
Do flotily vozidiel zásobujúcich predajne spoločnosti Lidl Slovenská republika začali pribúdať ekologické kamióny s kombinovaným pohonom CNG/LNG. Ide o plynový pohon, ktorý nevytvára takmer žiadne emisie. Diskontný reťazec tak prijal ďalšie opatrenie na podporu ochrany životného prostredia.
„Denne zásobujeme naše predajne tovarom, trasy kamiónov sa pritom snažíme plánovať čo najefektívnejšie, naplno ich vyťažovať a využívať ich aj na spätnú logistiku z predajní na centrálne sklady. Všetky tieto opatrenia robíme s cieľom znižovať náš dopad na životné prostredie,“ uviedol Miroslav Růžička, konateľ spoločnosti Lidl Slovenská republika zodpovedný za oblasť predaja a logistiky.
Stratégia zelených kamiónov
„Ako moderná spoločnosť, ktorej záleží na životnom prostredí, sa neustále snažíme hľadať zelené riešenia. Najnovšie sme preto začali využívať vozidlá, ktoré neprodukujú takmer žiadne emisie,“ dodáva Miroslav Růžička. Ekologické kamióny budú prednostne zásobovať predajne tovarom v husto obývaných zónach. Na jednu nádrž plynu CNG zvládne kamión prejsť bez problémov 400 kilometrov. Keď sa k tomu navyše pridá kvapalné LNG, dojazd sa predĺži až na 1 200 kilometrov. Okrem neznečisťovania ovzdušia sú zelené kamióny aj výrazne menej hlučné. Lidl uvádza, že počet ekologických kamiónov bude postupom času zvyšovať.
Spoločnosť minulý rok ušetrila 40 ton emisií CO2
Diskontný reťazec sa dlhodobo snaží znižovať vlastnú uhlíkovú stopu. Vo všetkých budovách patriacich spoločnosti sa napríklad využíva výhradne energia z obnoviteľných zdrojov z produkcie vodných elektrární. Sedem predajní má na strechách inštalované fotovoltaické panely na výrobu elektrickej energie priamo zo slnečného žiarenia. V priebehu minulých rokov sa takýmto spôsobom podarilo vyrobiť 137 350 kWh, čo v prepočte značí viac ako 40 ton emisií CO2, ktoré neboli vypustené do ovzdušia. Lidl taktiež vymenil vo všetkých svojich predajniach staré osvetlenie za LED technológiu, orientuje sa na energeticky efektívne spotrebiče a zároveň má jedno z najekologickejších logistických centier v Európe. Okrem iného spoločnosť implementovala systém energetického manažérstva podľa normy ISO 50001.
Spoločnosť vo svojich nových predajniach inštaluje tepelné čerpadlá využívajúce energiu z okolitého prostredia a namiesto syntetických chladí používa prírodné, ktoré majú nižšiu hodnotu indexu Globálneho potenciálu Otepľovania (GWP). Aj vďaka tomu diskont obstál ako jedna z prvých firiem na Slovensku v environmentálnom audite organizácie ENVI-PAK a získal certifikát pre zodpovedné organizácie.