
Šetrný prístup k životnému prostrediu je v záujme celej spoločnosti, a teda samozrejme aj každého z nás. Environmentálne vhodné správanie často označované za ekologické je veľmi aktuálnym trendom. Otázkou je, či tento prístup skutočne aplikujeme v praxi alebo sa zaň len skrývame.
V tejto súvislosti sa najmä na trhu s potravinami do popredia dostávajú sporné diskusie, či sa správať ekologicky na úkor plytvania alebo predĺžiť životnosť potravín, čo však často nie je práve ekologické riešenie. Podobnou otázkou sa zaoberajú aj výrobcovia a obchodníci, ktorí hľadajú riešenia, ako prinášať na trh produkty v ekologickejších obaloch a zároveň zachovať ich vlastnosti, aby sa nimi zbytočne neplytvalo. Táto skutočnosť vyplýva aj z nariadenia Európskej únie, ktorá chce, aby sa do roku 2030 všetky plastové obaly uvedené na trh dali recyklovať alebo znova použiť.
Legendárna uhorka v plaste
Dnes už pomerne dobre známym príkladom je šalátová uhorka v plastovom obale, ktorá vydrží trikrát dlhšie než nebalená, pretože stratí menej vody. Hoci sa na prvý pohľad zdá, že obal je zbytočným odpadom, v skutočnosti predlžuje život uhorky a chráni ju pred tým, aby sa stala odpadom potravinovým. Ako sa rozhodujete vy? Kúpite si uhorku v plastovej fólii alebo nebalenú? Viete, čo presne sa odohráva v mysli spotrebiteľa, keď sa rozhoduje medzi ekologickou voľbou a plytvaním potravinami?
Podľa prieskumov sa zákazníci čoraz viac zaujímajú o to, aké následky so sebou nesie ich spotrebiteľské konanie. Aj vďaka tomu postupne vznikajú bezobalové predajne či obchody s čapovanou drogériou vo všetkých väčších mestách po celom Slovensku. Tie ponúkajú prevažne suché potraviny na váhu, ktoré si návštevníci odnášajú vo vlastných nádobách. V maloobchodných predajniach sa aj napriek mnohým krokom šetrným k životnému prostrediu, ktoré reťazce postupne zavádzajú, stále najviac potravín predáva v klasických obaloch. Treba si uvedomiť, že ekologické obaly a udržateľnosť sú spravidla drahšie a ochota zaplatiť tento rozdiel nie je vždy korunovaná úspechom, pretože cena je stále pre spotrebiteľa (napriek prieskumom prezentujúcim opak) rozhodujúca pri nákupe. Plast je v súčasnosti najrozšírenejší, pretože je lacný a má výborné vlastnosti. V porovnaní napríklad so sklom sa taví pri nižšej teplote a vďaka tomu, že je 10-krát ľahší, má jeho preprava nižšiu uhlíkovú stopu.
Výhodné XXL balenia končia v odpade
Ďalším príkladom nie celkom environmentálneho správania môžu byť XXL balenia a paketový predaj, tzv. multipacky produktov. Pri ich výrobe sa použije síce menej obalového materiálu, ale častokrát ide o plytvanie potravín, pretože zákazníci v presvedčení výhodnej ceny nakúpia množstvo, ktoré nedokážu spotrebovať a končí v odpade. Ako reálne prebieha rozhodovanie zákazníkov a čo skutočne vplýva na ich ekologické vnímanie je možné skúmať aj prostredníctvom nástrojov neuromarketingu.
Interpretácia takto získaných dát poskytuje pre podnikateľské subjekty nové možnosti pri uskutočňovaní ekologických a trvalo udržateľných rozhodnutí na jednotlivých trhoch s ohľadom na ekonomické možnosti. Detailné poznatky o spotrebiteľskom správaní opierajúce sa o reálne dáta (napr. monitorovanie zákazníkov pri rozhodovaní sa o kúpe XXL balenia alebo toho, čo skonzumujú, používanie recyklovaných obalov, poznatky o ekologických značkách, vnímanie bezobalových obchodov z pohľadu emócií) umožňujú efektívnejšiu tvorbu marketingovo-obchodných stratégií. Tieto dokážu nasmerovať nákupné rozhodovanie nielen k trvalej udržateľnosti, predovšetkým v otázkach minimalizovania plytvania potravinami či poznatkami o tom, ako sa v skutočnosti ekologicky rozhodujeme, ale aj k triedeniu odpadov. Týmto spôsobom môžu byť tieto nástroje efektívne využité pre zlepšovanie potravinového systému, ktorý následne prispieva k zlepšeniu životného prostredia, ktorého ochrana patrí medzí aktuálne témy súčasnosti, ako aj k vyššej uvedomelosti a realizovaniu zodpovednej spotreby v praxi.