Za normálnych okolností by som písala o druhom najsilnejšom predajnom období roka Veľkej noci a o tom, ako zvýrazniť svoje produkty a služby prostredníctvom komunikácie. Žiaľ, stále okolo nás panuje koronavírus a opatrenia, ktoré by mali zastaviť jeho šírenie. Ak si to však doteraz niekto neuvedomil, tak je potrebné si hneď na úvod objasniť, že kríza sa dotkne každej značky i každej firmy.
Ak ste spoločnosť, ktorá má v súčasnosti otvorené prevádzky, nemusí to automaticky znamenať, že sa vás kríza nedotkne o mesiac či o pár mesiacov neskôr. Tí klienti, ktorých prevádzky sú povinne zatvorené, tieto dopady pocítili ako prví.
Je potrebné prehodnotiť svoje zaužívané predajné kanály, ich fungovanie, ale aj spôsob komunikácie a updateovať ho na nový životný štýl, ktorý toto obdobie v ľuďoch iste zanechá. Firmy by mali zviditeľniť svoje benefity, ktoré v tejto neobvyklej situácii prinášajú svojim spotrebiteľom a tiež pridanú hodnotu, ktorú vedia poskytnúť celej spoločnosti. Pozitívne príklady predsa priťahujú.
Čo je však najdôležitejšie a na čom stojí a bude stáť každá firma, sú ľudia v jej spoločnosti . Sústreďme sa preto v týchto chvíľach aj na posilnenie tímového ducha. Je dokázateľné, že firmy, ktoré dokážu udržať svoj tím angažovaný, budú mať lepšie výsledky. A to nielen v čase korony. Tu je 5 taktík, ako na to.
1. Vysvetľujte
Ľudia musia pochopiť, prečo robia to, čo robia. Objasnite preto aj tomu poslednému zamestnancovi, v akej situácii sa vaša spoločnosť nachádza, aké sú jej plány na najbližšie aj vzdialenejšie obdobie a aké kroky plánujete podniknúť.
2. Sústreďte sa na priority
Obmedzte nepodstatné projekty a sústreďte sa len na základné priority. Stanovte ich riešenie, timing, zadajte úlohy a takto postupne riešte ďalšie naplánované kroky. Pozor! Priority sa totiž menia, a to rýchlo a mnohokrát aj nepredvídateľne. Pomocou online callov robte pravidelné stretnutia s tímom, na ktorých získate perspektívu iných pohľadov na vec. Nebojte sa prijať aj iný názor.
3. Poskytnite zamestnancom flexibilitu
Požiadajte manažérov, aby dali jasný signál svojim tímom a odbremenili ich od úloh, ktoré nie sú skutočne dôležité. Pre zlepšenie pracovného života, ktorý je teraz ešte viac ako inokedy spojený s tým domácim, v ktorom sa rodičia menia na učiteľov, kuchárov, upratovačov, je to dôležité na zlepšenie fungovania tímov, aj zvýšenie ich tímového ducha pre spoločnosť. Zamestnanci by však mali mať stanovené hodiny, kedy je nutné, aby boli k dispozícii pre pracovné úlohy tak, aby to nenarušilo konzistentnosť riešenia úloh a fungovania firmy. Jasne stanovte, kedy je čas na prácu, kedy na rodinu a pre seba. Byť zdraví a duševne v pohode je v tomto období dôležitejšie než kedykoľvek predtým.
4. Buďte tu pre svojich zamestnancov
Ľudia majú v sebe zakotvenú túžbu po spoločenskej interakcii, radi sa stretávajú, diskutujú. Viac ako kedykoľvek predtým ukázali aj svoju spolupatričnosť. Dovoľte ľuďom byť v spojení nielen na pracovnej báze, veď kolegovia sú často aj ich kamaráti. Vyhraďte čas po pracovných calloch na voľnú diskusiu, na zdieľanie svojich myšlienok, nápadov, obáv. Spojenie začína komunikáciou a komunikácia začína počúvaním. Ak ste vedúci tímu či riaditeľ, vaši zamestnanci iste ocenia, ak tu budete pre nich, vypočujete si ich. Opýtajte sa ich, ako sa ľuďom darí a tým zistíte, ako sa bude dariť vašej spoločnosti. Zistite, či majú všetko na prácu z domu a pýtajte sa ich pravidelne.
Ak vediete väčší tím, zvážte urobenie prieskumu s pár otázkami na zistenie, ako sa darí vášmu tímu a jeho angažovanosti. Urobte pre nich virtuálne (a nepovinné) posedenie pri kávičke, počas ktorého bude šéf odpovedať na otázky svojich zamestnancov. Opýtajte sa ich, ako sa ľuďom darí a tým zistíte, ako sa bude dariť vašej spoločnosti.
5. Ohľahčite situáciu
Pred vypuknutím koronavírusu mala každá spoločnosť naplánované pravidelné porady, vzdelávanie aj spoločenské aktivity. Viacero z nich sa dá nahradiť cez videokonferenčné platformy, ako sú Microsoft Teams, Google Hangouts alebo Skype. Existujú však aj ďalšie veci, ktoré môžete ako tím robiť spoločne – zdieľajte všetko, čo vás udržuje v spojení, či už sú to fotky obeda, ktorý ste práve navarili, domácich maznáčikov, vtipné selfies alebo tipy na skladby či filmy, ktoré za to stoja.
Napríklad istá londýnska spoločnosť pravidelne pre svojich zamestnancov organizuje päťminútovú tanečnú párty. Čo tak urobiť vlastnú „Happy Hours“ a posedieť si v piatok večer na pol hodinku s kolegami pri virtuálnom poháriku vínka alebo koncerte obľúbenej skupiny?
Vysvetľujte, dajte zamestnancom dôveru, samostatnosť a flexibilitu, pozorne ich počúvajte, rozprávajte sa s nimi, urobte prácu zábavnejšou. A zamerajte sa na to, čo je teraz dôležité. Práve teraz sú to vaši ľudia.