S letnými predajmi sa spája sezónny predaj mnohých potravín a nápojov, ale viac ako inokedy v roku míňame aj na niektoré drogistické kategórie. Sezónne predaje zaznamenávajú okrem opaľovacích prostriedkov aj holiace potreby, u ktorých sledujeme sezónny nárast v mesiacoch jún až august. Z aktuálnych údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen vyplýva, že tržby za holiace a depilačné potreby za posledných 12 mesiacov presiahli 31 miliónov eur.
Predaj mužských holiacich potrieb stále dominuje, avšak v najväčšom segmente strojčekov a žiletiek rástli dámske produkty dynamickejšie. Sledovanú kategóriu zahŕňajú holiace strojčeky a žiletky, prípravky na holenie, prípravky po holení a depilačné prostriedky predané v období od júla 2018 do júna 2019 v rámci maloobchodného trhu, zmiešaného tovaru a drogérií.
V lete je vyšší dopyt po dámskych produktoch
Nadpolovičnú časť z celého obratu holiacich potrieb vo výške 63 % tvoria holiace strojčeky a žiletky, za ktoré slovenskí spotrebitelia minuli takmer 20 miliónov eur, čo je o pol milióna eur viac ako v predchádzajúcom roku. Avšak v počte predaných balení došlo medziročne k poklesu o približne pol percenta, pod čo sa podpísal nižší počet balení holiacich strojčekov a žiletiek určených pre pánov. Predaj mužských holiacich strojčekov a žiletiek stále dominuje a predstavuje až dve tretiny z celkových tržieb. Oproti predchádzajúcemu roku rástli ich tržby o necelé dve percentá, kým obrat strojčekov a žiletiek pre dámy viac ako dvojnásobne dynamickejšie a prekročili hranicu šesť miliónov eur.
Trend rýchlejšieho rastu tržieb za ženské holiace strojčeky a žiletky v porovnaní s pánskymi, sleduje spoločnosť Nielsen už niekoľko rokov po sebe. Predaj ženských holiacich strojčekov a žiletiek rastie v počte predaných kusov aj v obrate. Za posledný rok sa predalo o 22 tisíc kusov balení viac ako rok predtým, čo bolo podmienené najmä stúpajúcim trendom vyšších nákupov v letnom období. Práve leto je pre ženské strojčeky a žiletky najsilnejšou sezónou, kým u mužov sú letné mesiace druhým najsilnejším obdobím z hľadiska obratu. Mužské holiace strojčeky a žiletky sú obľúbeným vianočným darčekom a koncom roka dosahujú najvyššie predaje. Ich decembrový obrat je o 60 % vyšší oproti priemerným tržbám počas roka.
Muži preferujú žiletky, ženy jednorazové strojčeky
Okrem rozdielov v sezónnosti sú pri mužských a ženských strojčekoch a žiletkách výrazné odlišnosti v predávaných typoch. Kým muži najviac míňajú na tradičné žiletky a náhradné hlavice do holiacich strojčekov, a to až v 55 % tržieb, ženy oveľa viac preferujú jednorazové holiace strojčeky, ktoré sa na celkových tržbách segmentu ženských holiacich strojčekov a žiletiek podieľajú takmer dvoma tretinami.
Gély na holenie sú jasným favoritom u žien aj mužov
Necelú pätinu z celkových tržieb za holiace a depilačné potreby tvoria prípravky na holenie, ktoré medziročne zaznamenali spomedzi všetkých segmentov holenia najvýraznejší pokles obratu o viac ako päť percent. Podobne ako pri strojčekoch a žiletkách, aj pri holiacich prípravkoch dominujú predaje pánskych prípravkov, ktoré tvoria až 84 % z obratu prípravkov na holenie. Na rozdiel od strojčekov a žiletiek, pokles tržieb bol ťahaný predovšetkým produktmi určenými pre dámy. Slovenskí muži minuli za prípravky na holenie v poslednom roku 4,3 milióna eur a medziročne ich tržby klesli o štyri percentá. Výdaje za ženské produkty sú niekoľkonásobne nižšie a medziročne dokonca klesli až o 11 %. Z hľadiska typov holiacich prípravkov sú u mužov aj žien favorizované jednoznačne gély, avšak u žien majú oveľa vyššiu dôležitosť, a to až 89 % z obratu. Druhým najobľúbenejším typom prípravkov na holenie sú u mužov a žien peny. Kým u mužov sa preferencie v posledných rokoch nemenia, u žien narastá dôležitosť pien. Krémy a iné typy tvoria len minoritnú časť predaja holiacich prípravkov.
Vody po holení sú obľúbenejšie, záujem o balzamy klesol
Podobne ako holiace prípravky, aj prípravky po holení zaznamenali v poslednom roku pokles tržieb o tri percentá a klesol aj počet predaných balení. Celkový obrat dosiahol 4,7 milióna eur, čo je o 145 tisíc eur menej ako predchádzajúci rok. Najpredávanejším typom zostávajú vody po holení, ktoré tvoria viac ako tri štvrtiny zo všetkých prípravkov po holení a ich tržby kontinuálne rastú. Naopak menšiemu segmentu balzamov po holení sa v poslednom roku nedarilo a záujem o ne poklesol, čo spôsobilo celkové straty na tržbách segmentu.
Depilačným prostriedkom sa darí
Výrazne menej ako na holiace strojčeky a žiletky míňajú slovenskí spotrebitelia na depilačné prostriedky, ktorých ročný obrat 1,6 milióna eur sa medziročne zvýšil o dve percentá. Podobne rástol aj počet predaných kusov. Najpopulárnejšie sú voskové pásiky, ktoré tvoria takmer dve tretiny z tržieb a v posledných rokoch sa tešia rastúcej obľube. Druhým najpredávanejším typom sú depilačné krémy a treticu uzatvára malý segment depilačných pást, ktoré zaznamenali v poslednom roku najdynamickejší vývoj, keď dokázali rásť dvojciferným tempom až o 17 %. Najmenšiemu segmentu depilačných voskov, ktoré predstavujú len 2,6 % podiel na tržbách, sa nedarilo a záujem o ne kontinuálne klesá.