
Kým kedysi sa o pôvod potravín málokto zaujímal, dnes spotrebitelia poctivo čítajú etikety na produktoch. Na svedomí to majú početné potravinové kauzy, ale aj snaha o zdravý životný štýl. Spotrebiteľov trápia intolerancie a mnohí sa snažia kupovať lokálne produkty dbajúc na ich ekológiu. Najnovšie bude ich cesta za informáciami jednoduchšia. Postačovať im bude mobilný telefón a QR kód na potraviny. Na Slovensku začína fungovať potravinová dosledovateľnosť Te-Food.
Platforma funguje prostredníctvom blockchain technológie. Tá v každom momente výroby zaznamenáva, kde sa produkt nachádza. Informácie o tom, kde a kedy bolo zviera chované, porazené, spracované i to kedy sa dostalo do veľkoobchodu a napokon i obchodu sa zaznamenávajú. Keď si zákazník načíta QR kód, všetky sa mu zobrazia.
Te-Food začalo fungovať pred štyrmi rokmi vo Vietname, ktorý trápili početné podvody s potravinami. Odvtedy sa mu podarilo získať šesťtisíc partnerov. Medzi reťazce, ktoré sa rozhodli dosledovateľnosť potravín využívať patrí napríklad Walmart, Carrefour, Auchan či Migros.
Na Slovensku sa ako prvé do platformy zapájajú spoločnosť Labaš s predajňami Fresh i bratislavská reštaurácia Riverbank. Z výrobcov je to Vinohradníctvo Pavelka a syn, mäsovýroby Vijofel, Gašparík i Rybárstvo Stupava. „Výrobcovia, ktorí ukážu, ako potraviny robia, sa stanú atraktívnejší,“ vysvetľuje Henrich Simonics, partner spoločnosti Food Trace, ktorá je slovenským zástupcom Te-Food.
Systém blockchainu funguje tak, že zapisuje súbory dát, ktorá na seba nadväzujú a reťazia sa. Nové dáta sú závislé od tých starších, nedajú sa narušiť a prepísať. Te-Food preto hovorí, že zaznamenané informácie sú bezpečné. Producenti do neho zaznamenávajú údaje, ktoré ukazujú aj štátnym kontrolám. Ak by sa preukázalo, že by nejaký výrobca predsa len zavádzal, vylúčia ho zo systému.
Sieť predajní Fresh sa dlhodobo snaží ponúkať zdravšie potraviny. Rozširuje ponuku slovenských, bio, bezlepkových či bezlaktózových produktov. Zapojenie sa do Te-Food je tak zavŕšením ich snaženia. „Máme záujem o transparentné potraviny nielen v rámci kategórie vlastných značiek. Preto je našou snahou motivovať všetkých dodávateľov, ktorí sa na cestu transparentných informácií cez QR kód odvážia,“ hovorí výkonný riaditeľ spoločnosti Labaš Jaroslav Fotul.