logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Spotreba nealkoholických nápojov na Slovensku stúpa

7. júna 2019
Správy 0
3947
Spotreba nealkoholických nápojov na Slovensku stúpa

So začiatkom letnej sezóny prichádza aj rast dopytu po typicky sezónnych kategóriách, medzi ktoré sa jednoznačne radia aj nealkoholické nápoje. Letné mesiace jún až august sú celkovo najsilnejším obdobím pre túto skupinu produktov, čo platí predovšetkým pre minerálne vody, energetické nápoje a ľadové čaje. Výnimkou sú ochutené sýtené nápoje a džúsy, ktorých spotreba síce stúpa aj v letných mesiacoch, no ich vrcholnou sezónou je koniec roka.

Z aktuálnej analýzy dát z pokladníc maloobchodných predajní realizovanej spoločnosťou Nielsen vyplýva, že v období posledných 12 mesiacov dosiahli maloobchodné tržby za skupinu nealko nápojov hodnotu takmer 375 miliónov eur, čo predstavuje medziročný nárast o 19 miliónov eur. Výrobcovia aj predajcovia nealka tak majú za sebou mimoriadne úspešný rok.

Aké sú súčasné trendy?

Nielen tržby, ale aj spotreba sa dostala do pozitívnych čísiel, keď zaznamenala medziročný rast o tri percentná. V poslednom roku Slováci nakúpili 812 miliónov litrov nealko nápojov, čo v prepočte na jedného Slováka znamená priemerne 149 litrov nealkoholických nápojov za rok. V porovnaní s našimi susedmi je to o 11 litrov menej, keďže priemerný Čech vypije až 160 litrov. Rozdiel je ťahaný predovšetkým vyššou konzumáciou minerálnych a stolových vôd a džúsov u Čechov, kým Slováci naopak vypijú viac ochutených sýtených nápojov na osobu.

Absolútnym ťahúňom rastu tržieb sú minerálky

Slováci najviac zo všetkých nealkoholických nápojov nakupujú minerálne a stolové vody, ktoré tvoria dominantnú časť spotreby nealka, a to až v 58 % a putujú na ne štyri z desiatich eur výdajov na nealko. Minerálky boli absolútnym ťahúňom rastu spotreby aj tržieb, čo značne podmienil nadpriemerný teplý rok 2018. Rekordné nákupy boli na úrovni 478 miliónov litrov, čo predstavuje medziročný rast o štyri percentá. V obrate bol rast trocha rýchlejší o päť percent a celkové tržby sa priblížili na hranicu 150 miliónov eur. Slovenský spotrebiteľ nakúpi v priemere 87 litrov minerálnych a stolových vôd ročne a minie na ne 27 eur.

Z hľadiska trendov a preferencií dlhodobo sledujeme stálu prevahu minerálnych vôd, nasledujú stolové vody a malý segment dojčenských vôd. Preferujeme hlavne perlivé vody, ktoré tvoria 39 % z nákupov, jemne perlivé vody si ukrajujú iba o niečo menej z celkového koláča vôd a najmenšiu časť, ktorú predstavuje jedna štvrtina, tvoria neperlivé vody. Počas posledných troch rokov však mierne stúpa záujem o neperlivé vody. Ďalším dlhodobým trendom je prevaha spotreby neochutených vôd, a to až v 77 %. Pri výbere ochutených vôd Slováci preferujú dominantne dve príchute. V prvom rade je to citrón a pomaranč, tretie miesto obsadila jahoda, ktorá posunula lesné ovocie z tretej na štvrtú priečku.

 

 

Druhým najvýznamnejším typom nealko nápojov sú ochutené sýtené nápoje. Patria sem predovšetkým kolové, pomarančové, citrónové či iné ochutené nápoje. Ich ročná spotreba bola na úrovni 239 miliónov litrov, kým tržby s výškou 106 miliónov eur rástli niekoľkokrát rýchlejšie. Za nárastom ceny je vyšší záujem slovenských spotrebiteľov o značkové produkty ako aj medziročné navýšenie cien. V porovnaní s inými potravinárskymi kategóriami dosahujú privátne značky v tomto segmente výrazne podpriemerný podiel v tržbách, okolo 8 %, pričom za posledné roky dokonca ešte aj klesá. Veľmi podobný medziročný vývoj ako ochutené nápoje zaznamenali aj o niečo menej predávané džúsy. Slovenskí spotrebitelia vypili za posledný rok takmer 60 miliónov litrov a zaplatili za ne 68 miliónov eur. Väčšinu predaja tvoria ovocné nápoje a nektáre. V rámci príchutí vedie pomaranč, multivitamín a trojicu uzatvára jablko, dlhodobo však rastie obľúbenosť ananásových džúsov.

Konzumácia energetických nápojov sa dynamicky zvyšuje

V poslednom roku zaznamenali najdynamickejší vývoj energetické nápoje, ktoré majú najvyššiu priemernú cenu dve eurá za liter. Ich spotreba aj tržby boli o 13 % vyššie ako pred rokom a v poslednom roku sa ich vypilo takmer 20 miliónov litrov v hodnote 39 miliónov eur. Jedinou kategóriou, o ktorú Slováci prejavili menší záujem a ktorých obrat aj spotreba klesla, boli ľadové čaje. Minuli sme za ne spomedzi nealka najmenej. Ročný obrat predstavoval 12 miliónov eur.

Motívy nákupu jednotlivých druhov nealkoholických nápojov sú rôzne. Kým vody najčastejšie nakupujeme na uhasenie smädu, ochutené a sýtené nápoje a džúsy preferujeme nakupovať hlavne pri návštevách a na oslavy. Energetické nápoje nakupuje necelá polovica Slovákov, a to najčastejšie pri cestovaní a športovaní.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera