logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...
  • Februárová inflácia zrýchlila a po tretíkrát sa medziročne dostala na rekordných 15,4 %....
  • Aké sú negatívne trendy, ktoré ovplyvnili retail? Ako prvé asi každého napadne pandémia...

Zahraničné privátne značky vytláčajú z pultov značkové výrobky

8. novembra 2019
Správy 0
2272
Zahraničné privátne značky vytláčajú z pultov značkové výrobky

Prieskum, ktorý zisťuje podiel vystavenia privátnych značiek potravín na pultoch obchodov, realizuje Potravinárska komora Slovenska od roku 2013. V roku 2019 sa dosiahol podiel zahraničných privátnych značiek najvyššie skóre za posledných sedem rokov. Z pultov obchodov však vytláčajú značkové potraviny.

Potravinárska komora Slovenska aj v roku 2019 uskutočnila prieskum vystavenia privátnych značiek obchodných reťazcov na pultoch v maloobchode. Realizovala ho prostredníctvom agentúry Go4insight. V roku 2019 sa prieskum uskutočňoval osobným zberom dát prostredníctvom anketárov v 360 predajniach potravinových reťazcov v rámci celého Slovenska.

Úspech na úkor značkových potravín

Podľa výsledkov prieskumu dosiahol podiel vystavenie privátnych značiek v roku 2019 úroveň 25,3 %, čo predstavuje medziročný nárast o 1,3 percentuálne body v porovnaní s rokom 2018. Dlhodobé merania pritom už od roku 2013 ukazujú kontinuálny nárast vystavenia privátnych značiek. „Je veľmi smutné, že podiel zahraničných privátnych značiek rastie na úkor značkových potravín,“ uvádza Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska. „Za značkovými výrobkami je dlhoročné budovanie lojality spotrebiteľov, pričom výrobcovia značkou garantujú kvalitu výrobkov s osvedčenými receptúrami, kvalitnými surovinami a v neposlednom rade aj vlastným úspešným príbehom. Zároveň si uvedomujú zodpovednosť za svoje výrobky, pretože o dôveru spotrebiteľa môžu prísť veľmi rýchlo. Privátne značky domácich výrobcov a ich produkciu nielenže nepodporujú, ale naopak pomáhajú ich likvidácii,“ dodáva.

Najväčšie zastúpenie privátiek majú diskontné predajne a veľkosklady

Najväčšie zastúpenie privátnych značiek má podľa Potravinovej komory Slovenska na pultoch maloobchodných predajní má reťazec Lidl, a to v podiele 56 %. Za ním nasleduje Kaufland a Coop Jednota s 23 %. Najnižší podiel má reťazec CBA, a to v podiele 13 %. V Coop Jednota a Tesco bol navyše zaznamenaný medziročný nárast podielu privátnych značiek, pričom v ostatných reťazcoch klesol, alebo bol stabilný. Privátne potraviny majú najväčšie zastúpenie v diskontných predajniach a veľkoskladoch, pričom ich podiel predstavuje až 50 %.

Spotrebitelia vyberajú značkové potraviny vďaka ich chuti, pri komoditných rozhoduje cena

Zahraničné privátky majú najvyšší podiel zastúpenia v kategórii mlieka, mäsových výrobkov, konzervovaných produktov a cestovín. Naopak najmenší podiel podľa prieskumu vykazujú kategórie vína, piva, liehovín a destilátov či nečokoládových cukroviniek. Rast ich podielu bol zaznamenaný takmer v každej sledovanej kategórii, pričom pokles bol zaznamenaný len v troch z nich, a to v rámci spracovaných produktov a vína.

„Výsledky podľa jednotlivých kategórií výrobkov ukazujú, že najnižšie zastúpenie privátnych výrobkov je v kategóriách, kde je značka výrobcu pre spotrebiteľa osobitným garantom chuťových vlastností potraviny, a to najmä pri alkoholických nápojoch. Naopak, pri potravinách komoditného charakteru ako mlieko, mäsové výrobky či cestoviny je najdôležitejším aspektom pre spotrebiteľa cena a preto v týchto kategóriách hrajú prím práve privátne značky obchodných reťazcov,“ tvrdí  Daniel Poturnay.

„Pre značkových výrobcov je to však problém, pretože reťazec sa môže kedykoľvek rozhodnúť pre zmenu výrobcu privátnej značky, nemá teda garantovanú kontinuitu a tým aj možnosti ďalšieho rozvoja,“ dodáva.

Podiel privátnych výrobkov na pultoch predajní na Slovensku

Kategória privátnych výrobkov Podiel v %
Mlieko 68
Mäsové výrobky 42
Konzervované produkty 40
Cestoviny 39
Mliečne výrobky – prírodné syry 37
Mliečne výrobky – ostatné 35
Oleje 34
Trvanlivé pečivo 31
Nealko 29
Spracované produkty 27
Vody a minerálky 24
Cukrovinky čokoládové 22
Cukrovinky nečokoládové 12
Liehoviny a destiláty 9
Pivo 9
Víno 6

 

Zdroj: Potravinárska komora Slovenska

Akú som slovenské privátne značky?

Podiel privátnych značiek predstavuje 25 %, pričom 18 % predstavuje zahraničnú produkciu a sedem percent sú slovenské privátne značky. Drvivú väčšinu z nich tvoria zahraničné privátne značky práve v reťazci Lidl, a to až 51 %, zvyšných 5 % sú značky vyrobené na Slovensku. Podobne je na tom i obchodný reťazec Kaufland, ktorý preferuje zahraničných výrobcov privátiek. Ostatné reťazce majú vyvážený podiel. Výnimkou je len Coop Jednota, ktorá vyrába väčšinu privátnych značiek priamo na Slovensku.

„Neteší nás narastajúci podiel privátnych značiek, ani to, že pri privátnych značkách nedostávajú väčšiu príležitosť slovenskí výrobcovia potravín. Na druhej strane by som chcel vyzdvihnúť, že tradičný slovenský reťazec Coop Jednota, ktorý má dlhodobo najvyšší podiel slovenských potravín, podporuje aj pri privátnych značkách slovenských výrobcov,“ uzavrel Daniel Poturnay.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera