S blížiacimi sa vianočnými sviatkami rastú aj výdaje slovenských spotrebiteľov, a to nielen na darčeky, ale aj potraviny. Koncom roka si radi doprajeme viac a z roka na rok míňame vyššie sumy za jedlo. Finančne najnáročnejším obdobím roka je pre spotrebiteľov už tradične december. Počas tohto mesiaca minieme na potraviny približne desatinu z celoročného rozpočtu.
Prvým obdobím, kedy sa začínajú tržby odkláňať od priemeru a sledujeme vyšší obrat za potraviny, je posledný novembrový týždeň. Avšak jednoznačne najsilnejším týždňom v roku je práve prebiehajúci tretí decembrový týždeň, kedy sa spotrebitelia zásobujú na dni voľna.
Pred sviatkami nakupujeme značkové produkty
Počas sviatočných nákupov v tržbách dominujú hlavne hypermarkety a supermarkety, kde minieme až dve tretiny predvianočných výdajov za potraviny. A nakupujeme hlavne produkty značkových výrobcov. Práve v decembri sú značkové produkty potravín najúspešnejšie a ich podiel je v tomto mesiaci najvyšší z celého roka. Privátne značky reťazcov dosahujú v poslednom mesiaci roka najnižší podiel, a to okolo 19 %, kým priemer počas roka je viac ako 21 %. Naopak, v čase šetrenia po sviatočnej hojnosti sa podiel „privátok“ znovu zvýši v januári, kedy dosahuje svoj najvyšší podiel v roku, okolo 23 %.
Ťahúňom predvianočných tržieb je alkohol a mäso
Pred Vianocami utrácajú slovenskí spotrebitelia z celkových decembrových výdajov za potraviny najviac za alkoholické nápoje, a to až 14 %. Nasleduje mäso a mäsové výrobky, ktoré tvoria necelých 14 % z celkového predvianočného obratu. Takmer 12 % z výdajov za potraviny si berie segment čerstvého ovocia, zeleniny a orechov a desatinu ukrajuje skupina chladených čerstvých mliečnych produktov. Za sladkosti ako sú čokoládové cukrovinky, sušienky, oblátky či cukríky minieme asi deväť percent a za čerstvé pečivo okolo 6.5 % z celkových výdajov. Na nealkoholické nápoje sa minie približne šesť percent a za potraviny štyri percentá z obratu.
Ktoré potraviny nakupuje cez Vianoce viac ako počas roka?
Favoritom sú čokoládové cukríky a alkohol. Skupina alkoholických nápojov tvorí väčšiu časť z našich nákupných košov počas vianočných nákupov v porovnaní s priemernými nákupmi počas roka. V rámci celého alko segmentu sa jedná predovšetkým o tvrdý alkohol a víno, ktoré tvoria v decembri viac ako 70 % z celkového obratu za alkohol, kým počas roka je to približne 60 %. V porovnaní s českými susedmi má u nás tvrdý alkohol vyššie zastúpenie počas roka aj v poslednom mesiaci, kým v Českej republike je v obrate na prvom mieste v priebehu roka aj v decembri pivo, u nás je v oboch prípadoch až na druhom mieste po tvrdom alkohole.
Sviatkom kraľujú sladkosti, majonézy, prísady na pečenie a ryby
Zo sladkostí sú jednoznačným favoritom decembra okrem klasických decembrových čokoládových cukroviniek a darčekových balení hlavne čokoládové dezerty, ktoré si ukrajujú viac ako tretinu z celkového koláča čokoládových dobrôt. V priebehu roka sú pritom jednotkou vo výške tržieb tabuľkové čokolády. Zo slaných pochutín sa najviac v decembri darí navyšovať tržby oproti zvyšku roka slaným orieškom a zemiakovým lupienkom, pre ktoré je december najsilnejším mesiacom roka. Z mliečnych kategórií sa vyššej spotrebe tešia maslá a margaríny. Oba segmenty dosahujú vyšší boom v tržbách v mesiaci december a rovnako aj pre sladkú či trvanlivú smotanu je posledný mesiac roka obratovo najsilnejším obdobím.
Výnimočne sa darí aj majonézam, ktorých vrchol v predaji sa tiež viaže k Vianociam a ich decembrové tržby sú o približne 180 % vyššie ako je priemerný mesiac v roku.
December – špička predajnosti
Skupina nealkoholických nápojov ani zďaleka nezažíva taký intenzívny vianočný boom ako alkoholické nápoje, ale kolovým a tonikovým limonádam sa darí nadpriemerne a ich decembrové tržby sú najvyššie z celého roka. Z teplých nápojov si užívajú aj vďaka sezónnosti najúspešnejšie obdobie v roku čaje a kávy a posledný mesiac v roku je pre nich tiež najproduktívnejším.
V segmente trvanlivých suchých potravín nájdeme najviac sezónnych kategórií, a to od typicky sviatočných ako sú prísady na pečenie, zdobenie, farbivá, polevy, arómy, strúhanka, vanilkový cukor, plnky, kypriace prísady či kondenzované mlieko. Pre všetky uvedené kategórie patrí december k špičkám v predajnosti. Sezónu zažíva aj múka, konzervovaná zelenina, džemy, marmelády, stolové omáčky či koreniny.
Aj napriek tomu, že čerstvé ryby majú na vianočnom stole nezastupiteľné miesto, slovenskí spotrebitelia pred sviatkami nakupujú aj mrazené ryby, ktorých decembrový obrat je o 260 % vyšší ako je priemer roka a darí sa aj mrazeným rybím polotovarom. Mrazené morské plody a nie sú až takou vyhľadávanou pochúťkou, aj keď ich decembrové predaje prevyšujú celoročný priemer.