
Dnes chcú ľudia viac ako kedykoľvek predtým skúšať niečo nové, v dôsledku čoho dochádza k zvyšovaniu nelojality voči značke. Na druhej strane napriek globálnemu trendu pozorujeme u Európanov v porovnaní s inými regiónmi sveta viac konzervatívnych spotrebiteľov pri skúšaní nových značiek.
Z najnovšej štúdie Nielsen Global Consumer Loyality zameranej na vernosť spotrebiteľov k značkám potravín a drogérie v 64 krajinách sveta vyplýva, že z globálneho hľadiska je len osem percent spotrebiteľov lojálnych k značným a výrobkom, ktoré doteraz kupovali a takmer neskúšajú nové značky.
Slováci nepatria k dobrodruhom objavujúcim nové
Na Slovensku je percento lojálnych zákazníkov vyššie ako je celosvetový priemer. Až 19 % slovenských spotrebiteľov uvádza, že len málokedy skúšajú nové veci a radšej preferujú už vyskúšané značky. Je to síce najviac zo všetkých európskych krajín, dokonca v celosvetovom meradle nájdeme vyššie percento už len v Maroku a Japonsku (21 %), necelá pätina je stále relatívne nízka časť spotrebiteľov. Na druhej strane je skupina tých spotrebiteľov, ktorí veľmi radi vyhľadávajú novinky na trhu. Kým celosvetový priemer je až 42 %, len 16 % slovenských spotrebiteľov sa radí k „dobrodruhom“ milujúcich nové značky. Menej noviniek chtivých nájdeme už len v Estónsku (15 %). V rámci Európy je väčšina krajín oveľa otvorenejších novinkám na trhu, ako sú Slováci. Prvenstvo patrí Turecku, kde takmer šesť z desiatich spotrebiteľov veľmi rado vyhľadáva novinky, ale aj Gréci (41 %), Srbi či Rumuni (40 %) majú veľký sklon k zmene značky.
Nové značky kupujeme viac než v minulosti
Pri pohľade na postoje spotrebiteľov na celom svete je jasné, že lojalita k značke stráca hodnotu. Stupňuje sa súperenie značiek aj maloobchodníkov, aby ostali aj naďalej pre svojich zákazníkov relevantní. A tento trend bude, podľa spoločnosti Nielsen, pokračovať. Ochota spotrebiteľov skúšať nové značky je na vzostupe. Celosvetovo až 46 % spotrebiteľov tvrdí, že v porovnaní s obdobím pred piatimi rokmi oveľa častejšie skúša nové značky, európsky priemer je veľmi podobný, a to 40 %. Slovenskí spotrebitelia sú však v tomto smere konzervatívnejší. Len približne 29 % z nich častejšie ako v minulosti skúša nové značky. Na druhej strane väčšia časť slovenských spotrebiteľov, a to až 45 %, si vyberá zo širšieho sortimentu ako pred piatimi rokmi, ale preferujú nakupovať svoje obľúbené značky. Necelá štvrtina je najkonzervatívnejšia a nakupuje len svoje obľúbené značky, ktoré nakupovali aj pred piatimi rokmi.
Verní zákazníci značku nezachránia
Aj napriek rozdielom v rámci jednotlivých krajín či regiónov, má nelojalita k značkám rastúci trend. Výzvou sú malé značky, ktoré profitujú zo svižnejších a rýchlejších procesov výrobcov a mnohé z nich sa zrodili v online prostredí. Neexistuje však pravidlo, podľa ktorého by veľké korporácie nemohli prijať zmenu a podobnú taktiku. Vieme, že necelá pätina slovenských spotrebiteľov lipne len na overených značkách. Namiesto zamerania sa na malú skupinu verných spotrebiteľov, ktorí však ani zďaleka nie sú tak významní na udržanie a podporu značky, je relevantnejšie upriamiť pozornosť na produkty, ktoré oslovia oveľa väčšie publikum. Okrem spotrebiteľov, ktorí vyhľadávajú nové a odlišné, sa pravdepodobne dostanete aj k tým verným, ktorí ostávajú lojálnymi len preto, že ešte neboli motivovaní k zmene.
Najdôležitejší je stále pomer ceny a kvality
Jedným z najdôležitejších faktorov v rozhodovaní o nákupe nových značiek či produktov je stále cena. Pokiaľ však ide o faktory úspechu, do hry vstupujú aj iné aspekty. Je dôležité poznamenať, že globálne ostáva najdôležitejším faktorom dobrý pomer ceny a kvality. Platí to v štyroch z piatich svetových regiónoch. Jediné v ázijsko-pacifickom regióne sa vysoká kvalita dostala v hodnotení pred hodnotu za peniaze, ale vo zvyšných regiónoch obsadila hneď druhú priečku. To potvrdzuje fakt, že nielen cena patrí k najlepším motivačným nástrojom pri voľbe nových produktov. Ak sa pozrieme v európskom regióne osobitne na Slovensko, podľa spoločnosti Nielsen až 21 % spotrebiteľov umiestňuje dobrý pomer ceny a kvality ako kľúčový faktor ovplyvňujúci výber novej značky či výrobku, ale po ňom nasledujú zhodne vysoká kvalita a jednoduchosť, pohodlie pri užívaní produktu v 17 %. Cenovú zľavu uviedlo ako kľúčový faktor pri skúšaní nových značiek iba 16 % slovenských respondentov. Našich susedov v Čechách naopak najviac ovplyvňuje práve akciová cena, ktorá je pre nich hlavným faktorom k motivácii na nákup nových značiek či výrobkov.