logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Aj keď si výroba a udržiavanie domáceho kvásku našli svojich priaznivcov už pred mnohými rokmi,...
  • Po pol roku fungovania zálohového systému sa od 1. júla 2022 na Slovensku končí prechodné...
  • Finančná správa zverejnila novú aplikáciu Virtuálna registračná pokladnica 2 (VRP 2) na...
  • Služobný telefón či možnosť pracovať z domu sú dnes už bežné benefity, ktoré ponúkajú mnohí...

Trend bezobalových predajní rastie. S čím musia obchodníci počítať?

30. júla 2019
Správy 0
1783
Trend bezobalových predajní rastie. S čím musia obchodníci počítať?

V poslednom období sa čoraz väčšmi rieši problematika udržateľnosti a ekológie. Na trh sa dostáva koncept bezobalových predajní a otázku alternatívnych obalov riešia aj prevádzkovatelia potravinárskych podnikov, ktorí sa najnovšie obrátili na Úrad verejného zdravotníctva SR (ÚVZ SR) so žiadosťou o povolenie predaja nebalených potravín do obalov, ktoré poskytne predajňa, ako aj vlastných obalov zákazníkov.

Predaj potravín do vlastných obalov, ktoré si zákazník prinesie, je v súlade so zákonom, predávajúci však zodpovedá za bezpečnosť a kvalitu predávaných potravín a je povinný nebalené potraviny, ak to ich povaha vyžaduje, zabaliť do funkčne vhodného a zdravotne neškodného obalového materiálu. Rovnaká povinnosť pre obchodníka plynie aj  pri manipulácii s potravinami, v rámci ktorej je povinný používať čisté pomôcky a náradie. Najväčšou hrozbou v rámci bezobalových potravín je totiž ohrozenie hygienického stavu, za ktorý je priamo zodpovedný obchodník. Požiadavky sa, rovnako ako kamenných obchodov, týkajú aj internetového predaja.

Prevádzkovateľ môže vlastné obaly zákazníkov odmietnuť

Podľa vyjadrení ÚVZ SR o využívaní vlastných obalov zákazníkov, ktoré nie sú priamo poskytované predajňou, rozhoduje samotný prevádzkovateľ potravinárskeho podniku. V rámci tohto spôsobu balenia totiž nemá možnosť ovplyvniť hygienický stav obalov prinesených zákazníkmi, ani ich vhodnosť na styk s potravinami. Dôležité sú taktiež kvalitatívne parametre konkrétnej potraviny, ktoré si môžu vyžadovať špecifický druh obalu. Kyslé potraviny sa napríklad nesmú baliť do hliníkových obalov kvôli riziku chemickej reakcie.

Prevádzkovateľ má tak podľa ÚVZ SR právo odmietnuť vlastný obal prinesený zákazníkom, ak napríklad nie je vhodný na styk s potravinami alebo je nejakým spôsobom znečistený. Ak sa prevádzkovateľ predsa len rozhodne, že umožní predaj do vlastných obalov, musí mať nastavené také postupy, ktoré zaručia, že nedôjde ku kontaminácii ním predávaných potravín. Zákazník má v tomto prípade právo využiť vlastný obal, musí si však uvedomiť, že stav takto zabalených potravín prechádza na jeho vlastnú zodpovednosť.

Ktoré potraviny sú pre bezobalový predaj ideálne?

Obal plní informačnú a ochrannú funkciu, čo môže znamenať zvýšené riziko kontaminácie pri bezobalovom uskladnení. Pri prevádzkovaní bezobalovej predajne potravín je preto potrebné zabezpečiť špecifické podmienky, ktoré však nie je možné uplatniť pri všetkých druhoch potravín. Pre tento účel musia prevádzkovatelia potravinárskych podnikov, v rámci svojich postupov založených na zásadách HACCP spolu so zavedením správnej hygienickej praxe, prijímať na všetkých stupňoch produkcie, spracovania a distribúcie potravín opatrenia na zabezpečenie podmienok pre správne dodávanie a zaobchádzanie so surovinami a potravinami. Vzhľadom k tomu, že epidemiologicky rizikové potraviny rýchlo podliehajú mikrobiologickej skaze a  tomu, že predaj potravín formou bezobalového predaja si vyžaduje vyššie hygienické štandardy, odporúča sa bezobalový predaj nízko rizikových potravín. Ide najmä o kategóriu suchých potravín, akými sú napríklad strukoviny, orechy, sušené ovocie a ryža. Takýto spôsobom sa napríklad v zmysle platnej EÚ legislatívy nesmie predávať olivový olej. Podľa nariadenia Komisie EÚ sa oleje v rámci predaja na maloobchodnej úrovni musia konečnému spotrebiteľovi ponúkať v obaloch s objemom maximálne päť litrov, opatrených otváracím systémom, ktorý sa po prvom otvorení nedá opätovne uzatvoriť.

Označenie nebalených potravín

Každý zákazník má právo na jasné a presné informácie o povahe potraviny, ktorá je predmetom predaja. Výrobca či konečný predajca potravín je tak povinný ich v dostatočnej miere označiť, a to v štátnom jazyku s údajmi osobitného predpisu. Potravina balená v priestoroch predaja na žiadosť spotrebiteľa, alebo balená na priamy predaj, musí byť v blízkosti jej umiestnenia označená minimálne základnými údajmi, ktoré predstavujú názov nebalenej potraviny, zloženie, netto množstvo a dátum minimálnej trvanlivosti alebo spotreby. Údaje zároveň musia byť označené v bezprostrednej blízkosti umiestnenia, a to buď priamo na cenovke alebo tak, aby boli spájané len s touto konkrétnou nebalenou potravinou.

Vysledovateľnosť potravín kľúčovou požiadavkou

Európsky úrad pre bezpečnosť potravín považuje za jednu z kľúčových požiadaviek v záležitostiach bezpečnosti potravín ich vysledovateľnosť, ktorá sa ukázala ako nevyhnutná pre fungovanie vnútorného trhu s potravinami. Na základe nej je možné uskutočňovať cielené a presné stiahnutia z obehu, alebo poskytovať informácie spotrebiteľom či pracovníkom dohľadu, a tým predchádzať problémom v súvislosti s ochranou zdravia spotrebiteľa. Nezaisťuje síce bezpečnosť potravín, ale v prípade výskytu nevyhovujúcich potravín je tak možné zabezpečiť jej rýchle stiahnutie z trhu.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

CHEP

Paletový pooling CHEP: Efektívny systém s jasnými pravidlami

Stretli ste sa niekedy v sklade alebo obchode s modrou prepravnou alebo displejovou paletou? Ak áno, narazili ste na prepravnú platformu, ktorá patrí do paletového fondu spoločnosti CHEP. Paletový pooling je systém zdieľania a opätovného používania prepravných alebo displejových paliet, ktorý predstavuje efektívne a udržateľné riešenie pre firmy, ktoré sa rozhodli zadať správu svojich paletových […]
Káva Nestlé

Káva ako pomocník pre zvýšenie tržieb

Viete, že káva vám môže pomôcť navýšiť zisk a prilákať nových zákazníkov? Káva nie je len výborný pomocník pri nadväzovaní komunikácie, ale aj druhá najobchodovateľnejšia komodita, ktorej obľuba každoročne rastie. Boli doby, kedy ste na kávu narazili iba v kaviarňach, hoteloch a reštauráciách. Dnes už na ňu narazíte prakticky všade. Je to predovšetkým pochutina, a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera