Komunikácia je všade okolo nás. Doteraz sme sa venovali predajnej komunikácii či tej s partnermi, a dnes sa pozrieme na to, bez čoho nemôže fungovať dobrá firma – zamestnancov. Pretože len spokojní zamestnanci zabezpečia, že sa firma bude vyvíjať správnym smerom a ďalej rásť.
Všade sa dnes píše, aké obtiažne je nájsť kvalitných zamestnancov a ešte ťažšie si ich udržať. Niektoré spoločnosti to riešia klasicky – zvyšovaním miezd. Množstvo výskumov však ukazuje, že to nie je tá najsprávnejšia cesta. Oveľa dôležitejšie ako peniaze sa ukazuje to, aby sa zamestnanci vo firme dobre cítili. Ako na to? Zapojte kreativitu a zaangažujte ich!
Na začiatok zopár čísel
Katedra ekonómie na Univerzite of Warwick zistila, že spokojní pracovníci sú o 12 % produktívnejší ako priemerní, navyše:
- spoločnosti so spokojnými zamestnancami prekonávajú konkurenciu o 20 %,
- takéto spoločnosti tiež majú o 28 % vyšší zisk ako ich konkurencia,
- šťastní a angažovaní zamestnanci zarábajú viac ako ich kolegovia,
- angažovaní zamestnanci riešia problémy v zložitých situáciách rýchlejšie ako ich kolegovia,
- angažovaným zamestnancom ide o viac ako len o výplatu a výhody – sú to ľudia, ktorí sa postarajú nielen o dobre odvedenú prácu, ale súčasne sa pričinia o to, aby sa dobre na pracovisku cítili aj ich kolegovia.
Plánovanie a stratégia sú základom
Ak chcete zlepšiť svoju internú komunikáciu, je dobré zamyslieť sa, kde sú jej doterajšie slabiny, a prečo všetko nefunguje tak dobre, ako by malo. Ako na to? Získajte spätnú väzbu od svojich ľudí na rôznych úrovniach a zistite, s akými problémami sa v práci najviac stretávajú. Bez porozumenia vašim kolegom to nepôjde. A na to je vhodná obojsmerná komunikácia, ideálne so zaujímavo spracovaným obsahom z vašej strany. Či už sú to články a videá, ktoré môžu ľudia komentovať a zdieľať, alebo kvízy a prieskumy, ktoré vám poskytnú informácie o tom, čo si ľudia myslia. Aké sú ich obavy? Čo im bráni v lepšej produktivite? Čo by chceli zlepšiť? Pretože váš obsah nie je len prostriedkom na šírenie príkazov a nariadení, ale aj na vyvolanie konverzácie a pochopenie kolegov.
Následne vytvorte stratégiu, ktorá jasne stanoví ciele a priority vašej firmy, určí, akými spôsobmi a kanálmi budete ďalej komunikovať so svojimi kolegami, aký obsah a akou formou im ho budete poskytovať. Práve plánovanie a obojsmerná komunikácia vám pomôže zvýšiť zapojenie zamestnancov, no tiež šancu udržať si ich a zvýšiť tým aj produktivitu vo firme.
Ale prečo spomínam zapojených, teda angažovaných pracovníkov? Pretože to je ďalší stupeň spokojných zamestnancov. Takíto ľudia si totiž cenia to, že majú prácu, cenia si svojich nadriadených, uvedomujú si, čo pre nich firma poskytuje a svojim vnútorným presvedčením sa snažia posúvať nielen seba, kolegov, ale tiež celú firmu ďalej. A to je hlavný rozdiel medzi spokojným pracovníkom, ktorý sa snaží vyťažiť výhody iba pre seba.
Vytvárame lepších ľudí
Byť spokojný a angažovaný v práci ide, samozrejme, ruka v ruke so spokojnosťou doma. Aj na to má dosah pracovné prostredie, pretože vytvoriť angažovaných zamestnancov znamená mať vnútorne lepších ľudí. Vyčarovať šťastie iných sa nedá, ale vytvoriť na to vhodné prostredie už áno. Stačí len ukázať, že svojim kolegom dôverujete a vykročiť mimo zaužívaných štandardov.
Ako som už spomínala, zvyšovanie miezd môže byť motivátor, avšak len krátkodobý. Pretože zvyšovať plat do nekonečna zo strany zamestnávateľa nie je možné, navyše po prekročení istej hranice už peniaze netešia a nemotivujú ani zamestnanca. Preto na rad prichádzajú zamestnanecké výhody. Už pomerne rozšíreným spôsobom je poskytovanie flexibilnej pracovnej doby či pracovnej doby na mieru, ktorá však môže výrazne zvýšiť produktivitu. Pretože niekto môže byť ranné vtáča, niekto sa však nabudí až na poludnie. Ďalším tipom je systém rôznych benefitov, kde si môže sám zamestnanec zvoliť, aké výhody využije, či už je to návšteva posilňovne, masáže či knihy zadarmo, alebo rozvoj ďalších zručností formou seminárov, školení, vzdelávania.
Bavte sa a zdokonaľujte spolu
Zamestnanci všetkých generácií majú tendenciu viac sa angažovať a rozvíjať v spoločnosti, ktorá si cení ľudí. Nebojte sa teda ukázať inšpiratívne príbehy vašich kolegov, ktorí sa stanú ambasádormi vašej značky. Oni vám pomôžu vybudovať silnejšie väzby založené na vzájomnej spolupráci. Ak si myslíte, že takých nemáte, siahnite po externých zdrojoch a pozvite si zaujímavých spíkrov. Jedným z nich môže byť Tomáš Hajzler, ktorý hovorí: „Prečo zarábať na život (navyše bez ohľadu na iných), keď môžeme žiť?“.
Alebo im ukážte slovenské príklady, napríklad známu olympioničku Anastasiu Kuzminovú, certifikovaného inštruktora Wim Hof Method Martina Tháma alebo známeho šéfkuchára Vojta Artza, ktorí sa riadia konceptom Reziliencie, teda vedomého rozvoja a využívania svojho potenciálu v osobnej aj pracovnej oblasti.
Alebo sa len jednoducho nebojte vo firme tráviť spolu viac času, aby ste lepšie pochopili príbehy jednotlivcov, ich obavy a očakávania. Oslavujte spolu dosiahnuté výsledky a prácu kolegov, ale aj ich ako ľudí. Vyhľadávajte príležitosti na spoločné aktivity, od zábavných behov cez spoločenské udalosti až po charitatívny predaj koláčov. Čím viac budete vy a vaši kolegovia nadšení z toho, že interná komunikácia je príjemná, informatívnejšia a adresnejšia, tým vyššia šanca je mať angažovaných a lepších ľudí v tíme a tiež aj priateľov.