Maloobchodná sieť Coop Jednota zavádza nový strategický prístup k environmentálnej politike. Pod sloganom „Jednotne ekologicky“ si budú spotrebitelia môcť v predajniach zakúpiť už len recyklovateľné nákupné tašky určené na viacnásobné použitie. Myšlienku ochrany životného prostredia reťazec rozvinul prostredníctvom edukatívnej grafiky, ktorou zákazníkov informuje ako správne recyklovať. Pripravovanou novinkou sú aj papierové vrecká na nebalené potraviny.
„Ak chceme byť zodpovednejší k našej planéte, musíme všetci priložiť ruku k dielu, a to či už malé spoločnosti, veľké firmy, ale aj domácnosti. V Coop Jednote preto posúvame našu environmentálnu stratégiu ešte ďalej. Sloganom ,Jednotne ekologicky´ a edukatívnymi grafickými ikonami na tenkých plastových taškách spotrebiteľom vysvetľujeme, ako tašku môžu použiť opakovane, a ako ju majú na konci používania vyhodiť do žltého kontajnera určeného na plastový odpad. Naším cieľom totiž nie je len samotná recyklácia, ale čo je dôležité, aj prispievanie k cirkulárnej ekonomike, pretože práve to je cesta k trvalej udržateľnosti,“ informuje Branislav Lellák, vrchný riaditeľ obchodnej sekcie Coop Jednoty Slovensko.
Recyklovateľné tašky a ekologický maják
Ľahká plastová taška s grafikou v podobe žltého kontajnera je navrhnutá tak, aby bola vyrobená už z recyklovaného materiálu, zároveň je recyklovateľná a určená na viacnásobné použitie. Dizajn tašky okrem grafiky a sloganu „Jednotne ekologicky“ dopĺňajú aj výzvy pre zákazníkov „Používaj ma opakovanie“ a „Patrím do žltého kontajnera“. Na jej výrobe sa podieľali ľudia so zdravotným hendikepom.
Veľká taška s uchom je vyrobená z 80 % recyklovaného plastu z odpadkových košov. Obsahuje certfikát Modrý anjel, čo je najstaršia a najznámejšia eko značka na svete. Modrý anjel stanovuje štandardy ekologicky orientovaných produktov a služieb. Udeľuje sa spoločnostiam za ich záväzky pri ochrane životného prostredia. Tento certifikát je „ekologickým majákom“, ktorý zákazníkovi ukazuje cestu k ekologicky lepšiemu produktu a podporuje environmentálne uvedomelú spotrebu.
Slogan „Jednotne a ekologicky“ využila Coop Jednota aj pri dizajnovaní papierovej tašky, ktorá je ďalšou alternatívou pre spotrebiteľov. Novinkou je recyklovateľná textilná taška s modrotlačou, ktorú slovenský reťazec nedávno uviedol do predaja. Zákazníci majú možnosť zakúpiť si i permanentnú tašku vyrobenú z recyklovateľných PET fliaš. Pripravovanou novinkou sú jednodruhové vrecká doplnené o priesvitné okienko vyrobené z papiera. Určitené sú na nebalené potraviny.
Optimalizácia počtu letákov
Ďalším z environmentálnych opatrení Coop Jednoty je optimalizácia počtu letákov doručovaných do poštových schránok. Domáci reťazec ich znížil o takmer 12 miliónov kusov ročne, čím v priebehu dvanástich mesiacov ušetrí 214 ton papiera. Papier použitý na tlač letákov je z veľkej časti vyrobený z recyklátu. Letáky sa tlačia v tlačiarni, ktorá spĺňa prísne európske ekologické podmienky a môže používať značku EU Ecolabel.
Postupné vyraďovanie plastových výrobkov a úsporná technológia
Maloobchodná sieť sa venuje ochrane životného prostredia dlhodobo. V roku 2019 začala vyraďovať z predaja plastové slamky a plastový riad vlastnej značky a nahradila ich produktmi vyrobenými z cukrovej trstiny. Plastové tyčinky do uší zamenila za bambusové. V rámci environmentálnej politiky umožňuje zákazníkom vrátiť použité batérie priamo do miesta predaja.
Regionálne spotrebné družstvá sa na ochrane životného prostredia podieľajú investovaním do nových technologických a energeticky úsporných chladiarenských zariadení na báze chladiva CO2, ktoré dokážu ušetriť až 20 % elektrickej energie. Zavádzaním elektronických cenoviek a LED cenoviek v predajniach znižuje spotrebu papiera a tonerov, ktoré sú v katalógu odpadov zaradené do kategórie nebezpečný odpad. Postupne vymieňajú klasické žiarivky a nahrádzajú ich LED svietidlami, s 2 až 3-násobne vyššou účinnosťou svetelného výkonu oproti bežným svetelným zdrojom pri nižšej spotrebe elektrickej energie.
Nový environmentálny strategický program obchodného systému Coop Jednoty zahŕňa aj ďalšie inovácie vo vlastnej značke, o ktorých bude reťazec informovať v druhej polovici tohto roka.