logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Sieť potravin Fresh mini nájdu spotrebitelia už na všetkých čerpacích staniciach Dalioil. Táto...
  • Víťazi deviateho ročníka Programu podpory lokálnych komunít sú už známi. O tom, ktorých 26...
  • Obalový priemysel balancuje na tenkej hranici medzi čoraz prísnejšími reguláciami (PPWR), tlakom...
  • Človek varí večeru a zrazu zistí, že mu chýba cibuľa. Rýchlo na seba hodí kabát a uteká do...

Slováci si počas Vianoc doprajú, nakupujú však na poslednú chvíľu

17. decembra 2019
Správy 0
1763
Slováci si počas Vianoc doprajú, nakupujú však na poslednú chvíľu

Vianoce sú obľúbeným sviatkom Slovákov. Každá domácnosť má svoje vlastné zvyky a tradície. Kým v jednej si radi vychutnajú vône a chute najrôznejších druhov domáceho a exotického ovocia, druhá preferuje skôr vôňu škorice a vanilky z čerstvo upečeného pečiva. Vianočnému stolu aj naďalej kraľuje kapor, obľúbenou je však aj morka. Počas sviatkov si čoraz častejšie doprajeme exotiku a zdravšie alternatívy tradičných pokrmov.

Vianoce sú ideálnym časom na prípravu jedál, ktoré sa bežne počas roka nepripravujú. Niektoré jedlá sú pritom určené len pre špeciálne príležitosti. Slovenské Vianoce sú však ešte stále najmä oslavou národných tradícií.

Štedrovečernému stolu naďalej kraľuje kapor

„Vo väčšine rodín sú tradičným predjedlom oblátky s cesnakom a medom. Nasleduje vianočná polievka. Najčastejšie je to práve kapustnica, ale niekde sa podávajú aj strukovinové, hríbové alebo rybacie polievky. Hlavným jedlom býva vyprážaný kapor so zemiakovým šalátom. Ale nájdu sa aj rodiny, kde servírujú strukovinové prívarky či Ježiškovu kašičku,“ uviedla etnologička Katarína Nádaská. Zároveň dodáva, že v mnohých rodinách na štedrovečernom stole nechýba ani domáca vianočka, bábovka, štrúdľa a samozrejme zákusky, ktoré prenikli z mestského prostredia na vidiek po druhej svetovej vojne. Nesmie chýbať ani pohár dobrého vína alebo tuhší nápoj. Posledným chodom zvykne bývať sušené ovocie.

Informácie potvrdzuje i Kvetoslava Kirchnerová, hovorkyňa siete predajní Billa na Slovensku. Podľa štatistík predaja spoločnosti Billa možno potvrdiť, že pravdepodobne najobľúbenejším sviatočným jedlom na Štedrý deň je kapor, prípadne filé so zemiakovým šalátom. Tie miznú z pultov pred Vianocami ako prvé. „V posledných rokoch začali Slováci vyhľadávať porciovaného kapra, najmä nakrájané podkovičky, ktoré sa veľmi jednoducho pripravujú. Rastie aj záujem o lososa či pstruha. Ostatné druhy rýb sa na štedrovečernom stole objavujú len zriedka,“ vysvetľuje Kvetoslava Kirchnerová.

Nakupujeme prémiovejší sortiment a exotiku

Stoly plné dobrôt sú na Slovensku nielen počas Štedrého dňa, ale aj počas ďalších voľných dní. Ľudia zvyknú nakúpiť aj prémiovejší sortiment potravín. V lahôdkach sú to šunky a čerstvo krájané salámy s vysokým podielom mäsa. Zaujímavým trendom minulého roka je morka, ktorá sa stáva veľmi obľúbeným jedlom na druhý sviatok vianočný.

„Pri ovocí a zelenine sa dlhodobo najlepšie predávajú banány, jablká a mandarínky. Podľa záujmu to vyzerá tak ,že nemôžu chýbať na každom vianočnom stole. Stále viac sa však predáva aj avokádo, ananás a iné exotické ovocie ako karambola, pitahaya, kiwano, pepino, marakuja či grenadila. Práve preto máme posilnený aj sortiment exotického ovocia, na ktoré si Slováci stále viac zvykajú a čakajú ho na pultoch. Záujem rastie zároveň aj o novinky v oddelení pečiva, najmä o dezerty a koláčiky z netradičných druhov múky, ako sú špaldová, pohánková, tekvicová alebo maková. Novinkou pre tieto Vianoce bude aj vianočka s aróniou, teda jarabinou,“ tvrdí Kvetoslava Kirchnerová.

Predajne sa pripravujú na nápor zákazníkov

Podľa údajov z minulého roka si Slováci čoraz častejšie pripíjajú šampanským alebo proseccom. Výraznejšie sa zvyšuje aj dopyt po pive. V rámci nealkoholických nápojov sú najpredávanejšie minerálne vody, najmä magnéziové, nasledujú kolové a hroznové nealkoholické nápoje. Na  žiadnom stole počas Vianoc nemôžu chýbať ani oriešky. Najpopulárnejšie sú tradičné vlašské orechy a arašidy, ale v rámci ponuky rýchlo miznú aj všetky ostatné odrody vrátane tých exotickejších.

Aj napriek tomu, že sú Vianoce sviatkami pohody a pokoja, sa v obchodoch práve v týchto dňoch stretávajú zákazníci, ktorí si svoje nákupy nechávajú na poslednú chvíľu. „Zákazníkom odporúčame, aby s nákupmi potravín nečakali do poslednej chvíle a väčšinu zásob si zabezpečili už vopred. Napríklad trvanlivé potraviny je ideálne nakúpiť už skôr. V posledné dni potom bude stačiť dokúpiť už len čerstvý sortiment. Najväčší nápor zákazníkov očakávame v posledné tri dni pred Vianocami. Minulý rok bol pre predajne najsilnejší posledný deň pred sviatkami. V tomto roku pripadne posledný deň na pondelok po poslednej adventnej nedeli. Najväčší záujem zákazníkov preto očakávame práve cez víkend a najmä v pondelok,“ dodáva Kvetoslava Kirchnerová.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

15. – 19. 9. 2025, veľtrh Drinktec, Mníchov

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Michala Karcola, generálneho riaditeľa a konateľa XLSK Nábytok: Vybudovanie obchodného domu v Nitre je strategickým krokom

25. júna 2025

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok