
V jesenných a zimných mesiacoch sa zvyšuje konzumácia najobľúbenejšieho teplého nápoja – kávy. Popularita tejto kategórie sa prejavila aj v náraste jej medziročnej spotreby. Slovenskí spotrebitelia si v posledných rokoch za prémiové segmenty radi priplatia a kávu si začínajú viac vychutnávať z čerstvo pomletých kávových zrniek. Rýchly spôsob života tiež prispieva k záujmu o kávové kapsule.
Podľa aktuálnych údajov spoločnosti Nielsen Slováci v maloobchode nakúpia okolo 10 700 ton kávy. Spotreba medziročne vzrástla o dve percentá. K najsilnejším mesiacom patrí už november, na čele predajov kávy je však v posledných dvoch rokoch najmä sviatočný december. Celoročné tržby za posledný rok dosiahli 143 miliónov eur, čím sa káva zaradila medzi desať obratovo najvýznamnejších kategórií balených potravín.
Mletá káva je stále najobľúbenejšia, svojich priaznivcov však stráca
Najpredávanejším typom v maloobchode ostáva mletá káva. Jej celoročný objem predaja dosahuje okolo 5300 ton, čo je necelá polovica z celkového objemu predaja kávy. Toto prvenstvo je nemenné počas posledných rokov, pod čo sa okrem dostupnosti podpisuje aj nižšia priemerná cena ako väčšina typov kávy. Avšak z roka na rok výraznejšie posilňujú svoje postavenie iné typy káv, čím mletá káva stráca svojich skalných priaznivcov. Jej spotreba medziročne klesla o tri percentá, čo predstavuje stratu až 141 ton. Druhým najobľúbenejším typom je čistá instantná káva. Spotrebovalo sa jej takmer 2200 ton a jej pätinový podiel z koláča ostal v poslednom roku nemenný.
Najväčším skokanom v rýchlosti rastu objemu je zrnková káva
Kávové špeciality, napríklad typu tri v jednom alebo capuccino, si zatiaľ udržiavajú stabilnú tretiu priečku. K najväčším zmenám však podľa prieskumu spoločnosti Nielsen došlo práve pri zrnkovej káve. Chute spotrebiteľov i dopyt po kvalite, ktorú majú spojenú s pitím lahodného nápoja pripraveného z čerstvo pomletej kávy, sa menia. A to nielen v kaviarňach, ale aj v prostredí domova. Prvýkrát zrnková káva prekročila v poslednom roku hranicu tisíc ton až na úroveň 1229 ton. Stala sa dokonca skokanom roka v rýchlosti rastu, keď spomedzi všetkých typov kávy dokázala najrýchlejšie navýšiť celkové objemy. Slováci jej nakúpili o tretinu viac ako rok predtým, čo predstavuje navýšenie o viac ako 300 ton ročne. Rastúcu obľúbenosť reflektuje aj skutočnosť, že za posledné tri roky došlo k navýšeniu predaja zrnkovej kávy v objeme viac ako o polovicu. Dopomohli k tomu pol kilogramové alebo aj kilogramové balenia viacerých výrobcov, avšak v nákupných košíkoch sa stále viac objavuje kilogramové balenie.
Rýchla doba nahráva jednodochej príprave prostredníctvom kapsúl
Klesajúci trend dlhodobo zaznamenávajú kávovinové náhrady, zmesi kávy a kávovín, ktoré sú ale malým segmentom. Veľký potenciál sa naopak skrýva okrem zrnkovej kávy aj v najmenšom, ale dynamicky rastúcom segmente – kapsulách. Tie síce tvoria aktuálne len dve percentá na objemovom koláči kávy, ich predaj však napriek vyššej cene stúpa medziročne o takmer desať percent, čo je druhý najrýchlejší rast po zrnkovej káve. V posledných rokoch sa zmenili zvyklosti slovenských spotrebiteľov – rýchle tempo života, vyššie príjmy, lepšia dostupnosť kapsúl, aj túžba po pohodlí, dopomáhajú rastu tohto prémiového segmentu. Aj z hľadiska obratu ide o dôležitý segment. Na celkových tržbách sa kapsule podieľajú až v ôsmich percentách. Maloobchodníkom ročne prinášajú okolo jedenásť miliónov eur, a to aj vďaka najvyššej priemernej cene spomedzi všetkých typov kávy.