
Na základe aktuálne zavádzaných ekologických opatrení obchodné reťazce výrazne znižujú ročnú produkciu plastov. Medzi prvé kroky patrí napríklad stiahnutie najtenších igelitových tašiek z predaja či zmena obalu vlastných výrobkov.
Jeden z najpálčivejších problémov súčasnosti je plastový odpad. Obchodné reťazce sa preto rozhodli výrazne obmedziť objem plastov vo svojich predajniach. Spoločnosť Lidl vďaka opatreniam z posledných mesiacov odbremení Slovensko o takmer 400 ton plastu ročne. Pre lepšiu predstavu, ide o taký objem plastového odpadu, aký za rok vyprodukuje približne 11 000 Slovákov.
Vyradenie najtenších igelitiek ušetrí tony plastu
Prvým krokom bolo odstránenie najtenších igelitiek, a to už koncom minulého roka. Stiahnutím týchto tašiek z ponuky predaja ušetril Lidl 125 ton plastu ročne. Ďalším krokom bolo zmenšenie obalov pracích gélov, orechov a sušených plodov, čím sa bez zmeny obsahu produktu dosiahla úspora 15 ton plastov ročne. Spoločnosť v súčasnosti dopredáva jednorazový plastový riad, ako sú poháre, taniere, príbory, ale aj plastové slamky. Nahradenie plastového materiálu ekologickejšími alternatívami odbremení životné prostredie o 35 ton plastov ročne.
Nahradiť, obmedziť a recyklovať
Najnovším krokom v boji proti plastom je rozhodnutie reťazca Lidl znížiť hmotnosť PET fliaš nealkoholických nápojov vlastnej značky. Úprava sa týka aj obalových fólií. Tento rok predstavuje úsporu plastov 216 ton na ročnej báze. Lidl v roku 2018 zároveň recykloval viac ako 800 ton plastov. „Máme nastavenú jasnú a dlhodobú stratégiu v téme plasty, ktorá stojí na troch pilieroch, a to nahradiť, obmedziť a recyklovať,“ vysvetlil Martin Nagy, konateľ spoločnosti Lidl zodpovedný za oblasť nákupu a dodal: „Spolu s našimi dodávateľmi uvažujeme o tom, pri ktorých produktoch môžeme úplne odstrániť plastové obaly, alebo ich nahradiť inými ekologickejšími alternatívami. Pri ovocí a zelenine ponúkame čoraz viac nebalených produktov. O takýto postup sa snažíme aj pri iných tovarových skupinách, napríklad pri niektorých druhoch oblečenia sme už dávnejšie úplne odstránili plastové fólie.“
Recyklovateľné a opätovne použiteľné balenia
O zníženie vplyvu plastového odpadu sa svojou činnosťou pričinilo aj Tesco. Jedným z príkladov sú napríklad nové balenia štiav a smoothies reťazca, ktoré sú po novom balené vo fľašiach z recyklovateľného materiálu. Táto zmena Slovensku prinesie ročnú redukciu plastu v objeme 2 400 kilogramov. Začiatkom roka Tesco zároveň oznámilo ambíciu zaviesť v rámci obalov recyklovateľné alebo opätovne použiteľné alternatívy, a to najneskôr do roku 2025. Podobnú stratégiu zvolil aj obchodný reťazec Kaufland, ktorý okrem iného taktiež znížil spotrebu plastov v rámci zabezpečenia stopercentnej recyklovateľnosti umelých obalov svojich privátnych značiek.