
Metro sa snaží podporiť nezávislých obchodníkov cez svoju obchodnú alianciu. Poskytuje im lepšie nákupné ceny, marketingovú či IT podporu. Vo všeobecnosti však v tvrdej konkurencii dokážu prežiť len tí, ktorí sa rozhodnú pre špecializáciu.
Svoju kariéru v Metro Cash & Carry Maďarsko začal pred 23 rokmi ako store manažér. V rámci medzinárodnej spoločnosti pracoval aj na Ukrajine a v Moldavsku. Teraz je na čele veľkoobchodnej siete na Slovensku. Plánuje posilniť horeca segment a zároveň pripraviť alianciu Môj obchod tak, aby bola vhodná aj pre nezávislých maloobchodníkov v mestách.
Ste novým šéfom Metra na Slovensku. V akej kondícii ste spoločnosť pri svojom príchode našli?
Bol som skutočne milo prekvapený. Najviac ma potešil vysoký stupeň kvalifikácie zamestnancov. Keď som sa pozrel na skladbu tržieb, zistil som, že je to najlepší prototyp Metra. Tržby za horeca segment sú vyššie ako 50 percent, okolo 30 percent tvoria nezávislí obchodníci a zvyšok sú drobní podnikatelia, napríklad remeselníci, právnici či doktori, ktorí u nás nakupujú do svojich kancelárií. Som rád, že máme vysoký podiel food service delivery, teda doručenia produktov. Je to nový spôsob spolupráce so zákazníkmi. Aktuálne vozíme asi tretinu objednávok, hlavne horeca zákazníkom a malým obchodníkom. Navyše máme alianciu, ktorou podporujeme nezávislých obchodníkov. Na jednej strane vidím spoločnosť v dobrej kondícii, na druhej strane vidím aj veľa príležitostí, ktoré máme.
Aké napríklad?
Spustili sme niekoľko nových programov. Jeden je pre obchodníkov, a to Kúp viac, zaplať menej. Je postavený na tom, že ak obchodník nakúpi väčšiu kvantitu, okamžite dostane lepšiu cenu. Vo februári štartujeme marketingovú kampaň na jeho podporu. Bude to prvá vlastná televízna reklamná kampaň v našej histórii. Druhý program je pre horeca zákazníkov, ktorý im poskytuje okamžitú zľavu na relevantný sortiment v predajni. Začali sme s ovocím a zeleninou, aktuálne sa pozeráme na ďalšie možnosti tohto programu.
Akú máte víziu pre Metro na Slovensku?
Budeme pokračovať v smere, v akom aktuálne podnikáme. Chceme byť najlepším partnerom pre horeca zákazníkov a tiež rozvíjať spoluprácu s obchodníkmi. Nielen vo vidieckych oblastiach, ale radi by sme pripravili alianciu Môj obchod tak, aby bola vhodná aj pre mestá, vrátane Bratislavy.
Od začiatku roka platí 10-percentná daň na vybrané potraviny. Zvýši to ich spotrebu?
Viem, že vláda chce podporovať domáce produkty. Našou filozofiou, ktorú chceme presadiť aj na Slovensku, je silná spolupráca s lokálnymi producentmi. Metro na Slovensku bolo doposiaľ súčasťou biznisovej jednotky s českým Makrom. Od môjho príchodu v októbri sme začali biznis rozdeľovať. To znamená, že všetky manažérske a obchodné rozhodnutia vznikajú na Slovensku. Budujeme slovenské Metro. Je logickým krokom, že hľadáme lepšiu spoluprácu s lokálnymi výrobcami, najprv v ovocí a zelenine, neskôr v mäse a mäsových výrobkoch. Budujeme lokálny category manažment. Ale späť k otázke. Plne podporujeme zníženie DPH. Aký je risk, ak majú ultra čerstvé produkty vysokú DPH? Vytvára sa priestor na manipuláciu a vstup šedej zóny do biznisu. Keď je DPH nižšia, nie je veľa dôvodov na obchádzanie oficiálnych kanálov.
Hovorí sa, že dnes sa zákazníci pozerajú viac na kvalitu ako na cenu. Je to pravda?
Je to komplexnejšie, nedá sa hovoriť iba o cene a kvalite, hoci sú to dve najdôležitejšie veci. Existujú dva typy zákazníckej DNA, založenej na tom, či ide o horeca zákazníka alebo obchodníka. Obchodníci sú určite viac cenovo senzitívni. To je aj dôvod, prečo sme zaviedli spomínaný program Kúp viac, zaplať menej. Horeca zákazníkov viac poháňa kvalita. Je však dôležité hovoriť o servise, ktorý im môžeme poskytnúť. Kým horeca zákazníkom poskytujeme personalizované ponuky, pri obchodníkoch je to skôr o komunikácii ceny a osobný prístup hrá menšiu úlohu.
Myslíte si, že sú potraviny na Slovensku drahé?
To je ťažké povedať, pretože to závisí aj od kúpnej sily jednotlivých krajín. Nemôžeme sa na to pozerať individuálne a porovnávať sa s Nemeckom, Ruskom či Ukrajinou. Sú veľké rozdiely v saturácii trhu, kúpnej sile, sortimente. Na Slovensku som si všimol, že dopyt po organických bio produktoch je oveľa vyšší, než som predpokladal. Ak ľudia vytvárajú dopyt, majú tiež peniaze za to zaplatiť, pretože tieto produkty nepatria medzi najlacnejšie. A vyzerá to, že ľudia na Slovensku sú ochotní kupovať si ich.
Aký silný je tento bio trend?
Zdá sa, že na Slovensku zažíva veľký boom. Bio organickým produktom venujeme v predajniach špeciálne miesto. Čoskoro tento priestor strojnásobíme, pretože dopyt je veľký. Vždy je to však dilema, či vytvárame dopyt alebo ho nasledujeme. Nemôžem povedať, že bio produkty majú dominantnú pozíciu na našich tržbách, ale trend a každoročný dvojciferný rast segmentu je niečo, s čím musíme pracovať.
Zaviedli ste tiež čapovanie drogérie. Ako sa darí tejto službe?
Je veľmi úspešná. Poskytujeme alternatívu nielen k čistiacim prostriedkom, ale aj k jednorazovým produktom. Myslím, že sme na slovenskom trhu jednotkou v 100-percentne biodegradovateľných a kompostovateľných produktoch.
Metro sa snaží bojovať proti plytvaniu potravinami. Ale program, Kúp viac, zaplať menej, ho skôr podporuje.
Neznamená, že musíte konzumovať viac. Program diskutujeme s našimi retailovými partnermi, ktorí sa snažia prebudovať štruktúru nákupov. Nie sme jediným dodávateľom na trhu. Obchodníci majú možnosť nakupovať produkty z viacerých zdrojov. Programom chceme dosiahnuť, aby väčšia časť z ich celkových nákupov bola od nás, nie od našich konkurentov.
Prečo ste sa vôbec rozhodli bojovať proti plytvaniu?
Máme niekoľko programov pre horeca zákazníkov, aby sme ich naučili, ako menej plytvať. Ale myslím, že to začína v domácnostiach. Pozrite sa do chladničky a zamyslite sa, koľko jedla zjete a koľko vyhodíte do koša. Musíme začať od seba, konzumovať menej a iba to, čo je potrebné. Hoci pracujeme s horeca segmentom, bez malých krokov v domácnostiach nebudeme schopní zmeniť globálnu situáciu.
Ale v podstate obchodníka je predsa predávať viac a viac.
To je ambivalentná otázka. Ako veľká globálna spoločnosť musíme mať globálne ciele. Vyvíjame snahu nielen proti plytvaniu jedlom, ale za udržateľnejší svet. Hoci to vyzerá, že je to proti rozvoju podnikania, musíme to urobiť. Ak svet nebude existovať, nebudeme mať komu predávať.
Na Slovensku máte šesť prevádzok. Vidíte priestor na posilnenie siete?
Sme svedkami celosvetovej transformácie retailu. Trend je jasne daný, biznis sa presúva do online priestoru. V súčasnosti nevidím dôvod na budovanie novej predajne. Keď sa pozerám na naše lokality na slovenskej mape, v budúcnosti vidím naše prevádzky ako veľké distribučné centrá. Už zmenšujeme našu predajnú plochu a venujeme viac priestoru doručovaniu objednávok. Aktuálne je to symbióza medzi tradičným obchodom a moderným digitálnym svetom. Ak bude online biznis rásť ešte viac, vieme zmenšiť naše fyzické operácie v obchodoch.
Je ťažké nájsť na Slovensku zamestnancov?
Toto je horúca téma nielen na Slovensku, ale všade naokolo. Nemáme obsadené všetky potrebné pozície, ale nie je to kritické. Sme schopní nájsť kvalifikovaných zamestnancov. Ale ak budú platy ďalej rásť, budeme nútení preorganizovať niektoré procesy v prevádzkach. Napokon, sme tu na to, aby sme tvorili profit a uspokojovali našu materskú spoločnosť. Musíme rozmýšľať, ako robiť veci efektívne. V súčasnosti však toto nevidím ako kritický problém. Na druhej strane, ak platy rastú, rastie aj kúpna sila. A to má pozitívny efekt na našich registračných pokladniciach.
Spomínali ste, že chcete rozvíjať alianciu Môj obchod. Akým spôsobom?
Máme pozitívne výsledky vo vidieckych oblastiach na Slovensku. Všeobecne však platí, že počet nezávislých obchodníkov klesá každý rok. Je to celosvetový trend. Je však kľúčové stále nachádzať nových partnerov. Naším hlavným cieľom je vyvinúť vhodné riešenia aj pre mestá a Bratislavu. Pri pohľade na konkurenciu a saturáciu trhu na Slovensku, byť nezávislým obchodníkom nie je ľahké. Radi by sme ich preto podporili obchodnou alianciou, ponúkli im lepšie ceny. Tiež by sme ich radi vzdelali v moderných technológiách, ukázali im, ako urobiť atraktívny priestor, poskytli im IT riešenia.
Vo všeobecnosti, môžu nezávislí obchodníci túto súťaž vyhrať?
Môžeme ich podporovať, ale celý svet sa globalizuje.
A čo osobný prístup, dlhšie otváracie hodiny a podobne. Je to niečo, čo môže byť zbraňou v boji s veľkými obchodníkmi?
Ak sa na to pozrieme všeobecne, nemyslím si. Ale ak sa budú špecializovať, napríklad na lokálne syry či ryby, môže to pomôcť. Avšak konkurovať veľkým obchodníkom v predaji ryže, múky či zeleniny, nemôžu.
Metro AG má nových spoluvlastníkov. Aký to má vplyv na fungovanie reťazca?
V súčasnosti žiadny.
Dotazník:
Moja obľúbená značka:
Nie som orientovaný na značky, zvyčajne sa na ne nepozerám.
Môj obľúbený obchod:
Na Slovensku mám rád Yeme ako koncept, ale vo väčšine prípadov, samozrejme, nakupujem v Metre.
Akým spôsobom najradšej nakupujem:
Online aj offline. Som z generácie, ktorá má rada fyzickú interakciu, ale mám tiež rád moderné technológie.
Bez čoho z obchodu neodídem:
Bez ultra čerstvých produktov, teda ovocia, zeleniny a mäsa.
S kým najradšej/najčastejšie nakupujem:
S manželkou.
Čo ma na nakupovaní najviac baví/nebaví:
Baví ma vôňa produktov. Nebaví ma, keď je obchod preplnený a musím čakať v rade na pokladňu.
Čo mi v obchode chýba:
Nachádzam v ňom všetko, čo potrebujem.
Aký som zákazník:
Hľadám kvalitné produkty a som trpezlivý. Keďže chcem, aby sme mali trpezlivých zákazníkov, keď nakupujem, snažím sa byť trpezlivý.