„Prosím si niečo, čo je naozaj zdravé, ale chutí to ako nezdravé!“ Touto vetou začínal prezentáciu Igor Bukovský, lekár z Ambulancie klinickej výživy. Známy odborník na kongrese Samoška hovoril o súčasných trendoch v stravovaní, pričom upozornil na tie, ktoré sú hodné pozornosti, i trendy, ktoré sú len marketingovým lákadlom.
Jedlo je podľa slov Igora Bukovského nositeľom informácií a rovnako aj informáciou pre bunkové hodiny, črevnú mikrobiotu a naše gény. Každá bunka je tvorená len z toho, čo zjeme. Pôvodcu mnohých zdravotných problémov vidí práve v nesprávnom spôsobe vedenia životosprávy a prežívania emócií prostredníctvom príjmu potravy.
Preinformovanosť a predavači zázrakov
Psychologické štúdie ukazujú, že ak sa dieťa do piatich rokov života nenaučí jesť to, čo je zdravé, tak sa to nenaučí už nikdy. Je však veľmi ťažké rozlíšiť mýty od faktov, a to sa týka aj oblasti výživy. Igor Bukovský upozorňuje, že mýty a klamstvá vyhovujú napríklad predavačom „zázrakov“, ako sú doplnky výživy, energetické nápoje, zázraky na chudnutie. Denne vraj urobíme až 300 rozhodnutí týkajúcich sa jedla, preto je dôležité, aby sme robili správne rozhodnutia. Medzi dôvody, prečo sa ľudia nestravujú dobre, patrí aj preinformovanosť, rezignácia, konšpirácie a bludy, ktoré prináša postmoderný svet. Igor Bukovský ponúka niekoľko spôsobov, podľa ktorých sa môžeme kvalitne rozhodovať. Prízvukuje: nevyhovárať sa na informačný chaos, nepripisovať všetkým názorom a informáciám rovnakú vážnosť a pravdivosť, kriticky nazerať na všetky informácie spojené s reklamou a predajom.
Emočné jedenie a bludný kruh odmien a trestov
Za jeden z hlavných problémov považuje Igor Bukovský najmä emočný príjem potravín, čo znamená, že sme ako konzumenti nastavení na príjem formou odmeny. Už od detstva formujeme svoje návyky štýlom odmeny a trestu. Za dobre vykonanú prácu, po ťažkom dni alebo len ako spríjemnenie dňa mnohokrát zvolíme odmenu ústupkom, ktorý má podobu sladkostí či nezdravého jedla. Dobrý pocit z konzumácie trvá len chvíľku a napokon nás dobehnú výčitky. Dostať sa z tohto bludného kruhu je čoraz náročnejšie, odborník na zdravú výživu v tom má však jasno. Odpoveďou je výber takých sladkostí a odmien, ktoré sú jednoducho stráviteľné, zdravé, no uspokoja našu túžbu po sladkom. Dôležité je preto rozlišovať, kedy potraviny konzumujeme z dôvodu pocitu hladu, alebo len túžby emočného uspokojenia.
Ako naučiť zákazníkov nakupovať zdravé potraviny?
Na pomerne jednoduchú otázku vidí odborník na zdravú životosprávu odpoveď, ktorá však podľa jeho názoru vyžaduje určitý čas a trpezlivosť. Všetko je o návykoch a osobitnom prístupe. Riešenie vidí práve v priateľských vzťahoch medzi obchodníkom a zákazníkom, ktorý vytvorí priestor pre uvoľnenú diskusiu. Obchodník by mal v prvom rade zistiť, čo zákazník hľadá a vedieť mu individuálne poradiť. Táto cesta nie je jedna z tých jednoduchších, rozhodne však po čase prinesie želané výsledky a stálych spokojných zákazníkov, ktorí vďaka dostatočnej informovanosti nebudú mať strach vykročiť zo svojej komfortnej zóny a nepodľahnú marketingovému ošiaľu jednoduchých, no nekvalitných rozhodnutí.