logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Končí sa doba plastová?

11. júla 2019
Publicistika 0
2817
Končí sa doba plastová?

Jednorazovým plastom odzvonilo. Kvantá pohárov, tanierov či príborov, ktoré spotrebovali rodinné oslavy, opekačky i pracovné porady nahradia ekologickejšie alternatívy. Ich hľadanie však nie je jednoduché ani lacné. Obchodníci na to majú dva roky, potom bude predaj plastových výrobkov na jedno použitie v celej Európskej únii zakázaný.

„Pozor, to nie sú obyčajné lyžičky, to sú lyžičky z umelej hmoty. Ľahké, ohybné, pružné. To sú lyžičky, ktoré vyvinuli výskumníci z NDR,“ zaznie v kultovom filme Pelíšky krátko predtým, ako sa tento vynález všetkým účastníkom oslavy rozpustí v šálkach s horúcou kávou. „Mňa by len zaujímalo, kde urobili súdruhovia z NDR chybu,“ okomentuje to jeden z hostí.

Ako sa ukázalo, chyba nie je v nestálosti materiálu, ale práve naopak. Plastové lyžičky sú na zozname výrobkov na jedno použitie, ktorých predaj bude o dva roky v celej Európskej únii zakázaný, pretože ich rozklad trvá storočia. Ako odpad sa hromadia v prírode, znečisťujú životné prostredie a spôsobujú úhyn zvierat. Spolu s lyžičkami bude zákaz platiť aj pre plastové taniere, slamky, vatové tyčinky, paličky na balóny, produkty z oxo-degradovateľných plastov, jednorazové plastové nádoby na potraviny a poháre vyrobené z expandovaného polystyrénu. Slovensko chce toto opatrenie prijať minimálne s polročným predstihom novelou Zákona o odpadoch, ktorá by mala vstúpiť do platnosti od januára 2021.

Najnovšia správa Svetového fondu na ochranu prírody uvádza, že len v roku 2016 sa vyrobilo 396 miliónov ton nových plastov a predpokladá sa, že do roku 2030 produkcia plastov vzrastie o 40 %. Pritom takmer polovica všetkého plastu sa používa na produkciu hotových výrobkov, ktoré majú životnosť menej ako tri roky. Európska komisia odhaduje, že viac ako 80 percent morského odpadu na európskych plážach a v moriach tvoria plasty, tie jednorazové dokonca polovicu. Odpad pritom ohrozuje biodiverzitu morí a má aj sociálno-ekonomický vplyv. Štúdia komisie spred piatich rokov ukázala, že ekonomika únie stráca degradáciou prírody morským odpadom stovky miliónov eur, hlavne v sektore cestovného ruchu a rybolovu.

Podľa analytikov z ministerstva životného prostredia sa ročne na Slovensko dovezie 14-tisíc ton neobalových plastových výrobkov, pričom významnú časť z tohto objemu predstavujú práve plastové slamky, taniere, príbory a ďalšie produkty. Ako uvádza agentúra Nielsen, ročne sa na slovenskom maloobchodnom trhu predá 727 miliónov kusov vatových tyčiniek. Jednorazové plasty sa pritom ťažko separujú i recyklujú, preto na Slovensku najčastejšie končia na skládkach alebo pohodené v prírode.

V regáloch sú posledné kusy

Obchodníci sa na novú smernicu pripravujú a výrobky už stiahli z predaja alebo dopredávajú posledné zásoby. „V ponuke máme už len minimálne množstvá, na niektorých predajniach už tento tovar nie je v ponuke. Vzhľadom na nadchádzajúcu grilovaciu sezónu však zákazníkom ponúkame ako alternatívu papierové tácky a taniere. Od júna budeme mať v ponuke vo väčšine predajní papierové slamky,“ uvádza hovorkyňa spoločnosti Billa Kvetoslava Kirchnerová.  Sieť tiež plánuje v blízkej budúcnosti zaviesť mikroténové vrecká z recyklovateľného materiálu a klasické vrecká už nebude ponúkať.

„Postupne vyraďujeme slamky aj plastový riad a nahrádzame ich produktmi vyrobenými z cukrovej trstiny, plastové tyčinky do uší vymieňame za bambusové,“ približuje Branislav Lellák, vrchný riaditeľ obchodnej sekcie Coop Jednoty Slovensko. Maloobchodná sieť tak ročne ušetrí životnému prostrediu 40 ton plastu. Reťazec tvrdí, že do svojho sortimentu zaradil ďalšiu novinku, a to „sáčky“ určené na balenie pečiva, ovocia a zeleniny vyrobené taktiež z materiálu, ktorý sa v prírode rozloží na vodu, CO2 a biomasu.

Lidl Slovenská republika chce vyradiť plastové výrobky na jedno použitie z predaja do konca roku 2019. Produkty nahradí výrobkami z alternatívnych a recyklovateľných materiálov, na vývoji ktorých aktuálne pracuje spolu s dodávateľmi. V ďalšom kroku chce Lidl vymeniť príbory a slamky na pitie aj v oblasti polotovarov a nápojov. Tieto plastové výrobky na jedno použitie predstavujú ročný objem 35 ton.

V Yeme stopli predaj jednorazových ropných plastov už pred rokom a všetko nahradili ekologickejšími variantmi, teda papierom a kompostovateľným plastom. „Okrem toho máme všade zavedené znovu použiteľné alternatívy, ktoré sú pre životné prostredie ešte lepšie, napríklad znovupoužiteľné škatule na nákup, sieťovky na ovocie a zeleninu, kovové fľašky na čapovanú drogériu,“ hovorí majiteľ siete Peter Varmuža. Nájsť alternatívy im trvalo asi rok. Napokon zohnali všetky, vrátane fliaš na smoothie či misiek na nátierky. Dokonca majú kompostovateľné etikety s potlačou z kompostovateľnej farby, ktoré sú prilepené kompostovateľným lepidlom. „Sú oveľa drahšie, a to dva až trikrát, ale nie je všetko iba o peniazoch,“ konštatuje.

Podľa predsedu Environmentálnej sekcie Zväzu obchodu SR Michala Sebíňa je pri alternatívnych produktoch cena problémom, ktorý môže vplývať na ich predajnosť. „Cítime však ekologický dopyt priamo od zákazníkov. Pre obchod je ale dôležité, aby bola zabezpečená bezpečnosť potravín,“ hovorí.

Nie je alternatíva ako alternatíva

Nájsť vhodné náhrady tak, aby boli skutočne ekologickejšie však nie je jednoduché. Príkladom sú nákupné tašky. Dánska Agentúra pre ochranu životného prostredia upozorňuje, že plastová taška má menšiu uhlíkovú stopu ako papierová. Na výrobu papierovej sa totiž spotrebuje viac energie i vody a obnova dreva je limitovaná časom. Papierové tašky sú objemnejšie, čo znamená, že majú vyššie náklady aj na dopravu. Po použití skončia v lepšom prípade v modrom koši a môžu sa recyklovať. V tom horšom sa ocitnú na skládke, ktorá však nefunguje ako kompost a taška sa na nej pravdepodobne nikdy nerozloží. Najlogickejšie a najekologickejšie je teda nosiť si opakovane na nákup vlastnú tašku.

„Redukcia plastového odpadu je nutná akýmkoľvek spôsobom či už recykláciou alebo energetickým zhodnotením, ale do budúcnosti musíme hľadať iné riešenia. Plast sa totiž nedá recyklovať donekonečna. Treba navyše myslieť aj na to, že vylúčenie plastov spôsobí ekologické problémy, lebo stúpne váha obalov, náklady na dopravu, spotreba fosílnych palív i objem skládok,“ konštatuje vedúci Oddelenia plastov, kaučuku a vlákien na Fakulte chemických a potravinárskych technológii Slovenskej technickej univerzity Pavol Alexy. Podľa neho je riešením ekologický plast, ktorý je vyrobený z obnoviteľných zdrojov a je biologicky rozložiteľný. Takýto plast sa vyrába z kyseliny mliečnej, celulózy či škrobu a v priemyselnom komposte sa rozloží za tri mesiace. Bioplast teda potrebuje špeciálnu zberovú štruktúru.

Ministerstvo životného prostredia aktuálne zbiera informácie o tom, ako to plánujú riešiť iné členské krajiny. „Budeme musieť vymyslieť separátny systém. Zisťujeme, či potrebujeme novú nádobu a ako je potrebné bioplasty označovať, aby každému bolo jasné, kde ich môže zahodiť,“ uvádza riaditeľ odpadovej sekcie envirorezortu Peter Šimurka. Ten zároveň dodáva, že ľudia by mali jednorazové produkty vymeniť za tie na opakované použitie.

Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera