logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Nová predajňa v Záhorskej Bystrici pri Bratislave je spomedzi prevádzok Kauflandu jediná svojho...
  • Škandinávsky nábytkársky reťazec IKEA na slovenskom trhu znižuje ceny sortimentu naprieč...
  • Pre veľký záujem zákazníkov o slovenskú divinu reťazec Tesco rozširuje jej ponuku po troch...
  • Štvrtý ročník tejto unikátnej konferencie sa uskutoční 17. októbra v Hoteli Bratislava****....

Zahraničné privátne značky vytláčajú z pultov značkové výrobky

8. novembra 2019
Správy 0
2357
Zahraničné privátne značky vytláčajú z pultov značkové výrobky

Prieskum, ktorý zisťuje podiel vystavenia privátnych značiek potravín na pultoch obchodov, realizuje Potravinárska komora Slovenska od roku 2013. V roku 2019 sa dosiahol podiel zahraničných privátnych značiek najvyššie skóre za posledných sedem rokov. Z pultov obchodov však vytláčajú značkové potraviny.

Potravinárska komora Slovenska aj v roku 2019 uskutočnila prieskum vystavenia privátnych značiek obchodných reťazcov na pultoch v maloobchode. Realizovala ho prostredníctvom agentúry Go4insight. V roku 2019 sa prieskum uskutočňoval osobným zberom dát prostredníctvom anketárov v 360 predajniach potravinových reťazcov v rámci celého Slovenska.

Úspech na úkor značkových potravín

Podľa výsledkov prieskumu dosiahol podiel vystavenie privátnych značiek v roku 2019 úroveň 25,3 %, čo predstavuje medziročný nárast o 1,3 percentuálne body v porovnaní s rokom 2018. Dlhodobé merania pritom už od roku 2013 ukazujú kontinuálny nárast vystavenia privátnych značiek. „Je veľmi smutné, že podiel zahraničných privátnych značiek rastie na úkor značkových potravín,“ uvádza Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska. „Za značkovými výrobkami je dlhoročné budovanie lojality spotrebiteľov, pričom výrobcovia značkou garantujú kvalitu výrobkov s osvedčenými receptúrami, kvalitnými surovinami a v neposlednom rade aj vlastným úspešným príbehom. Zároveň si uvedomujú zodpovednosť za svoje výrobky, pretože o dôveru spotrebiteľa môžu prísť veľmi rýchlo. Privátne značky domácich výrobcov a ich produkciu nielenže nepodporujú, ale naopak pomáhajú ich likvidácii,“ dodáva.

Najväčšie zastúpenie privátiek majú diskontné predajne a veľkosklady

Najväčšie zastúpenie privátnych značiek má podľa Potravinovej komory Slovenska na pultoch maloobchodných predajní má reťazec Lidl, a to v podiele 56 %. Za ním nasleduje Kaufland a Coop Jednota s 23 %. Najnižší podiel má reťazec CBA, a to v podiele 13 %. V Coop Jednota a Tesco bol navyše zaznamenaný medziročný nárast podielu privátnych značiek, pričom v ostatných reťazcoch klesol, alebo bol stabilný. Privátne potraviny majú najväčšie zastúpenie v diskontných predajniach a veľkoskladoch, pričom ich podiel predstavuje až 50 %.

Spotrebitelia vyberajú značkové potraviny vďaka ich chuti, pri komoditných rozhoduje cena

Zahraničné privátky majú najvyšší podiel zastúpenia v kategórii mlieka, mäsových výrobkov, konzervovaných produktov a cestovín. Naopak najmenší podiel podľa prieskumu vykazujú kategórie vína, piva, liehovín a destilátov či nečokoládových cukroviniek. Rast ich podielu bol zaznamenaný takmer v každej sledovanej kategórii, pričom pokles bol zaznamenaný len v troch z nich, a to v rámci spracovaných produktov a vína.

„Výsledky podľa jednotlivých kategórií výrobkov ukazujú, že najnižšie zastúpenie privátnych výrobkov je v kategóriách, kde je značka výrobcu pre spotrebiteľa osobitným garantom chuťových vlastností potraviny, a to najmä pri alkoholických nápojoch. Naopak, pri potravinách komoditného charakteru ako mlieko, mäsové výrobky či cestoviny je najdôležitejším aspektom pre spotrebiteľa cena a preto v týchto kategóriách hrajú prím práve privátne značky obchodných reťazcov,“ tvrdí  Daniel Poturnay.

„Pre značkových výrobcov je to však problém, pretože reťazec sa môže kedykoľvek rozhodnúť pre zmenu výrobcu privátnej značky, nemá teda garantovanú kontinuitu a tým aj možnosti ďalšieho rozvoja,“ dodáva.

Podiel privátnych výrobkov na pultoch predajní na Slovensku

Kategória privátnych výrobkov Podiel v %
Mlieko 68
Mäsové výrobky 42
Konzervované produkty 40
Cestoviny 39
Mliečne výrobky – prírodné syry 37
Mliečne výrobky – ostatné 35
Oleje 34
Trvanlivé pečivo 31
Nealko 29
Spracované produkty 27
Vody a minerálky 24
Cukrovinky čokoládové 22
Cukrovinky nečokoládové 12
Liehoviny a destiláty 9
Pivo 9
Víno 6

 

Zdroj: Potravinárska komora Slovenska

Akú som slovenské privátne značky?

Podiel privátnych značiek predstavuje 25 %, pričom 18 % predstavuje zahraničnú produkciu a sedem percent sú slovenské privátne značky. Drvivú väčšinu z nich tvoria zahraničné privátne značky práve v reťazci Lidl, a to až 51 %, zvyšných 5 % sú značky vyrobené na Slovensku. Podobne je na tom i obchodný reťazec Kaufland, ktorý preferuje zahraničných výrobcov privátiek. Ostatné reťazce majú vyvážený podiel. Výnimkou je len Coop Jednota, ktorá vyrába väčšinu privátnych značiek priamo na Slovensku.

„Neteší nás narastajúci podiel privátnych značiek, ani to, že pri privátnych značkách nedostávajú väčšiu príležitosť slovenskí výrobcovia potravín. Na druhej strane by som chcel vyzdvihnúť, že tradičný slovenský reťazec Coop Jednota, ktorý má dlhodobo najvyšší podiel slovenských potravín, podporuje aj pri privátnych značkách slovenských výrobcov,“ uzavrel Daniel Poturnay.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023

Albena Georgievová, prevádzková riaditeľka, Billa Slovensko: Každá privátna značka má svoju misiu

15. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera