
Sústredený tlak médií, spotrebiteľov i politiky, ako aj dobrovoľný záujem reťazcov o zvýšenie podielu slovenských výrobkov na pultoch. To sú dôvody, ktoré sa podľa prezidenta Potravinárskej komory Slovenska Daniela Poturnaya podpísali pod to, že v regáloch predajní je viac domácich potravín. Ich podiel aktuálne dosahuje hodnotu 38,6 %.
PKS už od roku 2011 realizuje prieskum podielu vystavenia slovenských produktov. Po kontinuálnom poklese sa vlani podiel domácich výrobkov prvýkrát zvýšil, ale nárast 0,5 percentuálneho bodu bol na úrovni štatistickej chyby. Tento rok však pozitívny trend pokračoval a slovenské potraviny v regáloch narástli v medziročnom porovnaní o 0,9 percentuálneho bodu. Dostali sa tak približne na úroveň z roku 2016. „Spotrebitelia majú vďaka ekonomickému rastu viac peňazí a môžu lepšie napĺňať svoje spotrebiteľské preferencie. Registrujeme aj záujem zo strany obchodných reťazcov. Ich aktivita je v tejto oblasti viditeľná, pretože sme zaznamenali nárasty o dva percentuálne body u všetkých veľkých hráčov, “ hovorí Daniel Poturnay. Ako pokračuje, proti tomuto trendu však pôsobila zmena váhy jednotlivých reťazcov v celkovom prieskume. Spotrebitelia viac nakupovali v obchodoch s nižším zastúpením slovenských potravín, a preto za celý slovenský trh bol nameraný rast iba o necelý percentuálny bod.
Prieskum pre PKS uskutočnila agentúra Go4insight, ktorá prostredníctvom anketárov zbierala dáta v 360 predajniach siedmich reťazcov po celom Slovensku. Výsledky ukázali, že najviac domácich výrobkov má na svojich pultoch Coop Jednota (58 %), naopak najmenej ich vystavuje Lidl (18 %). „Vo všetkých sledovaných sieťach sme zaznamenali mierny nárast podielu vystavených slovenských výrobkov s výnimkou CBA. Tento pokles však zrejme súvisí aj s prebiehajúcou zmenou formátu na predajne Kačka,“ uviedol managing partner agentúry Rastislav Kočan. Keďže prieskum realizovali v mesiacoch marec a apríl, ešte sa na jeho výsledkoch nepodpísala nová povinnosť obchodníkov uvádzať v letákoch aspoň 50 percent domácich výrobkov.
Najväčšie zastúpenie na regáloch majú kategórie mlieko, balené vody, víno, pivo či tvrdý alkohol. Naopak najmenej sú zastúpené potraviny, ktoré si vyžadujú vyššiu pridanú hodnotu, a to cukrovinky, konzervované produkty či oleje.