
Český výrobca jogurtových výrobkov, spoločnosť Hollandia Karlovy Vary, je jedným z bojovníkov proti plastom i na českom a slovenskom trhu. Prvé zmeny v snahe o redukciu plastov sa týkajú odstránenia plastových viečok. V budúcnosti má Hollandia ambíciu využívať recyklovateľné plasty a znížiť počty farieb v dizajnoch téglikov.
V roku 2018 si Európska únia vymedzila cieľ zvýšiť objem recyklovateľného odpadu. Do roku 2025 musí byť zrecyklovaných 50 % obalových odpadov. Tento objem by mal zároveň dosiahnuť 55 % do roku 2030. Obal však musí byť v každom prípade k recyklácii vhodný. Známy je napríklad prípad PET fliaš, ktoré sú obalené zmršťovacou fóliou, čo recykláciu komplikuje. Napriek tomu je však tento materiál plastom, ktorý sa na recykláciu hodí najviac.
Prečo nie sú produkty balené v skle?
Problémom je najmä skutočnosť, že plastové obaly sú v potravinárstve používané z rôznych druhov plastov. Jogurtové tégliky predstavujú jednorazový plast. „Je dôležité si uvedomiť, že prioritnou funkciou každého potravinárskeho obalu na svete je ochrana produktu a ľudského zdravia. V prvom rade musí každý obal plniť tieto základné funkcie ochrany a bezpečnosti produktu podľa požiadaviek Európskeho úradu pre bezpečnosť potravín (EFSA). Ten sa zatiaľ vymedzuje proti použitiu plastových recyklátov pre priamy styk s potravinami, nakoľko tie zatiaľ neboli schválené pre priamy styk s potravinami,“ vysvetľuje Jan Škoda, corporate PR & marketing manager v spoločnosti Hollandia.
„Spotrebitelia nám často kladú otázku, prečo naše jogurty nie sú balené v skle. Avšak použitie sklenených obalov a ich prínos pre ekológiu nie je jednoznačný. Sklenený obal na 500 gramov jogurtu váži rovnako ako 34 téglikov na rovnakú hmotnosť produktu. Aktuálne prebieha na VŠCHT štúdia zameraná na záťaž životného prostredia vzhľadom na rôzne druhy obalov pomocou merania takzvanej uhlíkovej stopy CO2. Sklenené obaly sú násobne ťažšie, a preto aj nákladnejšie na prepravu. Zároveň je tiež dôležité, aby bol zaistený ich návrat do obehu, teda do továrne, kde budú opäť naplnené,“ tvrdí Jan Škoda.
Estetika vs. ekológia
Plastové viečka môžu byť iba dizajnovým prvkom, ktorý dotvára vzhľad téglika, alebo môžu plniť funkčnú úlohu, ako je to napríklad pri detských jogurtoch, kde sú pod viečkom rôzne sladkosti pre deti. Spoločnosť Hollandia sa vyjadrila, že vníma aktuálny spotrebiteľský trend ekologického správania a chce otestovať, či táto zmena bude mať i reálny dopad na predajné správanie. Spotrebiteľ totiž zatiaľ nakupuje prevažne očami, nie svojim ekologickým presvedčením. Prvým krokom spoločnosti je odstránenie prekrývajúcich plastových viečok vyrobených z polyethylénu. V súčasnosti spoločnosť pracuje taktiež na dizajne výrobkov. Pre potlač téglikov skúša technológiu ekologických farieb, ďalším krokom by mala byť recyklácia kartónov, ktoré sa používajú na preložky, v ktorých sú jogurty uskladnené pri ich distribúcii.