logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Tesco po skúšobnom období naostro spúšťa Online Club, vernostný program pre online zákazníkov....
  • Technológie sa neustále vyvíjajú a sú prepojené so všetkým, čo robíme v osobnom, ale aj...
  • Časopis Tovar&Predaj nedávno predstavil inovované logo a jeho májovo-júnové vydanie vychádza...
  • Spoločnosť Terno real estate, ktorá prevádzkuje sieť potravín Terno a Kraj, spúšťa nový projekt...

Európska komisia potvrdila dvojakú kvalitu potravín, nedelí sa však na východ a západ

26. júna 2019
Správy 0
1473
Európska komisia potvrdila dvojakú kvalitu potravín, nedelí sa však na východ a západ

Výsledky testovania Európskej komisie, ktoré sa týkali celoeurópskeho porovnávania potravinárskych výrobkov na dvojakú kvalitu, potvrdzujú, že približne tretina testovaných výrobkov má iné zloženie, a to napriek rovnakým alebo podobným obalom. Odlišné zloženie však nie je rozdelené geograficky na východ a západ.

Štúdia, ktorú vykonalo Spoločné výskumné centrum (JRC) Európskej komisie, analyzovala 1380 potravinárskych výrobkov v 19 krajinách EÚ. Z výsledkov vyplýva, že deväť percent porovnávaných výrobkov malo rôzne zloženie, hoci obaly boli identické. Ďalších 22 % výrobkov malo podobné obaly, ale taktiež odlišné zloženie. Slovenské združenie pre značkové výrobky však tvrdí, že výsledky nedokazujú rozdiely medzi východom a západom a rovnako otázna je i nižšia kvalita rozdielnych výrobkov.

Dvojakej kvalite potravín možno čoskoro odzvoní

Testovacia kampaň bola súčasťou reakcie Európskej komisie na obavy o existenciu potravín s dvojakou kvalitou. Výrobky boli vybrané na základe návrhov členských štátov alebo združení na ochranu spotrebiteľa. „Doposiaľ ide o najväčšie európske testovanie na dvojakú kvalitu a žiaľ, potvrdilo sa, že tento problém existuje ešte v širšom meradle, ako sa pôvodne javilo. Keď som na zasadnutí Rady ministrov poľnohospodárstva EÚ v marci v roku 2017 predniesla výsledky našich prvých testov a odštartovala tak boj proti dvojakej kvalite v EÚ, čelila som pochybnostiam, či tento problém vôbec existuje. Tlak, ktorý sa nám podarilo vyvinúť s ďalšími dotknutými členskými štátmi, vyústil do celoeurópskej legislatívy aj spoločného testovania. Očakávam, že vďaka účinnej legislatíve, spoločným testom a tvrdým sankciám dvojakej kvalite čoskoro odzvoní,“ uviedla podpredsedníčka vlády a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriela Matečná.

Všetky členské štáty boli v rámci metodiky výskumu vyzvané, aby zhromažďovali informácie o zložení vybraných potravinárskych výrobkov ponúkaných na trhoch a predložilo informácie o 113 značkových a 15 výrobkoch súkromných značiek. Ako prvý krok je táto analýza založená na informáciách zo štítkov výrobkov a vzhľadu výrobkov na prednej strane obalu. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR však upozorňuje, že do testovania sa nezapojilo Rakúsko, Nemecko ani Taliansko, čo sú krajiny, ktoré výrobky dvojakej kvality dovážajú aj na Slovensko či do Českej republiky.

Čo odhalilo európske testovanie?

Medzi hlavné zistenia spoločného testovania patrí odhalenie odlišnosti v zložení potravín, ktoré však mali rovnaký predný obal, a to až v 9 %. Zároveň až 22 % výrobkov malo podobný predný obal s miernou variáciou dizajnu, avšak opäť so značnými rozdielmi v zložení. Rovnaký obal aj zloženie sa ukázalo v 31 % výrobkoch a 2 % výrobkov mali rôzny obal, ale rovnaké  zloženie. Rozdiely na prednom obale indikovalo 27 % výrobkov.

„Je znepokojujúce, že až 31 percent výrobkov malo zloženie so značnými rozdielmi, pričom predný obal výrobkov týmto skutočnostiam nenasvedčoval. Takéto praktiky možno jednoznačne označiť za neférové zavádzanie spotrebiteľov. Zverejnená správa Európskej komisie poskytne lepší základ pre diskusiu o dvojakej kvalite v Európskej únii. Sú však potrebné ďalšie kroky, aby sa hodnotenie stalo reprezentatívnejším. Musia sa zapojiť aj ďalšie krajiny a okrem porovnania obalov bude nevyhnutné urobiť aj senzorické analýzy, hodnotenie zloženia výrobkov a získať fyzikálnochemické ukazovatele,“ uzatvorila ministerka Gabriela Matečná.

Na základe novej vyvinutej metodiky budú teraz príslušné vnútroštátne orgány schopné vykonať analýzy jednotlivých prípadov. Umožní to modernizačná smernica, ktorú v apríli tohto roku schválil Európsky parlament. Ak zisťovanie konkrétneho prípadu preukáže, že ide o dvojakú kvalitu, a teda nekalú obchodnú praktiku, obchodníkom hrozí vysoká sankcia až do výšky štyroch percent z obratu.

Rozdiel neznamená automaticky nižšiu kvalitu

Slovenské združenie pre značkové výrobky (SZZV) zastupujúce významných značkových výrobcov potravín zverejnenie komplexnej analýzy víta. Zároveň tvrdí,  že zo správy JRC vyplýva rozdiel v zložení živín alebo zložkách, ale tieto rozdiely nie sú štrukturálne prepojené so špecifickými zemepisnými oblasťami a z väčšej časti ich možno logicky vysvetliť. Podrobná správa teda potvrdzuje, že dôkaz o rozdelení na východ a západ v kvalite potravín neexistuje. SZZV ďalej uvádza, že zloženie výrobkov môže byť rozdielne z viacerých dôvodov vrátane dodržiavania vnútroštátnych právnych predpisov a noriem, dostupnosti surovín a podpory miestnych dodávateľských reťazcov či investícií do snahy o zmeny výrobkov s cieľom zlepšiť ich nutričný profil. V správe JRC je teda preukázateľné, že rozdiel v zložení automaticky neznamená inú úroveň kvality. Združenie pre značkové výrobky dúfa, že uverejnenie správy poskytne spotrebiteľom, regulačným orgánom a iným subjektom istotu, že výrobcovia potravín zaobchádzajú so spotrebiteľmi rovnako, bez ohľadu na to, kde žijú.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7. –⁠ 8. 6. 2023, Kongres Samoška, Olomouc

Profily

Action

Petr Juliš, generálny riaditeľ Action pre Česko a Slovensko: Na Slovensku vidíme väčší priestor ako v Česku

1. apríla 2023
Kaufland

František Krenželák, centrálny nákupca mliečnych výrobkov, Kaufland: Cením si všetky podnety od zákazníkov a venujem sa im

1. apríla 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera