Novoročnými predsavzatiami nemám na mysli plány na schudnutie či naučenie sa cudzieho jazyka. Podobné predsavzatia si podľa prieskumu agentúry STEM/MARK dáva viac ako 70 % Slovákov, no takmer 60 % z nich hovorí, že dodržať ich im robí naozajstný problém. Pri akomkoľvek podnikaní sú však predsavzatia žiaduce.
Možno si poviete, že dávať si nejaké predsavzatia je absolútny prežitok, alebo sa len bojíte, že ich nedodržíte. Spomeňte si však na začiatok svojho podnikania – mali ste úžasný nápad, ktorý ste sa rozhodli pretaviť do úspešnej realizácie. Nasledovalo mapovanie trhu a konkurencie, krátkodobé aj dlhodobé plány a ciele, skrátka biznis plán. Po viacerých rokoch však väčšina podnikateľov, najmä malých obchodníkov, nemá na robenie vízií kapacitu alebo ich považuje za zbytočné. Biznis ide ako hodinky, tak načo robiť nejaké plány? A to je chyba. Práve prelom roka je ideálny na obzretie sa späť, zhodnotenie si predošlého roka a stanovenie si plánov na ten nasledujúci. Pretože nezamerať sa na nič alebo naopak na všetko je tým najhorším spôsobom. Už aj len malý krok znamená krok správnym smerom – smerom k zlepšeniu vašich služieb.
Bez inovácií to nepôjde
Všetko okolo nás sa mení tak rýchlo, že ani nestíhame sledovať novinky. No je potrebné si uvedomiť, že žijeme vo svete inovácií. Moderné technológie sú našim pomocníkom . Chatboty za nás komunikujú so zákazníkmi, rôzne aplikácie zasa uľahčujú prácu. Čo by však malo byť inováciou číslo 1 vo vašom podnikaní? Predsa zlepšovanie zákazníckeho zážitku.
Päť novoročných predsavzatí
Osobný kontakt a ľudský prístup ruka v ruke so zážitkom, ktorý zákazníkovi poskytneme pri nakupovaní našich služieb či tovarov, nič nenahradí. Tu je však 5 oblastí, na ktoré je vhodné sa zamerať pri stanovovaní vašich plánov na tento rok, ktoré vám pomôžu v biznise:
- Zlepšujte životy
Podnikanie by malo prinášať úžitok nielen majiteľovi podniku, jeho zamestnancom, ale najmä zákazníkom, ktorí sa vďaka tomu budú radi ku vám vracať. Nebojte sa zdokonaľovať vaše produkty a služby tak, aby zlepšili život ľudí. Ak vyrábate maslo, môžete sa zamerať na zlepšenie životného prostredia ľudí, zvierat či výrobných procesov a urobiť niečo pre zdravší život. V každej oblasti je možné niečo nové objaviť, priniesť pre náš život pridanú hodnotu.
- Obklopte sa správnymi ľuďmi
Je jedno porekadlo: „Ak chceš ísť rýchlo, choď sám. Ak chceš ísť ďaleko, choď v skupine.“ Pri svojom podnikaní je ideálne obklopiť sa ľuďmi, ktorí sú nastavení na rovnakej vlnovej dĺžke ako vy, ktorí hľadajú riešenia a chcú stáť za zlepšeniami, ktoré chcete priniesť. Keď potrebujete podporu, nie je nič lepšie ako vedomie, že sa máte o koho oprieť. Motivujete sa navzájom a súčasne nesiete za stanovené ciele svoju zodpovednosť. Nebojte sa tiež spájať s ďalšími podnikateľmi a firmami, aby ste svojim zákazníkom priniesli ešte lepšie produkty a služby a úžitok z nich.
- Otvorte svoju myseľ
Poobzerajte sa po svojom okolí a nájdite si príklady, ktoré by vás mohli inšpirovať. Je dôležité mať vo svojom tíme ľudí, ktorí majú oči aj myseľ otvorenú a zdieľajú vášeň pre to byť lepšími spolu s vami. Vypočujte si každý nápad, najlepšie idey však prichádzajú od tých, ktorí pracujú v prvej línii a majú s produktmi alebo službami najviac skúseností. Nebojte sa ich zapojiť.
- Život je o jednoduchosti
Ak už máte nápad, zbytočne ho neprekombinujte. Pamätajte, to najjednoduchšie je zvyčajne aj najlepšie, pretože je ľahko pochopiteľné pre väčšinu ľudí, teda zákazníkov. A následne sa zamyslite, aký ďalší prínos pre svojich zákazníkov by ste mohli ešte priniesť. Je to príležitosť, ako to urobiť ešte lepšie, ako im trvalo zlepšiť život.
- Nezabúdajte na seba
Okrem obchodných cieľov je vhodné mať aj isté osobné ciele a nezabúdať na to, že nielen prácou je človek živý. Ak chcete podávať plnohodnotný výkon je žiaduce mať svoje telo aj myseľ 100 %-tne fit. Dajte seba na prvé miesto, oddychujte, venujte sa svojim koníčkom, rodine, blízkym.
Samozrejme, vždy sa nájde niekto, kto zarába viac, má väčšiu sieť predajní, množstvo trendových vychytávok v obchodoch či vzrušujúcejší životný štýl. Neporovnávajte sa. Čím viac sa sústredíte na pozitíva vo vašom podnikaní, na dosiahnutie vašich individuálnych cieľov, tým ďalej sa posuniete.
A aj keď si nedávate novoročné predsavzatia, zamyslite sa, aké sú vaše krátkodobé aj dlhodobé ciele a naplánujte si kroky, ako ich dosiahnuť. Ideálne je, ak sú vaše ciele merateľné, aby ste vedeli, či vaše plány fungujú. A keď ich dosiahnete, nezabudnite poriadne s tímom svoje úspechy osláviť! Pretože úžasné veci je potrebné vychutnať si a byť za ne vďační.