvyklosti odchádzajú a je načase prispôsobiť sa novým podmienkam.
Digitalizácia na prvom mieste
Kríza nás naučila, že digitalizácia má v dnešnej dobe a aj v budúcnosti nezastupiteľné miesto a je jej potrebné venovať ešte viac času ako doteraz. Vidieť sme to mohli na dopyte online nakupovania. Tí predajcovia, ktorí mali svoj biznis postavený na kamenných predajniach, museli zo dňa na deň zareagovať a začať pôsobiť v online priestore. Viac ako 300 %-tný nárast hlásilo napríklad Planeo Elektro, ktoré zatvorilo 50 predajní a záujem svojich zákazníkov úspešne presunulo na svoj e-shop. Samozrejme, najviac sa predávali šijacie stroje, mrazničky, notebooky, ale potreba pôsobiť aj prostredníctvom e-shopu už zostala navždy.
Dalo by sa povedať, že v čase koronakrízy si polepšili aj predajcovia potravín – avšak nie všetci. Kraľovali silné nadnárodné reťazce, ktoré dokázali účinne zo situácie vyťažiť. Drobní predajcovia však zostali zaskočení a zraniteľní. Svoj predaj spomalili malé obchody, aj špecializované predajne, a to hlavne také, ktoré nemali fungujúci online obchod. Ak sme predtým boli jediným obchodom v meste, počas korony sa naša konkurencia rozšírila na celé Slovensko, ak nie aj na celý svet. Vyhrával ten, kto mal tovar a vedel ho doručiť obratom. A predpoklad je, že táto zmena myslenia nakupujúcich už zostane. Prečo by mal niekto meniť svoje nákupné správanie, keď si zvykol dostať tovar priamo domov?
Zmeňte svoje myslenie
Určite bude chcieť každá prevádzka dohnať zameškaný predaj, avšak také ľahké to nebude. Zákazníci sú ešte stále v neistote, množstvo z nich už prišlo o prácu, a tak väčšina z nich nerozmýšľa nad tým, ako utratiť čo najviac, ale ako vyjsť v domácnosti ekonomicky. Navyše školy a škôlky sú ešte stále zatvorené, preto väčšina zamestnaných rodičov aj naďalej zostáva v domácom prostredí. Určite je teda potrebné pripraviť sa na triezve nákupné správanie a silnejšiu konkurenciu – aj takú, ktorá konkurenciou pre nás doteraz nebola. Pretože tu začína boj o zákazníka a jeho limitovaný rozpočet.
Byť tým, kto získa zákazníka, znamená to isté, čo už urobili nakupujúci – zmeniť svoje predajné myslenie a ponúknuť mu niečo, čo nemá konkurencia. Pridanú hodnotu, ktorú v tejto dobe ocení. V skratke – priniesť silné príbehy, budovať zážitky a hľadať nové príležitosti.