logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Jakub Berčík: Ekologické nakupovanie a šetrenie životného prostredia je dnes in. Aká je však realita?

28. augusta 2019
Blog 0
3381
Jakub Berčík: Ekologické nakupovanie a šetrenie životného prostredia je dnes in. Aká je však realita?

Šetrný prístup k životnému prostrediu je v záujme celej spoločnosti, a teda samozrejme aj každého z nás. Environmentálne vhodné správanie často označované za ekologické je veľmi aktuálnym trendom. Otázkou je, či tento prístup skutočne aplikujeme v praxi alebo sa zaň len skrývame.

V tejto súvislosti sa najmä na trhu s potravinami do popredia dostávajú sporné diskusie, či sa správať ekologicky na úkor plytvania alebo predĺžiť životnosť potravín, čo však často nie je práve ekologické riešenie. Podobnou otázkou sa zaoberajú aj výrobcovia a obchodníci, ktorí hľadajú riešenia, ako prinášať na trh produkty v ekologickejších obaloch a zároveň zachovať ich vlastnosti, aby sa nimi zbytočne neplytvalo. Táto skutočnosť vyplýva aj z nariadenia Európskej únie, ktorá chce, aby sa do roku 2030 všetky plastové obaly uvedené na trh dali recyklovať alebo znova použiť.

Legendárna uhorka v plaste  

Dnes už pomerne dobre známym príkladom je šalátová uhorka v plastovom obale, ktorá vydrží trikrát dlhšie než nebalená, pretože stratí menej vody. Hoci sa na prvý pohľad zdá, že obal je zbytočným odpadom, v skutočnosti predlžuje život uhorky a chráni ju pred tým, aby sa stala odpadom potravinovým. Ako sa rozhodujete vy? Kúpite si uhorku v plastovej fólii alebo nebalenú? Viete, čo presne sa odohráva v mysli spotrebiteľa, keď sa rozhoduje medzi ekologickou voľbou a plytvaním potravinami?

Podľa prieskumov sa zákazníci čoraz viac zaujímajú o to, aké následky so sebou nesie ich spotrebiteľské konanie. Aj vďaka tomu postupne vznikajú bezobalové predajne či obchody s čapovanou drogériou vo všetkých väčších mestách po celom Slovensku. Tie ponúkajú prevažne suché potraviny na váhu, ktoré si návštevníci odnášajú vo vlastných nádobách. V maloobchodných predajniach sa aj napriek mnohým krokom šetrným k životnému prostrediu, ktoré reťazce postupne zavádzajú, stále najviac potravín predáva v klasických obaloch. Treba si uvedomiť, že ekologické obaly a udržateľnosť sú spravidla drahšie a ochota zaplatiť tento rozdiel nie je vždy korunovaná úspechom, pretože cena je stále pre spotrebiteľa (napriek prieskumom prezentujúcim opak) rozhodujúca pri nákupe. Plast je v súčasnosti najrozšírenejší, pretože je lacný a má výborné vlastnosti. V porovnaní napríklad so sklom sa taví pri nižšej teplote a vďaka tomu, že je 10-krát ľahší, má jeho preprava nižšiu uhlíkovú stopu.

Výhodné XXL balenia končia v odpade

Ďalším príkladom nie celkom environmentálneho správania môžu byť XXL balenia a paketový predaj, tzv. multipacky produktov. Pri ich výrobe sa použije síce menej obalového materiálu, ale častokrát ide o plytvanie potravín, pretože zákazníci v presvedčení výhodnej ceny nakúpia množstvo, ktoré nedokážu spotrebovať a končí v odpade. Ako reálne prebieha rozhodovanie zákazníkov a čo skutočne vplýva na ich ekologické vnímanie je možné skúmať aj prostredníctvom nástrojov neuromarketingu.

Interpretácia takto získaných dát poskytuje pre podnikateľské subjekty nové možnosti pri uskutočňovaní ekologických a trvalo udržateľných rozhodnutí na jednotlivých trhoch s ohľadom na ekonomické možnosti. Detailné poznatky o spotrebiteľskom správaní opierajúce sa o reálne dáta (napr. monitorovanie zákazníkov pri rozhodovaní sa o kúpe XXL balenia alebo toho, čo skonzumujú, používanie recyklovaných obalov, poznatky o ekologických značkách, vnímanie bezobalových obchodov z pohľadu emócií) umožňujú efektívnejšiu tvorbu marketingovo-obchodných stratégií. Tieto dokážu nasmerovať nákupné rozhodovanie nielen k trvalej udržateľnosti, predovšetkým v otázkach minimalizovania plytvania potravinami či poznatkami o tom, ako sa v skutočnosti ekologicky rozhodujeme, ale aj k triedeniu odpadov. Týmto spôsobom môžu byť tieto nástroje efektívne využité pre zlepšovanie potravinového systému, ktorý následne prispieva k zlepšeniu životného prostredia, ktorého ochrana patrí medzí aktuálne témy súčasnosti, ako aj k vyššej uvedomelosti a realizovaniu zodpovednej spotreby v praxi.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera