logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Portál miestopredaja.sk v spolupráci so spoločnosťou ppm factum vyhlásil víťaza súťaže P.O.P....
  • Program Slovensko platí kartou od spoločnosti Visa je zameraný na podporu malých a stredných...
  • Správa, že spoločnosť Woolworth otvorila prvú predajňu na Slovensku v bratislavskom nákupnom...
  • V poslednom období reťazce skupiny Schwarz Lidl a Kaufland experimentujú s konceptom „tichých...

Mikuláš a advent v znamení sladkostí. Nakupujeme „férovú čokoládu“?

4. decembra 2019
Správy 0
3485
Mikuláš a advent v znamení sladkostí. Nakupujeme „férovú čokoládu“?

Vianoce sú spolu s Veľkou nocou pre obchodníkov jedným z vrcholov, pokiaľ ide o predaj čokoládových výrobkov. Stále väčšie množstvo čokolády, ktoré sa predá na slovenskom trhu, má už dnes pritom certifikáciou Fairtrade, ktorá svojim pestovateľom zaručuje minimálne výkupné ceny a príplatky. Od roku 2015 predaj týchto výrobkov na Slovensku vzrástol viac než päťnásobne.

Spotreba fairtradového kakaa na slovenskom trhu vzrástla v roku 2018 o 170 %, predalo sa 658 ton, a to prevažne vo forme čokolády a cukroviniek. Ide o pokračujúci dôsledok zavedenia Fairtrade programu pre kakao, ktorý funguje už od roku 2014.

Fairtrade výrobky nájdete aj v obchodných reťazcoch

Certifikácia Fairtrade spracovateľom zjednodušuje podmienky pri výrobe produktov z fairtradového kakaa a pestovateľom kakaa tak dáva viac príležitostí na uplatnenie ich produkcie. Vďaka tomu sa výrobky s fairtradovým kakaom uplatňujú stále viac aj vo veľkých obchodných reťazcoch. Lídrom v oblasti fairtradového kakaa je aktuálne spoločnosť Lidl, ktorá počas vlaňajška predala výrobky vyrobené z 265 ton kakaových bôbov a predaje oproti roku 2017 tak zvýšila o vyše 170 %. „Podiel výrobkov s trvalo udržateľnou certifikáciou má v našom sortimente rastúcu tendenciu. Za minulý rok mali výrobky predané v Lidli dvadsaťsedempercentný podiel na celkovom fairtradovom príspevku zo Slovenska. Počas vianočných a veľkonočných sviatkov disponuje certifikáciou Fairtrade väčšina výrobkov,“ vysvetľuje Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie Lidl Slovenská republika.

Nárast však zaznamenala aj spoločnosť Kaufland, a to v objeme 100 ton, čo predstavuje nárast 23 %. „Pre nás je dôležité, aby sme boli zodpovední v každej oblasti, v ktorej pôsobíme. Preto sa snažíme neustále rozširovať sortiment zodpovedných produktov, ktoré sú vyrábané s ohľadom na životné prostredie a zabezpečujú férový prístup k ľuďom všade na svete,“ tvrdí Lucia Langová, vedúca úseku Firemnej komunikácie, Kaufland Slovenská republika.

Tretím najväčším predajcom fairtradového kakaa na slovenskom trhu bola vlani spoločnosť Gunz, ktorá vyrobila cukrovinky z 57 ton kakaových bôbov. Medzi ďalších významných predajcov patria aj spoločnosti WAWI Schokolade, Hans Riegelein a Ben&Jerry´s.

Čokoláda sa predáva, pestovanie kakaa však lukratívne nie je

„Čím viac výrobkov s certifikáciou Fairtrade sa na trhu uplatní, tým väčšie množstvo surovín môžu pestovatelia predať za podmienok Fairtrade – teda za cenu, ktorá skutočne pokrýva náklady pestovania vrátane ich práce. Pri kakau ide najmä o pestovateľov z chudobných krajín západnej Afriky, ako sú Ghana alebo Pobrežie slonoviny,“ vysvetľuje riaditeľka Fairtrade Česko a Slovensko Hana Malíková.

Konkrétne v západoafrickom Pobreží slonoviny pracuje približne jeden milión pestovateľov a krajina je s produkciou takmer dva milióny ton kakaa ročne najväčším producentom tejto komodity na svete. Pestovanie kakaa však nie je veľmi lukratívne. Podľa výskumov si pestovateľ v Pobreží slonoviny zarobí priemerne denne menej než 1 USD, čo je takmer trikrát menej, než by potreboval na dôstojný život. Medzi problémy spojené s pestovaním kakaa ďalej okrem chudoby patrí detská práca, ničenie dažďových pralesov alebo odliv mladých ľudí z poľnohospodárskych oblastí do miest alebo k výnosnejším, no najmenej problematickým aktivitám, akou je napríklad ťažba zlata.

Čo sa skrýva pod označením Fairtrade?

Známka označuje výrobky, ktoré spĺňajú sociálne, ekonomické a environmentálne štandardy nastavené medzinárodnou organizáciou Fairtrade International. Zákazníkov informuje o tom, že pestovatelia dostali za svoju prácu spravodlivú a stabilnú výkupnú cenu, ktorá pokrýva náklady na udržateľné pestovanie. Nákupom výrobkov s týmto označením tak zákazníci prispievajú k zlepšovaniu životných podmienok drobných pestovateľov v krajinách globálneho Juhu. Okrem výkupnej ceny pestovatelia dostávajú ešte fairtradový príplatok, ktorý môžu použiť na investície do rozvoja svojich fariem a komunít.

Na Slovensku je Fairtrade platformou organizácií občianskej spoločnosti, ktoré sa zaoberajú etikou obchodu, globálnym rozvojom a udržateľnou spotrebou či ochranou životného prostredia a ľudských práv.

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Nepremeškajte októbrové VEEVobranie. Máte možnosť vyhrať víkend vo vinici

Potulky po vinohradoch už neodmysliteľne patria k jeseni. Október v znamení skvelých výhier, ale taktiež ako príležitosť zamyslieť sa, kde končí elektroodpad. Zapojte sa aj vy a užite si bezdymové VEEVobranie. Tentoraz nebudeme zbierať hrozno, aj keď vinice neminieme. V rámci októbra sa dospelí užívatelia bezdymových zariadení VEEV môžu zapojiť do zaujímavej aktivity s názvom […]

ZYN ponúka slobodu v užívaní, komfort a alternatívu

Pohodlný zážitok bez dymu? Nikotínové vrecúška ZYN s novou príchuťou Spearmint a novými variantami Black Cherry a Cool Mint ponúkajú diskrétnosť, viac slobody užívania a sú bez zápachu. Nechýba ani rozšírené portfólio rady Mini Dry. Vrecúška ZYN si postupne nachádzajú cestu u dospelých užívateľov menej rizikových bezdymových alternatív už aj na Slovensku. Nezanechávajú cigaretový zápach, […]

Personalizácia v logistike e-commerce – prípadová štúdia FM Logistic a Lindt

Personalizácia produktov sa čoraz viac rozširuje aj mimo oblasti odevného, klenotníckeho a kozmetického priemyslu. Tento trend rýchlo rastie aj v potravinárskom sektore, kde spotrebitelia očakávajú, že si budú môcť vytvoriť produkty prispôsobené ich individuálnym preferenciám. To predstavuje náročnú výzvu pre výrobcov, ale zároveň aj veľkú príležitosť na budovanie lojality a odlíšenie sa na trhu. Partnerstvo […]

Tri novinky VEEV ONE: od sviežich tónov až po klasiku

Za sviežou chuťou leta s podtónom ovocia vám nemusí byť smutno! Dospelí užívatelia sa potešia novinkám, ktoré prináša bezdymové zariadenie VEEV ONE. A sú rovno tri! Zmestí sa vám do vrecka, upúta dizajnom, cena je nízka a navyše oproti jednorazovým e-cigaretám sa dá opakovane používať. Hovoríme o bezdymovom zariadení v elegantnom prevedení VEEV ONE. Toto […]

Kapsuly sú späť: Novinky v rade Levia Pearl prinášajú zážitok z prekvapenia

Koniec leta nemusí byť vôbec nuda, naopak! Prebúdza zvedavosť, ale taktiež predstavuje zážitok z nových chutí! A tie sú tentoraz v znamení lesných plodov, exotického ovocia a mentolu. Stačí si vybrať podľa seba. IQOS prichádza s ďalšou novinkou – nikotínové náplne bez obsahu tabaku LEVIA sa rozšírili o ďalšie dve príchute Forest Pearl a Summer Pearl. […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

13. – 14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

27. – 28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16. – 25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

Profily

Obchod očami Ľubice Gubovej, country manažérky Visa: Podnikatelia, ktorí neberú karty, prichádzajú až o tretinu zákazníkov

6. novembra 2025

Sean Culey: Nový maloobchodný svet bude vítať ľudí aj ich AI agenty

22. októbra 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
Newsletter

Prihláste sa na odber newslettera a majte každý týždeň vo svojej e-mailovej schránke prehľad o aktuálnom dianí v retaile.



© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok