logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Nová predajňa v Záhorskej Bystrici pri Bratislave je spomedzi prevádzok Kauflandu jediná svojho...
  • Škandinávsky nábytkársky reťazec IKEA na slovenskom trhu znižuje ceny sortimentu naprieč...
  • Pre veľký záujem zákazníkov o slovenskú divinu reťazec Tesco rozširuje jej ponuku po troch...
  • Štvrtý ročník tejto unikátnej konferencie sa uskutoční 17. októbra v Hoteli Bratislava****....

Potravinárska komora Slovenska upozorňuje na krízu potravinovej sebestačnosti

3. decembra 2019
Správy 0
1622
Potravinárska komora Slovenska upozorňuje na krízu potravinovej sebestačnosti

Dovoz zahraničných potravín sa neustále zvyšuje, na Slovensku máme nedostatočnú podporu potravinárskej výroby, podnikateľské prostredie sa zhoršuje. Potravinárska komora Slovenska (PKS) uvádza dôvody, pre ktoré je na pultoch obchodov čoraz nižší podiel slovenských potravín. Podľa PKS dnes potravinári bojujú o prežitie.

Slovenské potravinárstvo prešlo za posledných tridsať rokov výraznými zmenami. Vstupom Slovenska do Európskej únie sa uvoľnil trh pre zahraničné výrobky a naopak, vytvorili sa podmienky pre vývoz slovenských potravín do zahraničia. Prezident PKS Daniel Poturnay tvrdí, že potravinári v súčasnosti doslova bojujú o prežitie. Na zvrátenie nepriaznivého stavu PKS navrhuje strategické priority, ktoré by si mala osvojiť budúca vláda a aplikovať ich v príslušnej legislatíve.

Produkcia potravín nahradená dovozom

Slovensko podľa vyjadrení PKS nevyužíva svoj vysoký potenciál potravinárskeho priemyslu, ako je tomu vo viac ako polovici štátov Európskej únie. V hrubej produkcii potravín, nápojov a tabakových výrobkov sa naopak nachádzame na chvoste európskych krajín. V porovnaní so štátmi s podobným počtom obyvateľov možno badať skutočne veľké rozdiely. Dánsko má takmer päťnásobne vyššiu produkciu a Írsko až sedemnásobne vyššiu produkciu potravín. V porovnaní s rokom 2015  u nás došlo k zásadnému zníženiu výroby potravín a nápojov, a to o 0,735 mld. eur. Na druhej strane bol výpadok produkcie nahradený zvýšeným dovozom potravinárskych výrobkov, ktorý oproti roku 2015 narástol o 1,216 mld. eur. Za jeden z hlavných dôvodov potravinovej nesebestačnosti Slovenska považuje PKS najmä podfinancovanie potravinárskeho priemyslu, k čomu došlo najmä dôsledkom presunutia finančných prostriedkov určených pre spracovateľský priemysel prvovýrobcom.

Potravinársky priemysel je podľa PKS najslabším a najmenej podporovaným článkom potravinovej vertikály. Dlhodobo nepatrí medzi príjemcov štátnej pomoci, pričom finančná pomoc pre potravinárov prišla až v štátnom rozpočte pre rok 2019. Bez fungujúceho potravinárskeho priemyslu budú poľnohospodárske podniky odkázané  vyvážať svoju produkciu do zahraničia bez pridanej hodnoty, bez stabilných odberateľských vzťahov s domácimi spracovateľmi, čo môže potravinovú sebestačnosť ešte väčšmi narušiť. V prípade, že nastanú potravinové krízy, ktoré môžu mať devastačný účinok na príslušné odvetvia a prinútia predajcov potravín vyhľadávať alternatívne zdroje dodávok za účelom pokrytia domácej spotreby, môže byť práve potravinová sebestačnosť v tomto smere kľúčovou.

Nevyhnutnosť legislatívnych zmien a podpora konkurencieschopnosti

Pre ďalší rozvoj výroby potravín na Slovensku je podľa vyjadrení PKS nevyhnutné vytvoriť potravinovú stratégiu, ktorá by mala viesť k posilneniu konkurencieschopnosti tohto odvetvia, odrážať aktuálny vývoj v stravovaní obyvateľstva a zavádzaní digitalizácie a cirkulárnej ekonomiky. Zároveň by tým malo dôjsť k zachovaniu súčasných a vytvoreniu nových pracovných miest. Nevyhnutným krokom v tomto smere sú zároveň i legislatívne zmeny. PKS navrhuje pripraviť zákon o štátnej pomoci, ktorý by mal pracovať s konkrétnymi nástrojmi štátnej pomoci v potravinárstve a zabezpečil by pružné rozhodovanie o poskytnutí štátnej pomoci podľa aktuálnej potreby. Schéma štátnej pomoci by mala zahŕňať podporu nákupu technológií a energetického hospodárstva, podporu zvozu surovín a zníženie emisnej stopy, zároveň by však podporovala ekologické spracovanie odpadu z potravín. PKS rovnako navrhuje každoročné vyčlenenie čiastky v hodnote 50 miliónov eur zo štátneho rozpočtu a vytvorenie úverového programu pre potravinársky priemysel.

Zlepšenie súčasného stavu v potravinárskom sektore by podľa vyjadrení PKS mohlo spôsobiť i celoplošné zníženie DPH na všetky potraviny, a to na úroveň 10 %. Navyše navrhuje nezvyšovať už existujúce daňové zaťaženia podnikateľov a rovnako ani náklady výrobcov potravín zavádzaním špeciálnych daní.

PKS považuje za nevyhnutný krok aj podporu konkurencieschopnosti výrobcov potravín, a to doma i v zahraničí. Prostriedkom na podporu by mala byť práve účasť potravinárskych podnikov na významných národných a medzinárodných výstavách a veľtrhoch, podpora proexportných aktivít zameraných na získavanie nových trhov a odbytových kanálov. Potravinársky priemysel, rovnako ako i iné odvetvia hospodárstva, zápasí s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily a zvyšujúcim sa vekovým priemerom zamestnancov. Z toho dôvodu bude do budúcna nevyhnutné vyčleniť finančné prostriedky z verejných zdrojov na adaptáciu potravinárskych podnikov a zvýšenie kvality školstva na Slovensku.

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023

Albena Georgievová, prevádzková riaditeľka, Billa Slovensko: Každá privátna značka má svoju misiu

15. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera