Koncom roka míňajú slovenskí spotrebitelia zo všetkých potravinových skupín najviac za alkoholické nápoje. Najčastejšie ich pijú pri oslavách alebo návštevách. Favoritom v rýchlosti rastu tržieb je v poslednom mesiaci roka najmä tvrdý alkohol, ktorý je zároveň najväčším alkoholovým segmentom.
Alkohol patrí k nápojom, ktoré sú oddávna spojené s bežnými či výnimočnými udalosťami nášho života. Podľa aktuálneho prieskumu spoločnosti Nielsen je u Slovákov najčastejším dôvodom konzumácie alkoholu oslava alebo návšteva, čo deklaruje viac ako 80 % konzumentov.
Počas Vianoc nepijú len dve percentá Slovákov
Takmer polovica si rada vypije vo voľnom čase strávenom s priateľmi a pätine alkohol jednoducho chutí a pijú ho pre jeho chuť. Necelá desatina si rada vypije po náročnom dni alebo si nalejú pohárik k jedlu. A pokiaľ ide o konzumáciu alkoholu počas roka v porovnaní s vianočnými sviatkami, z prieskumu spoločnosti Nielsen jednoznačne vyplýva, že mnohí pijú alkohol len počas sviatkov. Kým počas roka nepije 14 % Slovákov, cez Vianoce sú to len dve percentá.
Spotrebitelia čoraz častejšie nakupujú drahší alkohol
Ak sa pozrieme na celkový trend, v medziročnom porovnaní narástli predaje tvrdého alkoholu v tržbách o štyri percentá, avšak celkové nákupy objemovo mierne klesli o jedno percento. Podľa údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen dosiahli celoročné predaje tvrdého alkoholu viac ako 303 miliónov eur. Rýchlejší rast tržieb je ťahaný presunom spotrebiteľov k drahším alkoholom, čo je viditeľné na raste kategórií, ako napríklad whisky, regionálne destiláty, rum či horké bylinné likéry. V poslednom roku najdynamickejšie rástli trstinové rumy. Do tejto kategórie vstúpil jeden z hlavných hráčov s úspešnou novinkou, čo ovplyvnilo rast celej kategórie o 27 %.
Medzi zaujímavo rastúcimi kategóriami, ktoré si u Slovákov získavajú v posledných rokoch popularitu, je aj whisky. To súvisí tak s chuťovými referenciami, ako aj zvýšenou kúpnou silou obyvateľstva, keďže whisky sa priemernou jednotkovou cenou viac ako 19 eur za liter dostáva vysoko nad priemer celého segmentu tvrdého alkoholu. Aj slivovici a ostatným regionálnym destilátom sa darí zvyšovať predaje. Avšak aj keď došlo medziročne k nárastu ich obratu o štyri percentá, tento rast v poslednom roku výrazne spomalil z dvojciferného tempa rok predtým. Z menších kategórií si medziročne významne polepšili v maloobchodných tržbách gin a medovina, ktorým sa podarilo zvýšiť obrat o necelú pätinu a patrili spolu s rumom k najrýchlejšie rastúcim tvrdým alkoholom.
Víťazom predajnosti je vodka a horké bylinné likéry
Vodka ostáva najpopulárnejšou voľbou tvrdého alkoholu nielen počas roka, ale aj v decembri, kedy si ukrajuje približne štvrtinu z celkového koláča maloobchodných tržieb. Jej dôležitosť v poslednom mesiaci roka však z roka na rok výrazne klesá na úkor druhej najpopulárnejšej skupiny horkých bylinných likérov, ktoré naopak v decembri najviac zvyšujú svoj podiel. Ďalšími najpredávanejšími druhmi sú počas sviatkov konzumné liehoviny a borovička, ktoré tvoria viac ako desatinu z celkových tržieb, avšak pri lacnejších liehovinách nasledujeme trend poklesu nielen celoročnej spotreby, ale aj odklon zákazníkov pred sviatkami.
Tvrdý alkohol sa pred sviatkami predáva najmä v akciách
Tvrdý alkohol patrí do skupín najčastejšie promovaných segmentov z celého koša potravín. mnohé, hlavne drahšie alkoholy, sa často predávajú v promóciách, čiže v zľave alebo letákovej ponuke. A v decembri ešte výrazne pribúdajú aj promočné darčekové balenia. Viac ako 60 % z celoročných predajov celého segmentu tvrdého alkoholu sa realizuje v akcii, v období pred vianočnými sviatkami toto číslo výrazne narastá a dostáva sa na úroveň okolo 70 %. Promočná špirála je nie raz akcelerovaná v predvianočnom období do extrémov, keď niektoré značky predajú takmer 90 % svojho tovaru v promóciách. Tento problém „prepromovanosti“ sa v decembri týka najmä horkých bylinných likérov, u ktorých sme zaznamenali až 86 % predajov realizovaných v akcii. Nad 70 % dosahujú promočné predaje aj v kategórii brandy, koňaky a whisky.