logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Viac ako tretina Slovákov plánuje nakupovať väčšinu vianočných darčekov online. Takéto nákupy sú...
  • Spoločnosť Geis otestovala v bežnej prevádzke na rozvozových trasách v oblasti moravského...
  • Jan Semotán preberá vedenie celej retailovej siete Sportisimo, ktorá zahŕňa takmer 240 predajní...
  • Portál miestopredaja.sk v spolupráci so spoločnosťou ppm factum vyhlásil víťaza súťaže P.O.P....

Slováci si počas Vianoc doprajú, nakupujú však na poslednú chvíľu

17. decembra 2019
Správy 0
1785
Slováci si počas Vianoc doprajú, nakupujú však na poslednú chvíľu

Vianoce sú obľúbeným sviatkom Slovákov. Každá domácnosť má svoje vlastné zvyky a tradície. Kým v jednej si radi vychutnajú vône a chute najrôznejších druhov domáceho a exotického ovocia, druhá preferuje skôr vôňu škorice a vanilky z čerstvo upečeného pečiva. Vianočnému stolu aj naďalej kraľuje kapor, obľúbenou je však aj morka. Počas sviatkov si čoraz častejšie doprajeme exotiku a zdravšie alternatívy tradičných pokrmov.

Vianoce sú ideálnym časom na prípravu jedál, ktoré sa bežne počas roka nepripravujú. Niektoré jedlá sú pritom určené len pre špeciálne príležitosti. Slovenské Vianoce sú však ešte stále najmä oslavou národných tradícií.

Štedrovečernému stolu naďalej kraľuje kapor

„Vo väčšine rodín sú tradičným predjedlom oblátky s cesnakom a medom. Nasleduje vianočná polievka. Najčastejšie je to práve kapustnica, ale niekde sa podávajú aj strukovinové, hríbové alebo rybacie polievky. Hlavným jedlom býva vyprážaný kapor so zemiakovým šalátom. Ale nájdu sa aj rodiny, kde servírujú strukovinové prívarky či Ježiškovu kašičku,“ uviedla etnologička Katarína Nádaská. Zároveň dodáva, že v mnohých rodinách na štedrovečernom stole nechýba ani domáca vianočka, bábovka, štrúdľa a samozrejme zákusky, ktoré prenikli z mestského prostredia na vidiek po druhej svetovej vojne. Nesmie chýbať ani pohár dobrého vína alebo tuhší nápoj. Posledným chodom zvykne bývať sušené ovocie.

Informácie potvrdzuje i Kvetoslava Kirchnerová, hovorkyňa siete predajní Billa na Slovensku. Podľa štatistík predaja spoločnosti Billa možno potvrdiť, že pravdepodobne najobľúbenejším sviatočným jedlom na Štedrý deň je kapor, prípadne filé so zemiakovým šalátom. Tie miznú z pultov pred Vianocami ako prvé. „V posledných rokoch začali Slováci vyhľadávať porciovaného kapra, najmä nakrájané podkovičky, ktoré sa veľmi jednoducho pripravujú. Rastie aj záujem o lososa či pstruha. Ostatné druhy rýb sa na štedrovečernom stole objavujú len zriedka,“ vysvetľuje Kvetoslava Kirchnerová.

Nakupujeme prémiovejší sortiment a exotiku

Stoly plné dobrôt sú na Slovensku nielen počas Štedrého dňa, ale aj počas ďalších voľných dní. Ľudia zvyknú nakúpiť aj prémiovejší sortiment potravín. V lahôdkach sú to šunky a čerstvo krájané salámy s vysokým podielom mäsa. Zaujímavým trendom minulého roka je morka, ktorá sa stáva veľmi obľúbeným jedlom na druhý sviatok vianočný.

„Pri ovocí a zelenine sa dlhodobo najlepšie predávajú banány, jablká a mandarínky. Podľa záujmu to vyzerá tak ,že nemôžu chýbať na každom vianočnom stole. Stále viac sa však predáva aj avokádo, ananás a iné exotické ovocie ako karambola, pitahaya, kiwano, pepino, marakuja či grenadila. Práve preto máme posilnený aj sortiment exotického ovocia, na ktoré si Slováci stále viac zvykajú a čakajú ho na pultoch. Záujem rastie zároveň aj o novinky v oddelení pečiva, najmä o dezerty a koláčiky z netradičných druhov múky, ako sú špaldová, pohánková, tekvicová alebo maková. Novinkou pre tieto Vianoce bude aj vianočka s aróniou, teda jarabinou,“ tvrdí Kvetoslava Kirchnerová.

Predajne sa pripravujú na nápor zákazníkov

Podľa údajov z minulého roka si Slováci čoraz častejšie pripíjajú šampanským alebo proseccom. Výraznejšie sa zvyšuje aj dopyt po pive. V rámci nealkoholických nápojov sú najpredávanejšie minerálne vody, najmä magnéziové, nasledujú kolové a hroznové nealkoholické nápoje. Na  žiadnom stole počas Vianoc nemôžu chýbať ani oriešky. Najpopulárnejšie sú tradičné vlašské orechy a arašidy, ale v rámci ponuky rýchlo miznú aj všetky ostatné odrody vrátane tých exotickejších.

Aj napriek tomu, že sú Vianoce sviatkami pohody a pokoja, sa v obchodoch práve v týchto dňoch stretávajú zákazníci, ktorí si svoje nákupy nechávajú na poslednú chvíľu. „Zákazníkom odporúčame, aby s nákupmi potravín nečakali do poslednej chvíle a väčšinu zásob si zabezpečili už vopred. Napríklad trvanlivé potraviny je ideálne nakúpiť už skôr. V posledné dni potom bude stačiť dokúpiť už len čerstvý sortiment. Najväčší nápor zákazníkov očakávame v posledné tri dni pred Vianocami. Minulý rok bol pre predajne najsilnejší posledný deň pred sviatkami. V tomto roku pripadne posledný deň na pondelok po poslednej adventnej nedeli. Najväčší záujem zákazníkov preto očakávame práve cez víkend a najmä v pondelok,“ dodáva Kvetoslava Kirchnerová.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Nepremeškajte októbrové VEEVobranie. Máte možnosť vyhrať víkend vo vinici

Potulky po vinohradoch už neodmysliteľne patria k jeseni. Október v znamení skvelých výhier, ale taktiež ako príležitosť zamyslieť sa, kde končí elektroodpad. Zapojte sa aj vy a užite si bezdymové VEEVobranie. Tentoraz nebudeme zbierať hrozno, aj keď vinice neminieme. V rámci októbra sa dospelí užívatelia bezdymových zariadení VEEV môžu zapojiť do zaujímavej aktivity s názvom […]

ZYN ponúka slobodu v užívaní, komfort a alternatívu

Pohodlný zážitok bez dymu? Nikotínové vrecúška ZYN s novou príchuťou Spearmint a novými variantami Black Cherry a Cool Mint ponúkajú diskrétnosť, viac slobody užívania a sú bez zápachu. Nechýba ani rozšírené portfólio rady Mini Dry. Vrecúška ZYN si postupne nachádzajú cestu u dospelých užívateľov menej rizikových bezdymových alternatív už aj na Slovensku. Nezanechávajú cigaretový zápach, […]

Personalizácia v logistike e-commerce – prípadová štúdia FM Logistic a Lindt

Personalizácia produktov sa čoraz viac rozširuje aj mimo oblasti odevného, klenotníckeho a kozmetického priemyslu. Tento trend rýchlo rastie aj v potravinárskom sektore, kde spotrebitelia očakávajú, že si budú môcť vytvoriť produkty prispôsobené ich individuálnym preferenciám. To predstavuje náročnú výzvu pre výrobcov, ale zároveň aj veľkú príležitosť na budovanie lojality a odlíšenie sa na trhu. Partnerstvo […]

Tri novinky VEEV ONE: od sviežich tónov až po klasiku

Za sviežou chuťou leta s podtónom ovocia vám nemusí byť smutno! Dospelí užívatelia sa potešia novinkám, ktoré prináša bezdymové zariadenie VEEV ONE. A sú rovno tri! Zmestí sa vám do vrecka, upúta dizajnom, cena je nízka a navyše oproti jednorazovým e-cigaretám sa dá opakovane používať. Hovoríme o bezdymovom zariadení v elegantnom prevedení VEEV ONE. Toto […]

Kapsuly sú späť: Novinky v rade Levia Pearl prinášajú zážitok z prekvapenia

Koniec leta nemusí byť vôbec nuda, naopak! Prebúdza zvedavosť, ale taktiež predstavuje zážitok z nových chutí! A tie sú tentoraz v znamení lesných plodov, exotického ovocia a mentolu. Stačí si vybrať podľa seba. IQOS prichádza s ďalšou novinkou – nikotínové náplne bez obsahu tabaku LEVIA sa rozšírili o ďalšie dve príchute Forest Pearl a Summer Pearl. […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

27. – 28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16. – 25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

Profily

Obchod očami Ľubice Gubovej, country manažérky Visa: Podnikatelia, ktorí neberú karty, prichádzajú až o tretinu zákazníkov

6. novembra 2025

Sean Culey: Nový maloobchodný svet bude vítať ľudí aj ich AI agenty

22. októbra 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
Newsletter

Prihláste sa na odber newslettera a majte každý týždeň vo svojej e-mailovej schránke prehľad o aktuálnom dianí v retaile.



© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok