
Na pultoch s čerstvou zeleninou pribudnú v predajniach spoločnosti Tesco na celom Slovensku ďalšie výrobky od domácich pestovateľov. Od začiatku júla majú zákazníci k dispozícii rozšírený výber ponuky zeleniny od slovenských dodávateľov BROP z Kráľovej pri Senci. Na jeseň ponuku rozšíri o ďalšie položky toho istého dodávateľa.
Spoločnosť BROP je popredným dodávateľom zemiakov, cibule a cesnaku do predajní Tesco na Slovensku a v Českej republike už vyše 14 rokov. Od roku 2007 tiež dodáva do Tesco prevádzok v Maďarsku. Momentálne pracuje na rozšírení produkcie papriky, ktorú pestuje na rozlohe 8,5 hektára, pričom na budúci rok má ambíciu jej objem zväčšiť o päťnásobok na 40 hektárov.
Záujem o domácu zeleninu rastie
„Počas našej spolupráce vzrástol podiel dodávok o tretinu a tržby o približne 35 percent. Rastúce objemy nás naučili rozšíriť plochy o nové plodiny ako napríklad fialové zemiaky alebo cibuľu šalotku, ktoré sme predtým dovážali z Francúzska,“ tvrdí Juraj Mačaj, konateľ spoločnosti BROP Slovakia. Vlani pre rastúci záujem o domácu zeleninu spoločnosť spustila novú výrobnú linku na spracovanie zemiakov špeciálne pre značku Tesco Finest – fialové a žlté.
„Každý rok sa snažíme zväčšiť plochu na pestovanie jednotlivých plodín a modernizovať stroje. Aktuálne staviame nový závod a sklady, ktoré otvoríme ešte tento rok. S tým súvisí aj nábor pracovníkov do nového závodu,“ dodáva Juraj Mačaj. Spoločnosť disponuje vlastným skladom a závodom na spracovanie a balenie plodín v Kostolnej pri Dunaji so 70 pracovníkmi. Ročne vyprodukuje okolo 33-tisíc ton zemiakov, z ktorých je vyše 80 % z vlastnej produkcie a 12-tisíc ton vlastnej cibule.
Vajcia a väčšina mliečnych produktov pochádza zo Slovenska
Spoločnosť Tesco pracuje na posilňovaní slovenskej produkcie vo svojej sieti obchodov, vďaka čomu nájdu zákazníci potraviny od slovenských dodávateľov, s ktorými rozširuje spoluprácu. „Slovenské firmy sa zase vďaka spolupráci s Tescom a vlastným značkám reťazca, ako je Perfectly Imperfect, dostanú na pulty predajní nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike. V závislosti od ročného obdobia pochádza 60 až 70 percent tohto sortimentu od slovenských pestovateľov,“ hovorí Pavol Lakatoš, manažér nákupu pre zeleninu v Tesco Slovensko.
Tesco uvádza, že zákazníci vlani v reťazci nakúpili takmer 700 miliónov kusov slovenských potravín v hodnote 400 miliónov eur. V prípade niektorých základných potravín reťazec spolupracuje výhradne so slovenskými dodávateľmi. Takouto kategóriou sú napríklad vajcia, ktoré pochádzajú výhradne zo slovenských chovov. Podobne je na tom sortiment mliečnych výrobkov, z ktorého 80 % pochádza priamo zo Slovenska.