logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Nová predajňa v Záhorskej Bystrici pri Bratislave je spomedzi prevádzok Kauflandu jediná svojho...
  • Škandinávsky nábytkársky reťazec IKEA na slovenskom trhu znižuje ceny sortimentu naprieč...
  • Pre veľký záujem zákazníkov o slovenskú divinu reťazec Tesco rozširuje jej ponuku po troch...
  • Štvrtý ročník tejto unikátnej konferencie sa uskutoční 17. októbra v Hoteli Bratislava****....

Obchodníci a ochranárske združenia tlačia na producentov vajec

9. decembra 2019
Správy 0
1280
Obchodníci a ochranárske združenia tlačia na producentov vajec

Vajcia sú poslednou komoditou živočíšnej výroby, v ktorej je Slovensko takmer sebestačné. Domáca produkcia predstavuje 92 %, napriek tomu je však podiel na pultoch obchodných reťazcov na Slovensku výrazne nižší. Producenti vajec zaznamenávajú v posledných rokoch veľký tlak zahraničných obchodných reťazcov a ochranárskych združení na zvyšovanie ponuky vajec z podstielkových chovov. Požiadavka však nemá podporu v národnej ani európskej legislatíve.

V minulom roku sa na Slovensku vyprodukovalo 205 kusov vajec na obyvateľa. Spotreba vajec na obyvateľa zároveň dosiahla úroveň 224 kusov. Napriek skutočnosti, že v produkcii vajec sme takmer sebestační, sa v roku 2018 doviezlo viac ako 173 mliónov kusov vajec, čo predstavuje až 23 % objemu domácej produkcie. Prieskum realizovaný v roku 2019 Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou (SPPK) zistil, že na pultoch reťazcov na Slovensku je iba 74 % slovenských vajec. Ostatné vajcia pochádzajú zo zahraničia.

Lepšie životné podmienky pre nosnice

Únia hydinárov Slovenska (ÚHS) v posledných rokoch informuje o veľkom tlaku, ktorému čelia producenti vajec. Ten prichádza zo strany obchodných reťazcov a ochranárskych združení z dôvodu požiadavky zvyšovania ponuky vajec z podstielkových chovov. Viaceré zahraničné obchodné reťazce deklarovali, že do roku 2025 nebudú vo svojich prevádzkach predávať vajcia z klietkových chovov, a to aj napriek tomu, že tieto požiadavky nemajú žiadnu podporu v národnej ani európskej legislatíve.

Európska legislatíva prijala opatrenia na zmenu chovu nosníc iba pred niekoľkými rokmi. V rámci EÚ bolo nariadené, aby boli všetky konvenčné klietkové chovy od januára 2012 nahradené chovom nosníc v obohatených klietkach. Tým EÚ zabezpečila výrazne lepšie životné podmienky pre nosnice. Na rozdiel od mnohých krajín, slovenskí chovatelia nosníc tieto podmienky splnili. Požiadavka bola jasne definovaná v postačujúcom predstihu desiatich rokov. Rovnako dlhá doba však bola potrebná aj na výmenu technológií konvenčných klietok na obohatené klietky. Hoci boli z veľkej časti financované prostriedkami EÚ, do  zmeny chovu nosníc investovali slovenskí hydinári milióny eur. Nové systémy majú minimálnu životnosť na úrovni 20 rokov. Z toho dôvodu je pre všetkých chovateľov nosníc neefektívne meniť spôsob chovu pred uplynutím doby životnosti týchto technológií, pretože to výrazne predražuje produkciu vajec na Slovensku.

Na Slovensku neustále prevláda klietkový chov

ÚHS, rovnako ako aj slovenskí producenti vajec, považujú tento tlak zahraničných obchodných reťazcov za neopodstatnený. Na Slovensku ako aj v EÚ stále prevládajú klietkové chovy nosníc nad ostatnými spôsobmi chovu. Na Slovensku máme podiel klietkových chovov na úrovni 79 %, a to aj napriek tomu, že chovatelia začali už pred dvoma rokmi s rekonštrukciou klietkových chovov na voliérové, namiesto podstielkových. V niektorých krajinách však aj tento spôsob produkcie vajec postupne odmietajú.

Bez finančnej pomoci z prostriedkov EÚ, alebo štátnej pomoci na výmenu technológií, dokážu slovenskí producenti vajec zrealizovať zmenu spôsobu chovu iba v piatich percentách chovných priestorov ročne. Zmena si vyžaduje investície vo výške 47,3 miliónov eur, ktoré v súčasnej dobe a pri súčasnom vývoji cien za obdobie posledných osem rokov hydinársky sektor nemá k dispozícii.

Cena a kvalita ako jediné kritérium?

ÚHS vyjadruje k tlaku zahraničných obchodných reťazcov jasné stanovisko. Podľa nich nemá požiadavka žiadne kvalitatívne opodstatnenie. Ako dôvod uvádzajú, že kvalita a zloženie vajec nezávisí od spôsobu chovu nosníc. Podľa ÚHS preto nie je dôležité, či nosnica bola chovaná v obohatenej klietke, na podstielke, vo voliére alebo vo voľnom výbehu, pretože kvalitu a zloženie vajec ovplyvňuje iba krmivo, ktoré nosnica konzumuje. O kvalite života nosnice preto podľa ich vyjadrení vypovedajú dva základné údaje, a to počet znesených vajec a počet uhynutých nosníc. Zároveň dodávajú, že tieto ukazovatele sú v klietkových aj v alternatívnych chovoch porovnateľné.

Vajcia z klietkového chovu sú lacnejšie. V prípade porovnania balenia desiatich kusov vajec z jednotlivých spôsobov chovu, predstavuje balenie podstielkových vajec o 50 centov vyššiu sumu ako vajcia z klietkového chovu. Balenie vajec z voľného výbehu je minimálne o jedno euro drahšie a balenie vajec z ekochovu minimálne o 1,50 eur drahšie.

Aj napriek týmto argumentom však slovenskí chovatelia nosníc postupne realizujú rekonštrukcie chovu na voliérový systém chovu, ktorý je oproti klasickému podstielkovému chovu omnoho bezpečnejší z pohľadu kvality vajec, ako aj životných podmienok zvierat. ÚHS zastáva názor, že by zahraničné obchodné reťazce mali ponechať spotrebiteľovi možnosť slobodnej voľby, rovnako ako to praktizujú aj slovenské obchodné reťazce. Spotrebiteľ by tak mal nájsť na pultoch predajní všetky druhy vajec, aby si mohol kúpiť tie, ktoré si sám vyberie.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023

Albena Georgievová, prevádzková riaditeľka, Billa Slovensko: Každá privátna značka má svoju misiu

15. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera