
Prieskum, ktorý zisťuje podiel vystavenia privátnych značiek potravín na pultoch obchodov, realizuje Potravinárska komora Slovenska od roku 2013. V roku 2019 sa dosiahol podiel zahraničných privátnych značiek najvyššie skóre za posledných sedem rokov. Z pultov obchodov však vytláčajú značkové potraviny.
Potravinárska komora Slovenska aj v roku 2019 uskutočnila prieskum vystavenia privátnych značiek obchodných reťazcov na pultoch v maloobchode. Realizovala ho prostredníctvom agentúry Go4insight. V roku 2019 sa prieskum uskutočňoval osobným zberom dát prostredníctvom anketárov v 360 predajniach potravinových reťazcov v rámci celého Slovenska.
Úspech na úkor značkových potravín
Podľa výsledkov prieskumu dosiahol podiel vystavenie privátnych značiek v roku 2019 úroveň 25,3 %, čo predstavuje medziročný nárast o 1,3 percentuálne body v porovnaní s rokom 2018. Dlhodobé merania pritom už od roku 2013 ukazujú kontinuálny nárast vystavenia privátnych značiek. „Je veľmi smutné, že podiel zahraničných privátnych značiek rastie na úkor značkových potravín,“ uvádza Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska. „Za značkovými výrobkami je dlhoročné budovanie lojality spotrebiteľov, pričom výrobcovia značkou garantujú kvalitu výrobkov s osvedčenými receptúrami, kvalitnými surovinami a v neposlednom rade aj vlastným úspešným príbehom. Zároveň si uvedomujú zodpovednosť za svoje výrobky, pretože o dôveru spotrebiteľa môžu prísť veľmi rýchlo. Privátne značky domácich výrobcov a ich produkciu nielenže nepodporujú, ale naopak pomáhajú ich likvidácii,“ dodáva.
Najväčšie zastúpenie privátiek majú diskontné predajne a veľkosklady
Najväčšie zastúpenie privátnych značiek má podľa Potravinovej komory Slovenska na pultoch maloobchodných predajní má reťazec Lidl, a to v podiele 56 %. Za ním nasleduje Kaufland a Coop Jednota s 23 %. Najnižší podiel má reťazec CBA, a to v podiele 13 %. V Coop Jednota a Tesco bol navyše zaznamenaný medziročný nárast podielu privátnych značiek, pričom v ostatných reťazcoch klesol, alebo bol stabilný. Privátne potraviny majú najväčšie zastúpenie v diskontných predajniach a veľkoskladoch, pričom ich podiel predstavuje až 50 %.
Spotrebitelia vyberajú značkové potraviny vďaka ich chuti, pri komoditných rozhoduje cena
Zahraničné privátky majú najvyšší podiel zastúpenia v kategórii mlieka, mäsových výrobkov, konzervovaných produktov a cestovín. Naopak najmenší podiel podľa prieskumu vykazujú kategórie vína, piva, liehovín a destilátov či nečokoládových cukroviniek. Rast ich podielu bol zaznamenaný takmer v každej sledovanej kategórii, pričom pokles bol zaznamenaný len v troch z nich, a to v rámci spracovaných produktov a vína.
„Výsledky podľa jednotlivých kategórií výrobkov ukazujú, že najnižšie zastúpenie privátnych výrobkov je v kategóriách, kde je značka výrobcu pre spotrebiteľa osobitným garantom chuťových vlastností potraviny, a to najmä pri alkoholických nápojoch. Naopak, pri potravinách komoditného charakteru ako mlieko, mäsové výrobky či cestoviny je najdôležitejším aspektom pre spotrebiteľa cena a preto v týchto kategóriách hrajú prím práve privátne značky obchodných reťazcov,“ tvrdí Daniel Poturnay.
„Pre značkových výrobcov je to však problém, pretože reťazec sa môže kedykoľvek rozhodnúť pre zmenu výrobcu privátnej značky, nemá teda garantovanú kontinuitu a tým aj možnosti ďalšieho rozvoja,“ dodáva.
Podiel privátnych výrobkov na pultoch predajní na Slovensku
Kategória privátnych výrobkov | Podiel v % |
Mlieko | 68 |
Mäsové výrobky | 42 |
Konzervované produkty | 40 |
Cestoviny | 39 |
Mliečne výrobky – prírodné syry | 37 |
Mliečne výrobky – ostatné | 35 |
Oleje | 34 |
Trvanlivé pečivo | 31 |
Nealko | 29 |
Spracované produkty | 27 |
Vody a minerálky | 24 |
Cukrovinky čokoládové | 22 |
Cukrovinky nečokoládové | 12 |
Liehoviny a destiláty | 9 |
Pivo | 9 |
Víno | 6 |
Zdroj: Potravinárska komora Slovenska
Akú som slovenské privátne značky?
Podiel privátnych značiek predstavuje 25 %, pričom 18 % predstavuje zahraničnú produkciu a sedem percent sú slovenské privátne značky. Drvivú väčšinu z nich tvoria zahraničné privátne značky práve v reťazci Lidl, a to až 51 %, zvyšných 5 % sú značky vyrobené na Slovensku. Podobne je na tom i obchodný reťazec Kaufland, ktorý preferuje zahraničných výrobcov privátiek. Ostatné reťazce majú vyvážený podiel. Výnimkou je len Coop Jednota, ktorá vyrába väčšinu privátnych značiek priamo na Slovensku.
„Neteší nás narastajúci podiel privátnych značiek, ani to, že pri privátnych značkách nedostávajú väčšiu príležitosť slovenskí výrobcovia potravín. Na druhej strane by som chcel vyzdvihnúť, že tradičný slovenský reťazec Coop Jednota, ktorý má dlhodobo najvyšší podiel slovenských potravín, podporuje aj pri privátnych značkách slovenských výrobcov,“ uzavrel Daniel Poturnay.