logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Obchodníci a ochranárske združenia tlačia na producentov vajec

9. decembra 2019
Správy 0
1245
Obchodníci a ochranárske združenia tlačia na producentov vajec

Vajcia sú poslednou komoditou živočíšnej výroby, v ktorej je Slovensko takmer sebestačné. Domáca produkcia predstavuje 92 %, napriek tomu je však podiel na pultoch obchodných reťazcov na Slovensku výrazne nižší. Producenti vajec zaznamenávajú v posledných rokoch veľký tlak zahraničných obchodných reťazcov a ochranárskych združení na zvyšovanie ponuky vajec z podstielkových chovov. Požiadavka však nemá podporu v národnej ani európskej legislatíve.

V minulom roku sa na Slovensku vyprodukovalo 205 kusov vajec na obyvateľa. Spotreba vajec na obyvateľa zároveň dosiahla úroveň 224 kusov. Napriek skutočnosti, že v produkcii vajec sme takmer sebestační, sa v roku 2018 doviezlo viac ako 173 mliónov kusov vajec, čo predstavuje až 23 % objemu domácej produkcie. Prieskum realizovaný v roku 2019 Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou (SPPK) zistil, že na pultoch reťazcov na Slovensku je iba 74 % slovenských vajec. Ostatné vajcia pochádzajú zo zahraničia.

Lepšie životné podmienky pre nosnice

Únia hydinárov Slovenska (ÚHS) v posledných rokoch informuje o veľkom tlaku, ktorému čelia producenti vajec. Ten prichádza zo strany obchodných reťazcov a ochranárskych združení z dôvodu požiadavky zvyšovania ponuky vajec z podstielkových chovov. Viaceré zahraničné obchodné reťazce deklarovali, že do roku 2025 nebudú vo svojich prevádzkach predávať vajcia z klietkových chovov, a to aj napriek tomu, že tieto požiadavky nemajú žiadnu podporu v národnej ani európskej legislatíve.

Európska legislatíva prijala opatrenia na zmenu chovu nosníc iba pred niekoľkými rokmi. V rámci EÚ bolo nariadené, aby boli všetky konvenčné klietkové chovy od januára 2012 nahradené chovom nosníc v obohatených klietkach. Tým EÚ zabezpečila výrazne lepšie životné podmienky pre nosnice. Na rozdiel od mnohých krajín, slovenskí chovatelia nosníc tieto podmienky splnili. Požiadavka bola jasne definovaná v postačujúcom predstihu desiatich rokov. Rovnako dlhá doba však bola potrebná aj na výmenu technológií konvenčných klietok na obohatené klietky. Hoci boli z veľkej časti financované prostriedkami EÚ, do  zmeny chovu nosníc investovali slovenskí hydinári milióny eur. Nové systémy majú minimálnu životnosť na úrovni 20 rokov. Z toho dôvodu je pre všetkých chovateľov nosníc neefektívne meniť spôsob chovu pred uplynutím doby životnosti týchto technológií, pretože to výrazne predražuje produkciu vajec na Slovensku.

Na Slovensku neustále prevláda klietkový chov

ÚHS, rovnako ako aj slovenskí producenti vajec, považujú tento tlak zahraničných obchodných reťazcov za neopodstatnený. Na Slovensku ako aj v EÚ stále prevládajú klietkové chovy nosníc nad ostatnými spôsobmi chovu. Na Slovensku máme podiel klietkových chovov na úrovni 79 %, a to aj napriek tomu, že chovatelia začali už pred dvoma rokmi s rekonštrukciou klietkových chovov na voliérové, namiesto podstielkových. V niektorých krajinách však aj tento spôsob produkcie vajec postupne odmietajú.

Bez finančnej pomoci z prostriedkov EÚ, alebo štátnej pomoci na výmenu technológií, dokážu slovenskí producenti vajec zrealizovať zmenu spôsobu chovu iba v piatich percentách chovných priestorov ročne. Zmena si vyžaduje investície vo výške 47,3 miliónov eur, ktoré v súčasnej dobe a pri súčasnom vývoji cien za obdobie posledných osem rokov hydinársky sektor nemá k dispozícii.

Cena a kvalita ako jediné kritérium?

ÚHS vyjadruje k tlaku zahraničných obchodných reťazcov jasné stanovisko. Podľa nich nemá požiadavka žiadne kvalitatívne opodstatnenie. Ako dôvod uvádzajú, že kvalita a zloženie vajec nezávisí od spôsobu chovu nosníc. Podľa ÚHS preto nie je dôležité, či nosnica bola chovaná v obohatenej klietke, na podstielke, vo voliére alebo vo voľnom výbehu, pretože kvalitu a zloženie vajec ovplyvňuje iba krmivo, ktoré nosnica konzumuje. O kvalite života nosnice preto podľa ich vyjadrení vypovedajú dva základné údaje, a to počet znesených vajec a počet uhynutých nosníc. Zároveň dodávajú, že tieto ukazovatele sú v klietkových aj v alternatívnych chovoch porovnateľné.

Vajcia z klietkového chovu sú lacnejšie. V prípade porovnania balenia desiatich kusov vajec z jednotlivých spôsobov chovu, predstavuje balenie podstielkových vajec o 50 centov vyššiu sumu ako vajcia z klietkového chovu. Balenie vajec z voľného výbehu je minimálne o jedno euro drahšie a balenie vajec z ekochovu minimálne o 1,50 eur drahšie.

Aj napriek týmto argumentom však slovenskí chovatelia nosníc postupne realizujú rekonštrukcie chovu na voliérový systém chovu, ktorý je oproti klasickému podstielkovému chovu omnoho bezpečnejší z pohľadu kvality vajec, ako aj životných podmienok zvierat. ÚHS zastáva názor, že by zahraničné obchodné reťazce mali ponechať spotrebiteľovi možnosť slobodnej voľby, rovnako ako to praktizujú aj slovenské obchodné reťazce. Spotrebiteľ by tak mal nájsť na pultoch predajní všetky druhy vajec, aby si mohol kúpiť tie, ktoré si sám vyberie.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera