logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kaufland a Lidl dosiahli v rámci svojej stratégie REset Plastic významný míľnik. Z toho dôvodu...
  • K cigaretám sa stále bez problémov dostanú nielen tínedžeri, ale aj deti. Nepýtajú si len...
  • Menej voľne pohodených cigaretových ohorkov, osveta o environmentálnych rizikách a správnom...
  • V predajniach BILLA si zákazníci môžu zakúpiť už aj sortiment SodaStream a vymeniť originálne...

Vianoce ako finančne najnáročnejšie obdobie roka

20. decembra 2019
Správy 0
2105
Vianoce ako finančne najnáročnejšie obdobie roka

S blížiacimi sa vianočnými sviatkami rastú aj výdaje slovenských spotrebiteľov, a to nielen na darčeky, ale aj potraviny. Koncom roka si radi doprajeme viac a z roka na rok míňame vyššie sumy za jedlo. Finančne najnáročnejším obdobím roka je pre spotrebiteľov už tradične december. Počas tohto mesiaca minieme na potraviny približne desatinu z celoročného rozpočtu.

Prvým obdobím, kedy sa začínajú tržby odkláňať od priemeru a sledujeme vyšší obrat za potraviny, je posledný novembrový týždeň. Avšak jednoznačne najsilnejším týždňom v roku je práve prebiehajúci tretí decembrový týždeň, kedy sa spotrebitelia zásobujú na dni voľna.

Pred sviatkami nakupujeme značkové produkty

Počas sviatočných nákupov v tržbách dominujú hlavne hypermarkety a supermarkety, kde minieme až dve tretiny predvianočných výdajov za potraviny. A nakupujeme hlavne produkty značkových výrobcov. Práve v decembri sú značkové produkty potravín najúspešnejšie a ich podiel je v tomto mesiaci najvyšší z celého roka. Privátne značky reťazcov dosahujú v poslednom mesiaci roka najnižší podiel, a to okolo 19 %, kým priemer počas roka je viac ako 21 %. Naopak, v čase šetrenia po sviatočnej hojnosti sa podiel „privátok“ znovu zvýši v januári, kedy dosahuje svoj najvyšší podiel v roku, okolo 23 %.

Ťahúňom predvianočných tržieb je alkohol a mäso

Pred Vianocami utrácajú slovenskí spotrebitelia z celkových decembrových výdajov za potraviny najviac za alkoholické nápoje, a to až 14 %. Nasleduje mäso a mäsové výrobky, ktoré tvoria necelých 14 % z celkového predvianočného obratu. Takmer 12 % z výdajov za potraviny si berie segment čerstvého ovocia, zeleniny a orechov a desatinu ukrajuje skupina chladených čerstvých mliečnych produktov. Za sladkosti ako sú čokoládové cukrovinky, sušienky, oblátky či cukríky minieme asi deväť percent a za čerstvé pečivo okolo 6.5 % z celkových výdajov. Na nealkoholické nápoje sa minie približne šesť percent a za potraviny štyri percentá z obratu.

Ktoré potraviny nakupuje cez Vianoce viac ako počas roka?

Favoritom sú čokoládové cukríky a alkohol. Skupina alkoholických nápojov tvorí väčšiu časť z našich nákupných košov počas vianočných nákupov v porovnaní s priemernými nákupmi počas roka. V rámci celého alko segmentu sa jedná predovšetkým o tvrdý alkohol a víno, ktoré tvoria v decembri viac ako 70 % z celkového obratu za alkohol, kým počas roka je to približne 60 %. V porovnaní s českými susedmi má u nás tvrdý alkohol vyššie zastúpenie počas roka aj v poslednom mesiaci, kým v Českej republike je v obrate na prvom mieste v priebehu roka aj v decembri pivo, u nás je v oboch prípadoch až na druhom mieste po tvrdom alkohole.

Sviatkom kraľujú sladkosti, majonézy, prísady na pečenie a ryby

Zo sladkostí sú jednoznačným favoritom decembra okrem klasických decembrových čokoládových cukroviniek a darčekových balení hlavne čokoládové dezerty, ktoré si ukrajujú viac ako tretinu z celkového koláča čokoládových dobrôt. V priebehu roka sú pritom jednotkou vo výške tržieb tabuľkové čokolády. Zo slaných pochutín sa najviac v decembri darí navyšovať tržby oproti zvyšku roka slaným orieškom a zemiakovým lupienkom, pre ktoré je december najsilnejším mesiacom roka. Z mliečnych kategórií sa vyššej spotrebe tešia maslá a margaríny. Oba segmenty dosahujú vyšší boom v tržbách v mesiaci december a rovnako aj pre sladkú či trvanlivú smotanu je posledný mesiac roka obratovo najsilnejším obdobím.

Výnimočne sa darí aj majonézam, ktorých vrchol v predaji sa tiež viaže k Vianociam a ich decembrové tržby sú o približne 180 % vyššie ako je priemerný mesiac v roku.

December – špička predajnosti

Skupina nealkoholických nápojov ani zďaleka nezažíva taký intenzívny vianočný boom ako alkoholické nápoje, ale kolovým a tonikovým limonádam sa darí nadpriemerne a ich decembrové tržby sú najvyššie z celého roka. Z teplých nápojov si užívajú aj vďaka sezónnosti najúspešnejšie obdobie v roku čaje a kávy a posledný mesiac v roku je pre nich tiež najproduktívnejším.

V segmente trvanlivých suchých potravín nájdeme najviac sezónnych kategórií, a to od typicky sviatočných ako sú prísady na pečenie, zdobenie, farbivá, polevy, arómy, strúhanka, vanilkový cukor, plnky, kypriace prísady či kondenzované mlieko. Pre všetky uvedené kategórie patrí december k špičkám v predajnosti. Sezónu zažíva aj múka, konzervovaná zelenina, džemy, marmelády, stolové omáčky či koreniny.

Aj napriek tomu, že čerstvé ryby majú na vianočnom stole nezastupiteľné miesto, slovenskí spotrebitelia pred sviatkami nakupujú aj mrazené ryby, ktorých decembrový obrat je o 260 % vyšší ako je priemer roka a darí sa aj mrazeným rybím polotovarom. Mrazené morské plody a nie sú až takou vyhľadávanou pochúťkou, aj keď ich decembrové predaje prevyšujú celoročný priemer.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Kontroly SOI odhalili vážny problém. Cigarety si kúpi každé tretie dieťa

K cigaretám sa stále bez problémov dostanú nielen tínedžeri, ale aj deti. Nepýtajú si len klasické cigarety, ale stále častejšie siahajú po e-cigaretách či nikotínových vrecúškach. Potvrdili to aj aktuálne kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktoré v spolupráci s iniciatívou Na veku záleží prebiehali po celom Slovensku. Tie odhalili vážny problém. Cigarety či iné produkty určené na fajčenie si […]

Slovensko bez ohorkov? Tabakové spoločnosti vytvárajú systém, ktorý má znížiť negatívne vplyvy odpadu z ich výrobkov.

Menej voľne pohodených cigaretových ohorkov, osveta o environmentálnych rizikách a správnom nakladaní s týmto druhom odpadu, ale i podpora inovatívnych spôsobov jeho využitia. To sú ciele novovzniknutej spoločnosti SPAK-EKO, a.s., ktorá zastrešuje aktivity tabakových spoločností zamerané na znižovanie vplyvu odpadu z ich výrobkov na životné prostredie. Vytvorenie špecializovanej spoločnosti má pomôcť naplniť prísne požiadavky, ktoré prináša nová […]

Sodastream je opäť bližšie k zákazníkom, kúpiť sa dá už aj v predajniach Billa

V predajniach BILLA si zákazníci môžu zakúpiť už aj sortiment SodaStream a vymeniť originálne bombičky. Spoluprácou BILLA rozšírila svoje portfólio udržateľného tovaru, SodaStream dostupnosť svojich výrobkov a služieb. Od novembra pribudol k viac než 1000 autorizovaným predajcom SodaStream nový partner. V sieti potravín BILLA si zákazníci môžu spolu s bežným nákupom zakúpiť aj prístroj SodaStream, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

30. 11. 2023, galavečer Dôveryhodné značky, Bratislava

20. – 21. 3. 2024, kongres Samoška, Košice

Profily

Obchod očami

Obchod očami Štefana Mácsadiho, predsedu predstavenstva Coop Jednoty Nové Zámky: Bratislavský zákazník vyhľadáva akciový tovar menej

8. novembra 2023

Martin Krajčovič, predseda, Slovenská aliancia moderného obchodu: Obchodníci infláciu tlmili

19. októbra 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera