logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Kongres Samoška: Maloobchod sa vyzlieka z plastu

3. októbra 2019
Správy 0
1893
Kongres Samoška: Maloobchod sa vyzlieka z plastu

Panelová diskusia v rámci 15. kongresu Samoška otvorila tému jednorazových plastov a jej reflexiu v podobe legislatívnych zmien. Odborníci diskutovali a hľadali odpoveď na otázku používania jednorazových plastov v maloobchode a svoj názor vyjadrili aj k systému zálohovania PET fliaš. 

Pred obchodníkmi stoja nové legislatívne zmeny týkajúce sa ukončenia predaja jednorazových plastov či zavedenia zálohovania PET fliaš a plechoviek. Účastníci panelovej diskusie sa vyjadrili k dopadom, ktoré bude mať situácia na jednotlivé odvetvia, ktoré zastupujú, rovnako ako i maloobchod. Otázka ekológie a udržateľnosti je súčasťou verejnej diskusie už dlhší čas a každá generácia prichádza s novými riešeniami. V minulosti sa v rámci ekologických opatrení avizovala primárne záchrana lesov, dnes zachraňujeme oceány, čo naznačuje stúpajúcu tendenciu znečistenia a problémov s odpadom.

Slamka ako symbol plastového znečistenia  

Slamky sú súčasťou balíka jednorazových plastov, ktorých používanie má byť v Európskej únii zakázané od roku 2021. Samotná smernica vychádza zo štúdie, kde vybrali najmarkantnejších desať plastových výrobkov, ktoré sa našli na ázijských plážach ako najväčší znečisťovatelia zo súboru plastových obalov. Na plážach sa ale nachádza iba 1 % zo všetkého plastového odpadu, ktorý je uložený v oceánoch.

Najbližších 5 rokov budú extrémne stúpať náklady na manipuláciu s komunálnym odpadom.  „Od roku 2021 budú štáty EÚ platiť daň za každú nezrecyklovateľnú tonu plastu. Čaká nás obdobie, kedy si za to jednoducho výrobcovia zaplatia,“ hovorí Michal Sebíň, riaditeľ spoločnosti Natur-Pack, člen predstavenstva a predseda environmentálnej sekcie Zväzu obchodu SR. Obalový priemysel pritom produkuje 50 % odpadu z plastov a výroba plastových obalov rapídne rastie. Kým v období rokov 1950 až 2000 bolo vyprodukované isté množstvo plastových obalov, od roku 2000 doteraz sa vyrobilo rovnaké množstvo. Július Mazán, innovation manager spoločnosti Smurfit Kappa je presvedčený, že všetko je o návykoch užívateľov, ktorí si jednoducho zvykli, že všetko dostanú v obaloch a je potrebné zmeniť ich prístup.

Ako nahradia jednorazový plast obchodníci?

Hlavný problém vidia diskutujúci v cene a je otázne, či spotrebiteľ bude ochotný zaplatiť viac za iné materiály. „Ekológia nebude zadarmo a náprava systému musí niečo stáť, tak kto to zaplatí?“ pýta sa Pavol Alexy z Fakulty chemickej a potravinárskej technológie STU. Myslí si, že keď sa prerozdeľujú peniaze z daní a ostatných príjmov štátu, bude potrebné investovať ich do ekologickej nápravy. V podstate dnes recyklujeme takmer všetko, ale máme problém to umiestniť na trh z dôvodu zvýšenej ceny. „Množstvo vytriedeného odpadu rastie, hoci sme stále v horšej polovici EÚ. Máme 29 percent vytriedeného komunálneho odpadu, no cieľom je dosiahnuť 55 percent a skládkovanie znížiť na desať. Z celoslovenského pohľadu máme dobre vytvorenú infraštruktúru,“ hovorí Michal Sebíň.

Zálohovanie zaplatia obchodníci i spotrebitelia

Nový zákon o zálohovaní PET fliaš bol z pohľadu Ministerstva životného prostredia SR nastavený z toho dôvodu, že bez zálohovania sa Slovensku nepodarí dosiahnuť požadované ciele recyklácie. Martin Katriak, prezident Zväzu obchodu SR a podpredseda predstavenstva Coop Jednoty Slovensko, nazýva novú legislatívu honom na čarodejnice: „Pri zálohovaní PET fliaš a alumíniových obalov šliapli vedľa, pretože táto zákonná úprava je z pohľadu ministerstva úplne nepripravená a už dnes dosahujeme triedením PET fliaš asi 62 percent.“ Podľa jeho slov zaplatia 100 miliónov, ktoré bude tento systém stáť, práve výrobcovia, pretože bude znamenať zvýšenie spotrebiteľských cien, príjem nových zamestnancov či zakúpenie nových automatov.

Triedený zber je dnes krížovo dotovaný aj výrobcami PET fliaš a plechoviek. Tým, že sa budú tieto komodity zálohovať a do žltých kontajnerov na plast sa už nedostanú, náklady na triedenie ostatných druhov plastu určite porastú. Ďalším faktom je, že PET fľaše sa nedajú recyklovať do nekonečna, aj recyklované materiály majú svoje limity a s problémami sa bude neskôr stretávať aj Úrad verejného zdravotníctva, lebo do ostatných plastov (mimo PETu) sa pridávajú mnohé aditíva a pri výrobe recyklátu môžu navzájom reagovať, takže nebude jasné, či sú alebo nie sú bezpečné. „Podmienky na recykláciu ostatných materiálov nie sú vôbec vytvorené, pričom čísla, ktoré máme dosiahnuť podľa európskej legislatívy do desiatich rokov, sú odvážne aj v tomto smere,“ upozorňuje Ivo Benda, konateľ Greiner Packaging Slušovice. Materiálom, ktorý je na recykláciu mimoriadne vhodný, je papier. Ten je možné recyklovať asi desaťkrát a vyrábať z neho obal, aj keď sú mikrovlákna už celkom potrhané, dá sa buničina použiť na výrobu ostatného obalu, napr. na vajíčka alebo iné obaly. Tým končí jeho životnosť, ale je plne biodegradovateľný v prírode.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera