
Epidemická hrozba sa stala témou číslo jeden v médiách aj v bežných rozhovoroch. Začali sa zavádzať preventívne opatrenia, ktoré majú zabrániť rýchlemu rozšíreniu vírusu, no zároveň ovplyvňujú každodenný život. Množstvo podnikov umožnilo svojim zamestnancom pracovať z domu, ale je veľa profesií, v ktorých ľudia nemôžu zostať doma v karanténe a deň čo deň riskujú svoje zdravie, aby zabezpečili zdravotnú starostlivosť, bezpečnosť a základné ľudské potreby. Čo je však možno ešte horšie a nákazlivejšie než COVID-19, je strach z pomerne neznámeho ohrozenia.
Aktuálna situácia vo svete je komplikovaná a šíriaci sa koronavírus zmenil život ľuďom i celej planéte. Keď sa na Slovensku potvrdila prítomnosť koronavírusu, málokoho táto skutočnosť nechala bez emócií. Niet sa čo čudovať, že veľa ľudí sa v tejto situácii začalo báť a pociťovať stres. Dá sa však vôbec niečo robiť v prípade, keď pociťujeme zvýšenú mieru napätia v súvislosti s hrozbou nákazy?
Strach je prirodzená ľudská emócia, ktorá spúšťa určitú negatívnu reakciu. Vďaka nemu dokážeme identifikovať nebezpečenstvo a vhodne naň reagovať. V súvislosti s koronavírusom môžu strach z ochorenia a obavy o blízkych spôsobovať veľmi silné negatívne pocity, niekedy až úzkostné stavy. Problém však nastáva, keď strach prerastie v paniku. Silná emócia v tomto zmysle veľmi účinne potláča či priam blokuje racionálne a analytické myslenie. Pod jej vplyvom meníme názory, postoje a môžeme zažívať až paralyzujúce stavy a pocit bezmocnosti.
Nákupná mánia v predajniach
V maloobchodných predajniach sa to prejavilo predovšetkým „nákupnou mániou“ a prehnaným zásobovaním sa u niektorých jednotlivcov. Dôsledkom toho viaceré predajne zostali dočasne prázdne, kým opätovne naskladnili tovar z logistických centier. Treba si pritom uvedomiť, že v týchto priestoroch sa koncentruje veľké množstvo ľudí, čo zvyšuje riziko prenosu nákazy, a napätie tak narastá aj na strane zamestnancov. K tejto skutočnosti prispieva aj fakt, že nie všetci zákazníci sú zodpovední a majú ochranné pomôcky (minimálne rúško). Úlohou obchodníkov je tak nielen chrániť zákazníkov, ale aj zavádzať opatrenia, ktoré chránia a znižujú napätie aj u zamestnancov. Ako sa dá znížiť napätie u zamestnancov v prvej línii, ktorí prichádzajú do kontaktu s ľuďmi a u ktorých riziko možnej nákazy narastá?
Meranie telesnej teploty aj ako prevencia proti napätiu
Niektoré maloobchodné firmy sa obracajú na spoločnosti, ktoré sa zaoberajú aromatizáciou komerčných priestorov s požiadavkou na dezinfekčné prostriedky rozprašované do priestoru pomocou princípu nebulizácie (rozprašovanie tekutiny a vytváranie hmloviny). Tu však treba konštatovať, že zatiaľ nie sú na trhu také riešenia, ktoré by zároveň nemali určitý negatívny vplyv na zdravie človeka. Jedným zo spôsobov ako upokojiť situáciu na predajnej ploche môže byť zabezpečenie kontroly osôb, ktoré vstupujú na predajnú plochu prostredníctvom merania telesnej teploty. Je to jedno z preventívnych opatrení vlády, no ťažko predpovedať, ako sa ho podarí v praxi realizovať, pretože dnes sú už aj bezkontaktné telesné teplomery nedostatkovým tovarom, nehovoriac o nákladoch na dodatočný personál, ktorý by takéto merania vykonával. Na druhej strane niet pochýb, že toto opatrenie pomôže znížiť už aj tak neprimerané napätie na predajnej ploche a zároveň ochrániť prevádzku pred prípadnou karanténou, ktorá by mohla nastať, ak by bol zaznamenaný aktívny prípad ochorenia u človeka, ktorý v danom priestore nakupoval.
Preventívne opatrenia sú dnes povinným krokom predajní
Mnohé reťazce tiež hlásia problém s nedostatkom pracovníkov a ich vyťaženosťou, nakoľko ich zamestnanci pracujú mnohokrát bez prestávky, čo sa už tiež bude riešiť dňom voľna v nedeľu, kedy budú všetky prevádzky zatvorené. V záujme ochrany zdravia svojich zamestnancov, ale aj zákazníkov zavádzajú vo všetkých predajniach postupne preventívne opatrenia v podobe rúšok a rukavíc pre zamestnancov ako aj informačnej kampane na sociálnych sieťach, prostredníctvom ktorej prosia svojich zákazníkov, aby dodržiavali hygienické opatrenia a nevstupovali do predajní bez ochrany nosa a úst. Niektoré z nich tiež zavádzajú v pokladničnej zóne nálepky na zemi na dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti a dostatočného odstupu ako aj ochranné plexisklá, ktoré v zóne pri pokladniach umožňujú izolovanie zamestnancov od kupujúcich.
Hudbou proti stresu
Možno úsmevným, ale menej náročným riešením, ktoré v týchto ťažkých časoch môže prispieť k zníženiu stresovosti v predajniach, ktoré zostali otvorené je hudobná kulisa s upokojúcim či relaxačným zoznamom skladieb.
Medzinárodná spoločnosť Minlab International vo svojom výskume zistila, že najupokojujúcejšou a najuvoľňujúcejšou pesničkou na svete je pieseň Weightless od britskej kapely Marconi Union. Výsledky výskumu preukázali, že táto skladba dokáže znížiť napätie, stres a úzkosť až o 65 % a je účinným nástrojom na upokojenie nervového systému.
Na záver si treba pripomenúť, že zodpovedným správaním predídeme zbytočnému stresu a panike, ktoré prispievajú k už aj tak značnému psychickému vyčerpaniu. Držme si palce a buďme zdraví!