logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Predajne potravín v obciach nie sú samozrejmosťou

17. decembra 2019
Správy 0
1555
Predajne potravín v obciach nie sú samozrejmosťou

Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) zisťovalo, aká je situácia dostupnosti potravín na vidieku. Z realizovaného prieskumu je zrejmé, že ani polovica malých obcí nemá predajňu potravín, ľudia sú odkázaní na nákupy v susednej obci alebo pomoc od príbuzných.

Prístup k základným potravinám v predajniach na vidieku je v prípade menších obcí zásadným problémom. Súvisí so znižovaním kvality života a zvyšovaním odkázanosti obyvateľov od alternatívneho zabezpečenia prístupu k potravinám.

Tlak na zabezpečenie potravín motivuje súkromníkov

V prípade obcí do 500 obyvateľov je až pre 82 % samospráv kamenná predajňa samozrejmosťou. Odlišná situácia je však v obciach do 250 obyvateľov, v rámci ktorých sa kamenná predajňa nachádza len v 46 %. Informuje o tom prieskum realizovaný ZMOS. Situáciu by bolo možné riešiť službou pojazdnej predajne, tú však v oboch veľkostných kategóriách využíva len 7 % obcí. Z prieskumu taktiež vyplýva, že 2,6 % obcí prevádzkuje predajňu potravín ako vlastnú. Tlak na zabezpečenie potravín v najmenších obciach motivuje k prevádzkovaniu vlastných prevádzok. Súkromné potraviny v týchto skupinách obcí preto prevádzkuje až 74,2 % prevádzkovateľov, pričom 28,9 % týchto predajní spadá do väčšej maloobchodnej siete.

Starostovia sú realisti

Potenciál vybudovania vlastných obecných predajní je podľa starostov značne obmedzený. Viac než polovica v prieskume totiž uviedla, že vzhľadom na nízky počet obyvateľov nie je ekonomicky možné udržať činnosť potravinovej predajne.

Väčšina starostov (65, 2 %) uvádza, že dostupnosť potravín by mala byť definovaná ako služba vo verejnom záujme. Domnievajú sa,  že tento problém by dokázala vyriešiť dotácia, prípadne iný finančný mechanizmus na prevádzku predajne potravín a nepotravinového tovaru, a to v prípade, ak by bol prevádzkovateľom súkromný podnikateľ. Inými slovami, finančná pomoc pre predajňu potravín by bola riešením pre 63 % opýtaných starostov dotknutých obcí.

V prípade vzniku predajne potravín v obci, majú starostovia v otázke sortimentu jasný názor. Preferujú pekárenské a mäsiarenské výrobky, chýbať by však nemalo ani ovocie a zelenina. V rámci drogistického tovaru by základnú osobnú drogériu v predajniach uvítalo 22,3 % starostov a čistiacu drogériu 17 % opýtaných.

Štart pre ďalšie aktivity

Prieskum bol realizovaný na reprezentatívnej vzorke 287 samospráv, ktoré tvorili najmenšie obce s počtom obyvateľov do 250 a do 500. Na Slovensku máme 1133 obcí, ktoré patria do spomínaných veľkostných kategórií a žije v nich viac ako 300 tisíc obyvateľov.

Výsledky prieskumu budú slúžiť ako základné podklady pre ďalšiu prácu v rámci národného projektu ZMOS s názvom Modernizácia miestnej územnej samosprávy, ktorý je realizovaný vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu v rámci Operačného programu Efektívna verejná správa.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera