
Síce väčšinu svojho profesionálneho života pracovala na nákupe čerstvých produktov, ale už štyri roky jej štatistikám vládnu trvanlivé potraviny. Keď prišla ponuka venovať sa práve tejto skupine sortimentu od vznikajúceho reťazca Yeme, nedokázala odolať. „Chcela som byť pri tom,“ spomína riaditeľka trvanlivých potravín Alena Koišová Vajdová. Tá hovorí, že práca ju neuveriteľne baví, najmä ak sa zákazníci tešia zo sortimentu, ktorý im spolu so svojim tímom prináša na pulty.
Keď v roku 1999 britský reťazec Tesco Stores SR otváral v Nitre vôbec prvý hypermarket na Slovensku, Alena Koišová Vajdová skončila ekonomickú školu a hľadala si zamestnanie. Prihlásila sa a do vôd maloobchodu skočila rovno ako nákupca čerstvých potravín pre tú najväčšiu predajnú plochu, aká v tom čase bola na trhu. „Bola to číra náhoda,“ spomína na svoje začiatky. Po roku jej kroky viedli do novovznikajúcej centrály siete v Bratislave, kde pôsobila spočiatku ako asistentka manažéra nákupu, potom prevzala jeho funkciu, aby sa neskôr stala manažérkou kategórie čerstvých potravín. „Po niekoľkých rokoch som z Tesca odišla, vrátila sa do Nitry a myslela som si, že sa už do retailu nevrátim. Ale o pol roka nato som sa ocitla na komerčnom oddelení čerstvých potravín siete Billa,“ pokračuje Alena Koišová Vajdová.
V Bille ju zastihlo druhé materstvo a pendlovať medzi Nitrou a Bratislavou už viac nebolo možné. Premýšľala teda, čo ďalej, či ostať v Nitre alebo sa odsťahovať do Bratislavy. Vtedy jej však prišla do cesty iná možnosť. Práve vznikal formát Yeme, ktorý zakladali jej bývalí kolegovia, vrátane niekdajšieho riaditeľa nitrianskeho hypermarketu Petra Varmužu. „Chcela som byť pri tom. Dostala som ponuku, či nechcem byť súčasťou tímu. Avšak na trvanlivé potraviny a drogériu, čo ma zaskočilo. Dovtedy som robila mäso, hydinu, lahôdky. Bola to pre mňa výzva, ale povedala som si, že základné princípy ovládam a naučím sa niečo nové. Teraz som tu štvrtý rok,“ hovorí riaditeľka, ktorá napokon našla kompromis a presťahovala sa k Bratislave.
Na začiatku si myslela, že trvanlivé potraviny nie sú také rýchloobrátkové ako čerstvé výrobky. „Pokiaľ ide o prevádzkovú časť, tak to platí, ale v komerčnej časti to nie je pravda. Cez leto riešime Vianoce a pred Vianocami Veľkú noc. Obe skupiny potravín majú svoje čaro,“ hovorí. Niekedy je sama prekvapená, koľko informácií o jednotlivých kategóriách i produktoch dokáže absorbovať.
Jej osobným cieľom je prekonať očakávania zákazníka v sortimente. Yeme sa podľa jej slov už stalo na trhu „trendsetterom“ a nechce o túto pozíciu prísť. „Chcem, aby sme zákazníkom prinášali vždy niečo nové, niečo, čo od nás ani neočakáva alebo nevie, že očakáva. Chcem dať zákazníkovi kvalitný sortiment s dobrým vystavením,“ hovorí Alena Koišová Vajdová. Aj preto chodia spolu s kolegami na výstavy, komunikujú s dodávateľmi a neustále sledujú trendy v zahraničí. Ak nejakú novinku do sortimentu zaradia, musia byť o nej skutočne presvedčení. A nezostávajú iba pri tom, že ju vyložia na regál. „Novinky nie je ľahké predať, preto ich podporujeme rôznymi aktivitami. Produkty zviditeľňujeme na ploche, dávame im marketingový popis, robíme ochutnávky, aby sa k zákazníkovi dostala správa, ktorú mu chceme odovzdať,“ vysvetľuje. O tom, či to funguje, sa presviedča na vlastné oči. Na predajnej ploche totiž trávi podstatnú časť svojho pracovného času. „U nás sa nerobí iba od stola. Sme veľa v teréne, aby sme boli v kontakte s tovarom a vedeli, čo zaradíme do predaja, ale aj preto, aby sme vnímali spätnú väzbu od zákazníkov,“ uvádza.
Už vlani reťazec vydal tzv. ropné embargo na mikroténové sáčky či plastové tašky, čo malo medzi zákazníkmi veľký ohlas. Ekologický trend do svojich predajní sieť premieta v podobe sortimentu i spôsobe jeho predaja. Zákazníci si môžu načapovať, ale už aj nasypať drogériu či odniesť vo vlastných nádobách domáce pšeničné cestoviny či vločky. „Ide to pomaly, ale našou dlhodobou stratégiou je dávať udržateľnosti väčší priestor. Na začiatku som bola rada, že som mohla vystaviť aspoň nejakú ekologickú drogériu. Dnes som hrdá, že už u nás nenájdete žiadnu chemickú drogériu,“ tvrdí Alena Koišová Vajdová.
Na svojej práci má ako vyštudovaná ekonómka najradšej čísla. „Každá štatistika je taká, akú ju chcete vidieť. Aj preto sa na ňu pozerám zo všetkých možných strán a potom sa idem na plochu pozrieť, či to tak funguje aj v skutočnosti. Alebo naopak, pozriem si plochu a potom to idem skontrolovať podľa štatistiky,“ hovorí riaditeľka trvanlivých potravín. Baví ju však aj rokovať s dodávateľmi. Vzťah obchodníka s výrobcom je momentálne vnímaný ako komplikovaný, kde ten druhý ťahá za kratší koniec, ale podľa Aleny Koišovej Vajdovej to závisí od človeka. Ona by na neférové rokovania nemala žalúdok. Jej motto totiž je: Nerob to, čo nechceš, aby robili tebe. „Som typ, ktorý sa chce dohodnúť a buď presvedčím dodávateľa o svojom pláne, alebo ak nie, následne začnem hľadať iné riešenia,“ konštatuje a zároveň pokračuje, že práve idey slušnosti a fair-play diskusie ju presvedčili o tom, že chce pracovať v Yeme. K vznikajúcemu reťazcu boli pritom na začiatku niektorí dodávatelia skeptickí. Aj preto je Alena Koišová Vajdová rada, že ich dokázali presvedčiť a ukázali im, že sú pre nich vhodný formát.
Počas svojej dlhoročnej kariéry sa naučila, že všetko je iba v jej vlastných rukách: „Sama musím hľadať riešenia, nikto iný to za mňa neurobí.“ Alena Koišová Vajdová tiež priznáva, že je perfekcionistka a nemá rada improvizáciu. „Je to stresujúca a náročná práca, ale asi to k svojmu životu potrebujem,“ dodáva so smiechom na záver.
Čísla
20 rokov v maloobchode
4 roky v Yeme
2 synovia
Záľuby: rodina a aktivity s nimi, záhrada, ručné práce, literatúra
Pracovný deň Aleny Koišovej Vajdovej
Práca má byť produktívna, preto sa snažím nastaviť si čas, kedy sa venujem jednotlivým aktivitám. V práci začínam o pol ôsmej a zvyčajne končím okolo piatej až pol šiestej. Samozrejme, niekedy je to dlhšie, respektíve úlohy, pri ktorých nemusím byť prítomná v kancelárii, dokončím doma. Ráno sa ešte pred príchodom do práce pozriem na predajné výsledky a rozmýšľam, čo sa podarilo a kde treba pridať. Prejdem si predajnú plochu a potom je to o dennej práci. Riešim štatistiky, prijímam rozhodnutia, ako ďalej postupovať, aké akcie spraviť, ako vylepšiť oddelenie. Mám tiež porady s mojimi manažérmi, ktorým sa snažím odovzdať svoje skúsenosti.
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk