logo

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné veľtrhy
    • Networking
    • Školenia
    • Ostatné
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • Top 30
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednanie plagátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Keď sa Kaufland vlani nedohodol s Unileverom na cenách, na nemeckom trhu z pultov reťazca zmizlo...
  • Medzinárodná obchodná sieť Primark oznámila otvorenie prvej prevádzky na Slovensku. Spoločnosť...
  • Podľa najnovších prieskumov spotrebitelia ignorujú reklamu, radšej si prečítajú niečo pre nich...
  • Vianoce sú spolu s Veľkou nocou pre obchodníkov jedným z vrcholov, pokiaľ ide o predaj...

Kongres Samoška: Maloobchod sa vyzlieka z plastu

3. októbra 2019
Správy 0
646
Kongres Samoška: Maloobchod sa vyzlieka z plastu

Panelová diskusia v rámci 15. kongresu Samoška otvorila tému jednorazových plastov a jej reflexiu v podobe legislatívnych zmien. Odborníci diskutovali a hľadali odpoveď na otázku používania jednorazových plastov v maloobchode a svoj názor vyjadrili aj k systému zálohovania PET fliaš. 

Pred obchodníkmi stoja nové legislatívne zmeny týkajúce sa ukončenia predaja jednorazových plastov či zavedenia zálohovania PET fliaš a plechoviek. Účastníci panelovej diskusie sa vyjadrili k dopadom, ktoré bude mať situácia na jednotlivé odvetvia, ktoré zastupujú, rovnako ako i maloobchod. Otázka ekológie a udržateľnosti je súčasťou verejnej diskusie už dlhší čas a každá generácia prichádza s novými riešeniami. V minulosti sa v rámci ekologických opatrení avizovala primárne záchrana lesov, dnes zachraňujeme oceány, čo naznačuje stúpajúcu tendenciu znečistenia a problémov s odpadom.

Slamka ako symbol plastového znečistenia  

Slamky sú súčasťou balíka jednorazových plastov, ktorých používanie má byť v Európskej únii zakázané od roku 2021. Samotná smernica vychádza zo štúdie, kde vybrali najmarkantnejších desať plastových výrobkov, ktoré sa našli na ázijských plážach ako najväčší znečisťovatelia zo súboru plastových obalov. Na plážach sa ale nachádza iba 1 % zo všetkého plastového odpadu, ktorý je uložený v oceánoch.

Najbližších 5 rokov budú extrémne stúpať náklady na manipuláciu s komunálnym odpadom.  „Od roku 2021 budú štáty EÚ platiť daň za každú nezrecyklovateľnú tonu plastu. Čaká nás obdobie, kedy si za to jednoducho výrobcovia zaplatia,“ hovorí Michal Sebíň, riaditeľ spoločnosti Natur-Pack, člen predstavenstva a predseda environmentálnej sekcie Zväzu obchodu SR. Obalový priemysel pritom produkuje 50 % odpadu z plastov a výroba plastových obalov rapídne rastie. Kým v období rokov 1950 až 2000 bolo vyprodukované isté množstvo plastových obalov, od roku 2000 doteraz sa vyrobilo rovnaké množstvo. Július Mazán, innovation manager spoločnosti Smurfit Kappa je presvedčený, že všetko je o návykoch užívateľov, ktorí si jednoducho zvykli, že všetko dostanú v obaloch a je potrebné zmeniť ich prístup.

Ako nahradia jednorazový plast obchodníci?

Hlavný problém vidia diskutujúci v cene a je otázne, či spotrebiteľ bude ochotný zaplatiť viac za iné materiály. „Ekológia nebude zadarmo a náprava systému musí niečo stáť, tak kto to zaplatí?“ pýta sa Pavol Alexy z Fakulty chemickej a potravinárskej technológie STU. Myslí si, že keď sa prerozdeľujú peniaze z daní a ostatných príjmov štátu, bude potrebné investovať ich do ekologickej nápravy. V podstate dnes recyklujeme takmer všetko, ale máme problém to umiestniť na trh z dôvodu zvýšenej ceny. „Množstvo vytriedeného odpadu rastie, hoci sme stále v horšej polovici EÚ. Máme 29 percent vytriedeného komunálneho odpadu, no cieľom je dosiahnuť 55 percent a skládkovanie znížiť na desať. Z celoslovenského pohľadu máme dobre vytvorenú infraštruktúru,“ hovorí Michal Sebíň.

Zálohovanie zaplatia obchodníci i spotrebitelia

Nový zákon o zálohovaní PET fliaš bol z pohľadu Ministerstva životného prostredia SR nastavený z toho dôvodu, že bez zálohovania sa Slovensku nepodarí dosiahnuť požadované ciele recyklácie. Martin Katriak, prezident Zväzu obchodu SR a podpredseda predstavenstva Coop Jednoty Slovensko, nazýva novú legislatívu honom na čarodejnice: „Pri zálohovaní PET fliaš a alumíniových obalov šliapli vedľa, pretože táto zákonná úprava je z pohľadu ministerstva úplne nepripravená a už dnes dosahujeme triedením PET fliaš asi 62 percent.“ Podľa jeho slov zaplatia 100 miliónov, ktoré bude tento systém stáť, práve výrobcovia, pretože bude znamenať zvýšenie spotrebiteľských cien, príjem nových zamestnancov či zakúpenie nových automatov.

Triedený zber je dnes krížovo dotovaný aj výrobcami PET fliaš a plechoviek. Tým, že sa budú tieto komodity zálohovať a do žltých kontajnerov na plast sa už nedostanú, náklady na triedenie ostatných druhov plastu určite porastú. Ďalším faktom je, že PET fľaše sa nedajú recyklovať do nekonečna, aj recyklované materiály majú svoje limity a s problémami sa bude neskôr stretávať aj Úrad verejného zdravotníctva, lebo do ostatných plastov (mimo PETu) sa pridávajú mnohé aditíva a pri výrobe recyklátu môžu navzájom reagovať, takže nebude jasné, či sú alebo nie sú bezpečné. „Podmienky na recykláciu ostatných materiálov nie sú vôbec vytvorené, pričom čísla, ktoré máme dosiahnuť podľa európskej legislatívy do desiatich rokov, sú odvážne aj v tomto smere,“ upozorňuje Ivo Benda, konateľ Greiner Packaging Slušovice. Materiálom, ktorý je na recykláciu mimoriadne vhodný, je papier. Ten je možné recyklovať asi desaťkrát a vyrábať z neho obal, aj keď sú mikrovlákna už celkom potrhané, dá sa buničina použiť na výrobu ostatného obalu, napr. na vajíčka alebo iné obaly. Tým končí jeho životnosť, ale je plne biodegradovateľný v prírode.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Odporúčame

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

Anketa

Privítali by ste, keby museli byť predajne v nedeľu zavreté?


Archív ankiet

Loading ... Loading ...

Najčítanejšie správy

  • V Česku začína platiť zákaz predaja počas niektorých sviatkov. Vzťahuje sa na veľké predajne 7 268 views | posted on 27. October 2016
  • Paul Pauls, generálny riaditeľ Kauflandu Slovenská republika: Priestor vidím ešte na pätnásť našich predajní 5 692 views | posted on 6. June 2018
  • Poliaci kúpili slovenskú sieť CBA s 310 obchodmi 3 861 views | posted on 3. November 2017
  • Primark chce prísť na Slovensko. Problémom sú chýbajúci ľudia 3 834 views | posted on 19. June 2018
  • Bratislavská fabrika Figaro najnovšie vyrába čokoládové špeciality pre zahraničné značky 3 782 views | posted on 7. September 2017

KALENDÁR AKCIÍ

23. – 26. 1. 2020, Danubius Gastro, Bratislava

20. – 23. 4. 2020, MBK, Brno

20. – 23. 4. 2020, SALIMA, Brno

16. – 20. 2. 2020, EuroShop, Düsseldorf

Komerčná prezentácia

Multimédia

„Jožko Farmárik nie je len o obchodoch, má hlbšiu myšlienku,“ tvrdí Jozef Šiška, majiteľ siete predajní

4. novembra 2019

„Zmyslom je kupovať menej potravín, ktoré sú však kvalitnejšie,“ tvrdí Zuzana Knollová, majiteľka bezobalovej predajne Špajza

1. novembra 2019

Profily

Matej Krajčík, kontrolný manažér, 101 Drogerie: Najväčší skok bol prechod z futbalu do biznisu

22. októbra 2019

Matúš Gála, generálny riaditeľ, Lidl Slovenská republika: Spúšťame e-shop. Bez potravín

11. októbra 2019

Archív správ

Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Radka Zobaníková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: radka.zobanikova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
IČ: 51300001
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Katarína Bobáková
tel.: +421 904 589 741
e-mail: katarina.bobakova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Róbert Rácz
IČ: 46972251
tel.: +421 911 750 758
e-mail: robert.racz@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok