
Celoslovenská kampaň s názvom „Na bicykli do obchodu“ má ambíciu motivovať ľudí k zdravšiemu a najmä ekologickejšiemu využívaniu prepravy prostredníctvom bicyklov. Agrorezort pripomína, že viac ako polovica nákupov potravín sa dá odviesť týmto spôsobom a spotrebitelia tak majú možnosť urobiť niečo nielen pre svoje zdravie, ale aj životné prostredie.
„Cyklistická doprava je jedným zo spôsobov, ako ponúknuť obyvateľom miest alternatívu voči individuálnej automobilovej doprave, ale je to aj forma zdravého životného štýlu,“ uviedla Gabriela Matečná, podpredsedníčka vlády a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR. Zároveň dodáva, že cestovanie bicyklom je lacnejšie, zdravšie a okrem iného je bicykel ako dopravný prostriedok finančne dostupný širokým vrstvám spoločnosti. Agrorezort sa preto v tejto súvislosti rozhodol podporiť kampaň „Na bicykli do obchodu“, ktorej cieľom je motivácia a apel na spotrebiteľov.
Nový trend menších nákupov
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka upriamuje pozornosť na nové nákupné trendy. Čoraz viac spotrebiteľov uprednostňuje menšie lokálne obchody a trhoviská namiesto veľkých hypermarketov. „Kvôli menším nákupom treba síce chodiť do obchodu častejšie, ale vďaka tomu môžeme mať doma každý deň čerstvé potraviny. Do nich potom nie je potrebné pridávať toľko konzervantov ako do potravín s dlhou trvanlivosťou. Menšie nákupy tiež umožňujú zákazníkom lepšie odhadnúť spotrebu potravín, čo znižuje plytvanie,“ tvrdí Gabriela Matečná. Nákup základných potravín pritom zvyčajne váži do troch či piatich kilogramov, čo predstavuje váhu, ktorá sa dá jednoducho odviezť v košíku na bicykli alebo batohu.
Otázka bezpečných cyklotrás
Na to, aby mohli zákazníci chodiť na bicykli, je však potrebné mať bezpečné cyklotrasy. Na obnovu a rekonštrukciu už existujúcich a budovanie nových cyklistických komunikácií a výstavbu doplnkovej cyklistickej infraštruktúry poputuje do regiónov 81,8 miliónov eur. Dosiaľ bolo schválených 102 cyklistických projektov po celom Slovensku, z ktorých vzniknú desiatky cyklotrás primárne určených na dochádzanie do práce, školy, obchodu či za službami.
„Ľudia siahnu po automobiloch mnohokrát možno len zo zvyku alebo pohodlnosti a využijú ho na svoj bežný nákup v obchode, ktorý je vzdialený možno len pár sto metrov od ich domu. Automobil je v mnohých prípadoch potrebné riešenie, ale denno-denne sa stretávame so situáciami, kedy ho vieme plnohodnotne nahradiť. Jednou z takýchto situácií je aj cesta na nákup. Je dôležité, aby ľudia vyskúšali a reálne zvažovali aj túto formu dopravy ako plnohodnotnú,“ uzatvárajú organizátori kampane „Na bicykli do práce“.