
Gastronomické koncepty vykazujú v regionálnych nákupných centrách najvyšší medziročný nárast nájomného a počtu prevádzok. Vyplýva to z piateho ročníka prieskumu nákupných centier Shopping centre index 2019, ktoré realizuje realitno-poradenská spoločnosť CBRE.
Prieskum zmapoval 16 regionálnych nákupných centier, teda viac ako 235 000 metrov štvorcových nákupnej plochy s takmer 1200 maloobchodnými prevádzkami, ktoré v minulom roku navštívilo takmer 69 miliónov zákazníkov. Ide o stabilné číslo návštevníkov, na ktoré sa podľa spoločnosti dá negatívne pozerať tak, že centrá nedokázali prilákať viac ľudí, ale pozitívny pohľad hovorí, že si zákazníkov dokázali udržať napriek rastúcej konkurencii retail parkov aj v mestách s 5000 obyvateľmi.
Dobrou správou podľa CBRE je, že zákazníci sú ochotní míňať v nákupných centrách približne to isté množstvo peňazí ako vlani. K výsledku prispeli v kladnom zmysle rekordne nízka nezamestnanosť, pozitívna spotrebiteľská nálada a ochota nakupovať, avšak väčší rast brzdili zmena otváracích hodín počas sviatkov a narastajúca konkurencia aj v podobe e-shopov.
Shopping centre index 2019 ukázal, že nájomné pokleslo o 5,5 %, čo je výsledok priemeru dvoch protichodných trendov. „Na jednej strane v prémiových obchodných centrách s modernou architektúrou a vysokým zákazníckym komfortom sme zaznamenali nárast priemerného nájomného vo výške dvoch až šiestich percent. Na druhej strane takmer nezmenená výška nájmov a v niektorých prípadoch aj ich výraznejší pokles evidujeme vo vysoko saturovaných lokalitách v starších nákupných centrách,“ komentoval výsledky Branislav Golan, Associate Director, Head of Retail Agency CBRE.
Najvýznamnejšie zastúpenie v nákupných centrách, a to až 32 % z obsadenej nákupnej plochy, majú predajcovia módy. Predajne zamerané na špecializovaný sortiment – napríklad drogérie, hračkárstva, kníhkupectvo, optika alebo lekáreň, sa rozprestierajú na 15 % predajnej plochy. Kategória predajcov módne doplnky, topánok, kabeliek, šperkov, hodiniek, bižutérie a príslušenstva, má podiel takmer deväť percent predajnej plochy. „Najvýraznejší nárast nájomného, až sedemásť percent, sme zaznamenali v kategórií gastronómie. Tieto prevádzky a koncepty sú často nové, lokálne a obsadzujú zvyčajne plochy 50 až 99 metrov štvorcových. Práve v prevádzkach s týmto rozpätím predajnej plochy evidujeme najväčší rast obratov,“ uviedol Branislav Golan.