logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Nová predajňa v Záhorskej Bystrici pri Bratislave je spomedzi prevádzok Kauflandu jediná svojho...
  • Škandinávsky nábytkársky reťazec IKEA na slovenskom trhu znižuje ceny sortimentu naprieč...
  • Pre veľký záujem zákazníkov o slovenskú divinu reťazec Tesco rozširuje jej ponuku po troch...
  • Štvrtý ročník tejto unikátnej konferencie sa uskutoční 17. októbra v Hoteli Bratislava****....

Mikuláš a advent v znamení sladkostí. Nakupujeme „férovú čokoládu“?

4. decembra 2019
Správy 0
2755
Mikuláš a advent v znamení sladkostí. Nakupujeme „férovú čokoládu“?

Vianoce sú spolu s Veľkou nocou pre obchodníkov jedným z vrcholov, pokiaľ ide o predaj čokoládových výrobkov. Stále väčšie množstvo čokolády, ktoré sa predá na slovenskom trhu, má už dnes pritom certifikáciou Fairtrade, ktorá svojim pestovateľom zaručuje minimálne výkupné ceny a príplatky. Od roku 2015 predaj týchto výrobkov na Slovensku vzrástol viac než päťnásobne.

Spotreba fairtradového kakaa na slovenskom trhu vzrástla v roku 2018 o 170 %, predalo sa 658 ton, a to prevažne vo forme čokolády a cukroviniek. Ide o pokračujúci dôsledok zavedenia Fairtrade programu pre kakao, ktorý funguje už od roku 2014.

Fairtrade výrobky nájdete aj v obchodných reťazcoch

Certifikácia Fairtrade spracovateľom zjednodušuje podmienky pri výrobe produktov z fairtradového kakaa a pestovateľom kakaa tak dáva viac príležitostí na uplatnenie ich produkcie. Vďaka tomu sa výrobky s fairtradovým kakaom uplatňujú stále viac aj vo veľkých obchodných reťazcoch. Lídrom v oblasti fairtradového kakaa je aktuálne spoločnosť Lidl, ktorá počas vlaňajška predala výrobky vyrobené z 265 ton kakaových bôbov a predaje oproti roku 2017 tak zvýšila o vyše 170 %. „Podiel výrobkov s trvalo udržateľnou certifikáciou má v našom sortimente rastúcu tendenciu. Za minulý rok mali výrobky predané v Lidli dvadsaťsedempercentný podiel na celkovom fairtradovom príspevku zo Slovenska. Počas vianočných a veľkonočných sviatkov disponuje certifikáciou Fairtrade väčšina výrobkov,“ vysvetľuje Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie Lidl Slovenská republika.

Nárast však zaznamenala aj spoločnosť Kaufland, a to v objeme 100 ton, čo predstavuje nárast 23 %. „Pre nás je dôležité, aby sme boli zodpovední v každej oblasti, v ktorej pôsobíme. Preto sa snažíme neustále rozširovať sortiment zodpovedných produktov, ktoré sú vyrábané s ohľadom na životné prostredie a zabezpečujú férový prístup k ľuďom všade na svete,“ tvrdí Lucia Langová, vedúca úseku Firemnej komunikácie, Kaufland Slovenská republika.

Tretím najväčším predajcom fairtradového kakaa na slovenskom trhu bola vlani spoločnosť Gunz, ktorá vyrobila cukrovinky z 57 ton kakaových bôbov. Medzi ďalších významných predajcov patria aj spoločnosti WAWI Schokolade, Hans Riegelein a Ben&Jerry´s.

Čokoláda sa predáva, pestovanie kakaa však lukratívne nie je

„Čím viac výrobkov s certifikáciou Fairtrade sa na trhu uplatní, tým väčšie množstvo surovín môžu pestovatelia predať za podmienok Fairtrade – teda za cenu, ktorá skutočne pokrýva náklady pestovania vrátane ich práce. Pri kakau ide najmä o pestovateľov z chudobných krajín západnej Afriky, ako sú Ghana alebo Pobrežie slonoviny,“ vysvetľuje riaditeľka Fairtrade Česko a Slovensko Hana Malíková.

Konkrétne v západoafrickom Pobreží slonoviny pracuje približne jeden milión pestovateľov a krajina je s produkciou takmer dva milióny ton kakaa ročne najväčším producentom tejto komodity na svete. Pestovanie kakaa však nie je veľmi lukratívne. Podľa výskumov si pestovateľ v Pobreží slonoviny zarobí priemerne denne menej než 1 USD, čo je takmer trikrát menej, než by potreboval na dôstojný život. Medzi problémy spojené s pestovaním kakaa ďalej okrem chudoby patrí detská práca, ničenie dažďových pralesov alebo odliv mladých ľudí z poľnohospodárskych oblastí do miest alebo k výnosnejším, no najmenej problematickým aktivitám, akou je napríklad ťažba zlata.

Čo sa skrýva pod označením Fairtrade?

Známka označuje výrobky, ktoré spĺňajú sociálne, ekonomické a environmentálne štandardy nastavené medzinárodnou organizáciou Fairtrade International. Zákazníkov informuje o tom, že pestovatelia dostali za svoju prácu spravodlivú a stabilnú výkupnú cenu, ktorá pokrýva náklady na udržateľné pestovanie. Nákupom výrobkov s týmto označením tak zákazníci prispievajú k zlepšovaniu životných podmienok drobných pestovateľov v krajinách globálneho Juhu. Okrem výkupnej ceny pestovatelia dostávajú ešte fairtradový príplatok, ktorý môžu použiť na investície do rozvoja svojich fariem a komunít.

Na Slovensku je Fairtrade platformou organizácií občianskej spoločnosti, ktoré sa zaoberajú etikou obchodu, globálnym rozvojom a udržateľnou spotrebou či ochranou životného prostredia a ľudských práv.

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023

Albena Georgievová, prevádzková riaditeľka, Billa Slovensko: Každá privátna značka má svoju misiu

15. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera