logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Organizátor Czech & Slovak Sustainability Summit, skupina ATOZ, zverejnil kompletný program...
  • Snažíte sa, aby ste prilákali stále nových zákazníkov do svojej predajne a tým zvýšili svoje...
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...

Mikuláš a advent v znamení sladkostí. Nakupujeme „férovú čokoládu“?

4. decembra 2019
Správy 0
2527
Mikuláš a advent v znamení sladkostí. Nakupujeme „férovú čokoládu“?

Vianoce sú spolu s Veľkou nocou pre obchodníkov jedným z vrcholov, pokiaľ ide o predaj čokoládových výrobkov. Stále väčšie množstvo čokolády, ktoré sa predá na slovenskom trhu, má už dnes pritom certifikáciou Fairtrade, ktorá svojim pestovateľom zaručuje minimálne výkupné ceny a príplatky. Od roku 2015 predaj týchto výrobkov na Slovensku vzrástol viac než päťnásobne.

Spotreba fairtradového kakaa na slovenskom trhu vzrástla v roku 2018 o 170 %, predalo sa 658 ton, a to prevažne vo forme čokolády a cukroviniek. Ide o pokračujúci dôsledok zavedenia Fairtrade programu pre kakao, ktorý funguje už od roku 2014.

Fairtrade výrobky nájdete aj v obchodných reťazcoch

Certifikácia Fairtrade spracovateľom zjednodušuje podmienky pri výrobe produktov z fairtradového kakaa a pestovateľom kakaa tak dáva viac príležitostí na uplatnenie ich produkcie. Vďaka tomu sa výrobky s fairtradovým kakaom uplatňujú stále viac aj vo veľkých obchodných reťazcoch. Lídrom v oblasti fairtradového kakaa je aktuálne spoločnosť Lidl, ktorá počas vlaňajška predala výrobky vyrobené z 265 ton kakaových bôbov a predaje oproti roku 2017 tak zvýšila o vyše 170 %. „Podiel výrobkov s trvalo udržateľnou certifikáciou má v našom sortimente rastúcu tendenciu. Za minulý rok mali výrobky predané v Lidli dvadsaťsedempercentný podiel na celkovom fairtradovom príspevku zo Slovenska. Počas vianočných a veľkonočných sviatkov disponuje certifikáciou Fairtrade väčšina výrobkov,“ vysvetľuje Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie Lidl Slovenská republika.

Nárast však zaznamenala aj spoločnosť Kaufland, a to v objeme 100 ton, čo predstavuje nárast 23 %. „Pre nás je dôležité, aby sme boli zodpovední v každej oblasti, v ktorej pôsobíme. Preto sa snažíme neustále rozširovať sortiment zodpovedných produktov, ktoré sú vyrábané s ohľadom na životné prostredie a zabezpečujú férový prístup k ľuďom všade na svete,“ tvrdí Lucia Langová, vedúca úseku Firemnej komunikácie, Kaufland Slovenská republika.

Tretím najväčším predajcom fairtradového kakaa na slovenskom trhu bola vlani spoločnosť Gunz, ktorá vyrobila cukrovinky z 57 ton kakaových bôbov. Medzi ďalších významných predajcov patria aj spoločnosti WAWI Schokolade, Hans Riegelein a Ben&Jerry´s.

Čokoláda sa predáva, pestovanie kakaa však lukratívne nie je

„Čím viac výrobkov s certifikáciou Fairtrade sa na trhu uplatní, tým väčšie množstvo surovín môžu pestovatelia predať za podmienok Fairtrade – teda za cenu, ktorá skutočne pokrýva náklady pestovania vrátane ich práce. Pri kakau ide najmä o pestovateľov z chudobných krajín západnej Afriky, ako sú Ghana alebo Pobrežie slonoviny,“ vysvetľuje riaditeľka Fairtrade Česko a Slovensko Hana Malíková.

Konkrétne v západoafrickom Pobreží slonoviny pracuje približne jeden milión pestovateľov a krajina je s produkciou takmer dva milióny ton kakaa ročne najväčším producentom tejto komodity na svete. Pestovanie kakaa však nie je veľmi lukratívne. Podľa výskumov si pestovateľ v Pobreží slonoviny zarobí priemerne denne menej než 1 USD, čo je takmer trikrát menej, než by potreboval na dôstojný život. Medzi problémy spojené s pestovaním kakaa ďalej okrem chudoby patrí detská práca, ničenie dažďových pralesov alebo odliv mladých ľudí z poľnohospodárskych oblastí do miest alebo k výnosnejším, no najmenej problematickým aktivitám, akou je napríklad ťažba zlata.

Čo sa skrýva pod označením Fairtrade?

Známka označuje výrobky, ktoré spĺňajú sociálne, ekonomické a environmentálne štandardy nastavené medzinárodnou organizáciou Fairtrade International. Zákazníkov informuje o tom, že pestovatelia dostali za svoju prácu spravodlivú a stabilnú výkupnú cenu, ktorá pokrýva náklady na udržateľné pestovanie. Nákupom výrobkov s týmto označením tak zákazníci prispievajú k zlepšovaniu životných podmienok drobných pestovateľov v krajinách globálneho Juhu. Okrem výkupnej ceny pestovatelia dostávajú ešte fairtradový príplatok, ktorý môžu použiť na investície do rozvoja svojich fariem a komunít.

Na Slovensku je Fairtrade platformou organizácií občianskej spoločnosti, ktoré sa zaoberajú etikou obchodu, globálnym rozvojom a udržateľnou spotrebou či ochranou životného prostredia a ľudských práv.

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Czech & Slovak Sustainability Summit predstavuje kompletný konferenčný program

Organizátor Czech & Slovak Sustainability Summit, skupina ATOZ, zverejnil kompletný program prvého ročníka summitu, ktorý sa uskutoční 20. apríla 2023 v kongresovom centre WPP Campus v Prahe. V dopoludňajšom programe vystúpia špičkoví odborníci na udržateľnosť s inšpiratívnymi prezentáciami a panelovými diskusiami na rôzne témy súvisiace s udržateľnosťou a podnikaním. V popoludňajšom programe bude predstavených 12 […]
Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera