Ako konkrétne sa snaha o udržateľnosť prejavuje v podnikaní storočnej rodinnej spoločnosti Mars, ktorá je okrem iného aj výrobcom žuvačiek Orbit, čokoládových tyčiniek Mars, Twix a Snickers, ryže Uncle Ben ‚s alebo krmiva pre zvieratá Pedigree, nám povedala Zuzana Lošáková, corporate affairs director pre Strednú Európu.
Aká je úloha udržateľnosti v obchodnej stratégii spoločnosti?
V spoločnosti Mars sa snažíme rásť spôsobmi, ktoré sú dobré pre planétu, ľudí, ich domácich miláčikov a dobré pre naše podnikanie. Kým udržateľné myslenie a zlepšovanie našich cieľov sú v živote našej spoločnosti už dlho, pred dvoma rokmi sme zhromaždili všetky naše iniciatívy v oblasti udržateľnosti a oznámili náš Plán udržateľného rozvoja pre ďalšie generácie – globálnu stratégiu zahŕňajúcu tri dôležité piliere, nazvanej: Zdravá planéta, Spokojní ľudia a Výživa pre životnú pohodu.
Ktoré segmenty sú v rámci činnosti spoločnosti ovplyvnené cieľmi udržateľnosti?
Náš plán bol vytvorený veľmi ambiciózne tak, aby nás viedol v každom z našich segmentov, závodov a oddeleniami. V rámci piliera Zdravá planéta pracujeme na znižovaní nášho vplyvu na životné prostredie tým, čo veda hovorí, že je potrebné urobiť, aby sme udržať našu planétu zdravú. Náš pilier Spokojní ľudia sa zas zameriava na zlepšenie pracovného života milióna ľudí v našom dodávateľskom reťazci. Pilier Výživa pre životnú pohodu používa vedu, inovácie a marketing, aby pomohol miliardám ľudí a ich maznáčikom viesť zdravší a šťastnejší život. Každý z našich pilierov má jasne definované ciele, na ktorých pracujeme v našej každodennej činnosti.
Ako sa to odráža v každodennej práci?
Zoberme si napríklad spotrebu energie. Ako zakladajúci člen RE100 sme odhodlaní do roku 2040 získavať 100 % obnoviteľnej elektriny a v 53 % našich priamych operácií už využívame energiu z obnoviteľných zdrojov. V našich závodoch v Mexiku je 100 % našich potrieb elektriny pokrytých veternými turbínami a do roku 2020 bude slnečná energia poháňať 100 % našej austrálskej prevádzky. Ale ak by sme napríklad zostali v Európe: V našej továrni v maďarskom Csongrád-Bokros na výrobu krmív pre domáce zvieratá, sa vďaka optimalizácii teploty sušičky znížila spotreba plynu používaného na výrobu o šesť percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Neustále hľadáme inovatívne a udržateľné riešenia pre zlepšenie našej činnosti aj v ostatných krajinách Strednej Európy.
Aké konkrétne kroky ste tento rok podnikli v oblasti udržateľného hospodárstva?
V tomto roku sme pokročili so 6,3% znížením neudržateľného využívania vody v našom hodnotovom reťazci. Usilujeme o jeho zníženie na polovicu do roku 2025. Tiež sme dosiahli nový míľnik v našom Farmer Income Lab: Už vyše 96 000 drobných farmárov v našom dodávateľskom reťazci získalo prístup k zdrojom, správnym poľnohospodárskym postupom a najnovším poznatkom o rastlinách.
Aké sú krátkodobé, strednodobé a dlhodobé ciele udržateľnosti?
Náš Plán udržateľného rozvoja pre ďalšie generácie sa neustále snaží prehlbovať naše dopady a rozširovať našu spoluprácu. Pracujeme na vývoji nových transformačných stratégií pre každú z desiatich najdôležitejších surovín potrebných pre naše produkty. To nám umožní riešiť problémy udržateľnosti, či už ide o emisie skleníkových plynov, nedostatok vody, využívanie pôdy, ľudské práva alebo príjem, ktorý dosahujú ľudia v našom dodávateľskom reťazci.
„Sme hrdí na to, že výrobky, ktoré uvádzame na český a slovenský trh, sú výsledkom udržateľného úsilia o rešpektovanie životného prostredia a ľudí. Spotrebitelia to od nás očakávajú a tieto snahy sa stali základnou súčasťou našej každodennej činnosti i dlhodobej stratégie, “ dodáva Zuzana Lošáková.