Hoci sa tradície menia, vianočné rituály sú jedným z najzachovanejších rodinných sviatkov po celé generácie. Možnosť, výber a dostupnosť produktov sú však dnes oveľa vyššie ako v minulosti. Kedysi sa počas Vianoc stáli rady na banány a mandarínky, dnes sa ich kúpa stala bežnou záležitosťou dokonca i prostredníctvom online nákupov.
Vianočné sviatky sú najexponovanejšími dňami v roku a pre mnohých dokážu byť prípravy, snaha vyhovieť prianiam blízkych, ako aj nákupy darčekov a potravín vyčerpajúce. Pri príležitosti tridsiateho výročia slobodných Vianoc realizovala spoločnosť Tesco prieskum na reprezentatívnej vzorke svojich viac ako tisíc zákazníkov. Zisťovala, aký význam pre nich majú Vianoce a akými zmenami postupom času prechádzali ich zvyklosti.
Väčšina domácností má umelý stromček
Symbolom slovenských Vianoc bol v minulosti betlehem. Tradícia vianočných stromčekov sa u nás rozšírila až začiatkom dvadsiateho storočia. Po roku 1989 k nám prenikali vplyvy iných kultúr, napríklad k tradičnému Ježiškovi pribudol Santa Claus. Podľa etnologicky Kornélie Jakubíkovej sa funkcia stromčeka menila a dnes má skôr esteticko-prestížnu funkciu. Zatiaľ čo ľudia v minulosti zdobili živé stromčeky, v súčasnosti má až 70 % domácností umelý stromček.
Výzdoba v hlavnej úlohe
Výzdoba sa menila podľa módnych trendov, ktorým sa postupne prispôsobovali aj vianočné ozdoby. Pred tridsiatimi rokmi nesmeli na stromčeku chýbať salónky, dnes sa zdobí skôr umelými, kúpenými alebo vlastnoručne vyrobenými ozdobami. Popularitu si získal adventný svietnik a fenoménom sa taktiež stala vonkajšia a vnútorná svetelná výzdoba. A práve výzdoba je podstatnou súčasťou Vianoc pre viac ako 83 % zákazníkov Tesca. „Minulé storočie bolo storočím slova, 21. storočie skôr storočím obrazu. Významnejšiu rolu zohráva výzdoba, investície do symbolicko-znakových predmetov, ako je adventný veniec, stromček, úprava stola, výzdoba exteriéru domu, svetielka na oknách či reťaze na balkónoch,“ tvrdí Kornélia Jakubíková.
Stálicou a nemennou tradíciou však v slovenských rodinách zostávajú návštevy príbuzných, čo potvrdilo až 72 % respondentov. Odpočinok a leňošenie počas Vianoc neustále získava na popularite, oproti roku 1989 vzrástlo na viac ako 80 %. Neodmysliteľnou súčasťou Vianoc je až pre 80 % respondentov sledovanie rozprávok v televízii.